تشخیص علت درد مقعدی و روش های درمان و کاهش درد در مقعد

آگوست 14, 2019
تشخیص علت درد مقعدی و روش های درمان و کاهش درد در مقعد

مقعد یا انتهای دستگاه، ناحیه ای حساس از بدن بوده که سرشار از عوامل میکروبی و بیماری زا است، از همین روی احتمال بیمار شدن آن بیشتر از سایر نقاط بدن است. درد مقعدی یکی از نشانه های شایع از بیماری ها است که می تواند ناشی از علل مختلفی بروز نماید. ممکن است این عوامل بیماری های کم خطر باشند و یا درد مقعد هشداری از بیماری های جدی باشد. مطالعه این مقاله را از دست ندهید تا با عوامل ایجاد کننده دردی مقعدی آشنایی یابید.

هموروئید

هموروئید یا بواسیر از شایع ترین علل ایجاد درد در ناحیه ی مقعد است. بواسیر شایع ترین بیماری ناحیه مقعد است که از هر دو نفر یک نفر به آن مبتلا می شود. این عارضه در اثر تورم و اتساع عروق در ناحیه مقعد ایجاد شده و می تواند نشانه هایی مانند درد، خونریزی، خارش و سوزش ایجاد کند. راهکارهای متنوعی برای درمان بواسیر وجود دارد. انجام درمان های خانگی می تواند به رفع علائم بیماری و بهبود درد آن کمک نماید. اما بواسیر در مراحل پیشرفته تر و پرولاپس شده باید با استفاده از درمان های تهاجمی تر نظیر جراحی و لیزر درمان شود.

شقاق

شقاق از دیگر بیماری های شایع ناحیه مقعدی است که درد و سوزش بسیاری را به همراه دارد و موجب بروز ترک در ناحیه مقعدی می گردد. شقاق به زخم مقعد نیز معروف است زیرا می تواند باعث بروز زخمی عمیق در دیواره مقعد گردد. این بیماری معمولاً درد شدید و تیر کشنده ای را به همراه داشته و میزان درد به حدی است که بیماری حتی اجازه معاینه را به پزشک نمی دهد. شقاق معمولاً با رعایت رژیم غذایی سرشار از فیبر، درمان یبوست و استفاده از پماد بهبود می یابد.

آبسه مقعد

در مواردی ممکن است درد مقعد ناشی از آبسه پری آنال ایجاد شده باشد. این بیماری سبب تجمع عفونت در این ناحیه می گردد. آبسه مقعدی ممکن است علائمی مانند سرماخوردگی را ایجاد کند، به طور مثال ممکن است فرد دچار علائمی مانند تب شود. در برخی موارد ممکن است درد بیماری به حدی شدت گیرد که نشستن را مشکل کند.

فیستول

فیستول یکی از انواع بیماری های مقعدی است، این بیماری مجرای غیر طبیعی میان پوست اطراف مقعد و روده بزرگ ایجاد می کند. این بیماری می تواند درد شدیدی را به همراه داشته باشد. از سایر علائم فیستول می توانیم به ترشحات بد بو، خارش، سوزش، خونریزی اشاره کنیم. فیستول تنها با درمان های تهاجمی مثل جراحی درمان می شود. اما بهترین روش درمان فیستول، لیزر درمانی است

کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال از سایر بیماری های مقعدی است که سبب بروز حفره هایی حاوی مو بر روی سطح پوست می گردد. کیست مویی از بیماری عفونی ناحیه مقعد است که نیازمند درمان فوری است زیرا در غیر این صورت پیشرفت نموده و عفونت آن گسترش خواهد یافت. این عارضه تنها با استفاده از درمان های جراحی و لیزر درمانی برطرف می شود.

بیماری های التهابی روده

دو بیماری کرون و کولیت از بیماری های التهابی روده بوده که موجب التهاب سطح روده می شود. این بیماری ها می تواند عاملی برای درد مقعدی باشند. درمان این بیماری ها می تواند به کاهش درد مقعد کمک نماید.

از سایر علل درد مقعدی می توانیم به رابطه مقعدی، پروستاتیت، پرولاپس رکتوم، زگیل تناسلی، سرطان مقعد و میگرن مقعدی اشاره کنیم.

درمان درد مقعدی

برای درمان درد مقعدی باید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید، تا بهترین درمان را به شما پیشنهاد نماید. زیرا در برخی موارد ممکن است این درد ناشی از بیماری های جدی تری باشد، که نیاز به رسیدگی فوری دارد و تاخیر در درمان موجب تشدید بیماری شود. اما در این بخش راهکار هایی را معرفی می کنیم، که بتوانید با استفاده از آنها درد مقعدی را موقتاً کاهش دهید.

• حمام سیتز : حمام نشیمن یا قرار دادن باسن و کفل ها در آب گرم، می تواند درد ناحیه مقعد را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • ورزش : انجام ورزش های سبک می تواند به بهبود عضلات این ناحیه کمک نماید. همچنین انجام ورزش هایی مانند کگل و شنا می تواند تا حد زیادی در بهبودی اثرگذار باشد.
  • درمان یبوست : عامل بسیاری از بیماریهای ناحیه مقعد، یبوست است. درمان یبوست با استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر و مصرف کافی آب امکان پذیر است.
  • بی حسی : استفاده از داروهای بی حس کننده نظیر لیدوکائین به طور موقت درد ناحیه مقعد را بهبود می بخشد. مصرف مسکن نیز میتواند در کاهش درد اثر گذار باشد.
  • کمپرس یخ : استفاده از کمپرس یخ می تواند در کاهش درد مقعدی موثر باشد. از قرار دادن یخ به طور مستقیم بر روی مقعد خودداری نمایید.