درمان بواسیر یا هموروئید با شیاف گلیسیرین و موارد منع مصرف

سپتامبر 30, 2019
درمان بواسیر یا هموروئید با شیاف گلیسیرین و موارد منع مصرف

بیماری بواسیر یا همان هموروئید شایع ترین عارضه مقعدی است، بواسیر در اثر گشاد شدن و کشیدگی عروق در ناحیه مقعد پدید می آید. این بیماری موجب تورم و لمس زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد می گردد. از دیگر نشانه های هموروئید می توانیم به خارش، سوزش، درد مقعد، خونریزی و حس ناکامل بودن دفع اشاره کنیم. از دلایل پدید آمدن این بیماری اعمال فشار به مقعد در اثر عوامل متعددی مانند یبوست مداوم، زایمان، بارداری، رابطه جنسی مقعدی و بلند کردن اجسام سنگین و … است.

اولین خط از درمان بواسیر رعایت درمان های خانگی و نیز درمان های دارویی است. اگر این مرحله بدون تاخیر شروع شود، می تواند تاثیرات مثبتی در درمان بیماری داشته باشد.

یکی از داروهای پرکاربرد در درمان بواسیر، شیاف گلیسیرین است که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم :

شیاف گلیسیرین

شیاف گلیسیرین با نام تجاری Fleet Baby lax شناخته می شود. این دارو که از آن با نام شیاف لاکساتور نیز یاد می شود، نوعی داروی مسهل است. این شیاف با اتساع مقعد سبب القای و تحرک حس دفع می گردد. یکی دیگر از تاثیرات این دارو جذب آب درون کولون است. همچنین یکی از مهمترین کاربرد های این شیاف درمان یبوست است.

طرز استفاده از شیاف گلیسیرین

برای استفاده از این شیاف باید به یک سمت بدن خود دراز بکشید و بعد از شستن و ضدعفونی کردن دست ها، شیاف را عمیقاً وارد مقعد نمایید. بعد از قرار دادن شیاف لازم است حداقل برای 15 دقیقه دراز بکشید.

جذب این دارو بسیار اندک است و بعد از 15 ساعت تاثیرات خود را نشان می دهد. جذب این دارو موضعی بوده و از طریق مقعد دفع می شود. مصرف این شیاف باید هر 24 ساعت یکبار باشد.

مصرف این شیاف در مبتلایان به هموروئید می تواند به کاهش درد بیمار و تخفیف علائم او کمک نماید. و با برطرف نمودن یبوست در جلوگیری از تشدید بیماری موثر است.

مصرف شیاف گلیسیرین در بارداری

از آنجایی که این دارو جذب بسیار اندکی داشته تاثیری بر جنین ندارد و مصرف آن در دوران بارداری شایع است. از آنجایی که تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر تاثیرات منفی این شیاف دریافت نشده است استفاده از آن در دوران بارداری منع ندارد. با این حال بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید. مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا ممکن است از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شود.

مصرف شیاف گلیسیرین در کودکان

استفاده از شیاف گلیسیرین در کودکان راه حل مناسبی برای جایگزینی آن با چرب کردن شکم کودک و یا عضو تناسلی آن است. زیرا چرب کردن شکم سبب درد معده و چرب کردن عضو تناسلی موجب عفونت می شود.

این دارو را می توان بدون نسخه برای کودک تهیه کرده و استفاده نمود اما باید نوع مناسب برای سن کودک را تهیه نمایید. مصرف این شیاف در کودکان زیر 2 سال ممنوع است.

عوارض شیاف گلیسیرین

مصرف شیاف گلیسیرین در برخی افراد ممکن است با عوارضی همراه شود که اغلب موقتی هستند، این عوارض عبارتند از :

• سردرد و سرگیجه
  • درد و تحریک پذیری
  • احساس تشنگی مداوم
  • تهوع
  • استفراغ و اسهال
  • گرفتگی عضلات
  • افزایش قند خون
  • گلیکوزوری خفیف ( پیدایش گلوکز در ادرار )

در صورت بروز هر یک از این علائم مصرف دارو را قطع و با پزشک در این باره مشورت نمایید.

موارد منع مصرف

افرادی با شرایط زیر باید از مصرف شیاف گلیسیرین بپرهیزند :

• حساسیت به داروی گلیسیرین
  • اختلالات کبد و کلیه
  • جراحی شکم
  • سالمندان
  • بیمارانی که در دوره نقاهت پس از جراحی رکتوم قرار دارند.
  • بیماری دیابت
  • انسداد روده