تاثیر پماد لیدوکائین موضعی بر درمان بواسیر یا هموروئید و اثرات جانبی این دارو

جولای 29, 2019
تاثیر پماد لیدوکائین موضعی بر درمان بواسیر یا هموروئید و اثرات جانبی این دارو

پماد لیدوکائین نوعی بی حسی خفیف موضعی است. عملکرد این پماد به گونه ای که است که با مسدود کردن سیگنال های عصبی در بدن موجب تسکین سریع درد می شود. لیدوکائین موضعی موجب کاهش درد، ناراحتی ناشی از آکنه های پوستی، آفتاب سوختگی، نیش حشرات و … می شود. همچنین لیدوکائین موضعی برای درمان ناراحتی های مقعدی ناشی از هموروئید نیز کاربرد دارد.

مصرف بیش از اندازه این دارو، موجب بروز عوارضی ناخوشایند می‌شود، زیرا مصرف زیاد آن جذب دارو از طریق پوست را افزایش می‌دهد.

تاثیر پماد لیدوکائین بر درمان بواسیر یا هموروئید

هموروئید (بواسیر) بیماری شایعی است که حداقل 50% افراد برای یکبار هم که شده آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند، بواسیر موجب تورم و اتساع عروق در ناحیه مقعد می شود و علائمی از جمله سوزش، خارش، خونریزی و از همه مهمتر درد زیادی را به همراه دارد. داروی لیدوکائین دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد است و می تواند به سرعت علائم بواسیر مثل درد و خارش را درمان نماید، البته تاثیر این دارو موقتی است، و نباید از آن به مدت طولانی استفاده نمود.

موارد منع مصرف پماد لیدوکائین

مصرف این دارو برای افرادی که نسبت به هر نوع بی حس کننده حساسیت دارند، ممنوع است. به علاوه افرادی با شرایط زیر نیز باید از مصرف این دارو خودداری نموده و با پزشک در این باره مشورت کنند :

• مبتلایان به بیماری های کبدی
  • افرادی که از داروهای تنظیم کننده ریتم قلب استفاده می کنند.
  • مادران باردار
  • مادران شیرده

اثرات جانبی لیدوکائین موضعی

اگر دچار علائم واکنش آلرژیک نسبت به دارو لیدوکائین شدید، مصرف آن را قطع و به پزشک مراجعه کنید، این واکنش های عبارتند از :

• کهیر
  •  دشواری تنفس
  • تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو
  •  خارش یا سوزش شدید در موضعی که دارو مصرف شده
  • تورم یا قرمزی؛
  • سرگیجه ناگهانی یا خواب آلودگی پس از دارو
  • سردرگمی، تاری دید

عوارض جانبی رایج این دارو, عبارتند از:

• تحریک خفیف
  • احساس بی احساسی در موضعی که دارو مصرف شده است.

طریقه مصرف لیدوکائین موضعی

میزان مصرف این دارو باید مطابق با مقدار نوشته شده بر روی بسته و یا مقدار تجویزی پزشک باشد، زیرا مصرف بیش از اندازه آن عوارض جانبی مختلفی را به دنبال دارد. در مورد مصرف این دارو نکات زیر را به یاد داشته باشید :

• استفاده نامناسب از لیدوکائین موضعی ممکن است، منجر به مرگ شود.
  • لیدوکائین موضعی در اشکال مختلف (ژل، اسپری، کرم، لوسیون، پماد و مایع) وجود دارد.
  • از تماس این دارو با دهان، واژن، چشم، بینی و … پرهیز کنید و اگر دارو با این نقاط تماس پیدا کرد، ناحیه مورد نظر را با آب شستشو دهید.
  • هرگز مناطقی از پوست که از دارو بر روی استفاده کرده اید را با باند و یا هر چیزی دیگری نپوشانید زیرا این کار به خصوص اگر پوست زخم باشد، جذب دارو را افزایش میدهد.
  • از این دارو برای مناطقی از پوست که دچار آسیب هایی مانند تورم، سوختگی، ساییدگی و … شده، استفاده نکنید.
  • لیدوکائین موضعی باید در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.
  • مصرف بیش از حد این دارو عوارض جانبی از جمله ضربان قلب نامنظم، تشنج، تنگی نفس، کم کاری یا نارسایی تنفسی (توقف تنفس) و …را به همراه دارد.
  • اگر مصرف یک دوز از دارو لیدوکائین فراموش شود، نیازی به استفاده دو برابری از آن در دوره بعدی مصرف دارو نیست.