پیشگیری و درمان عفونت بعد از شیمی درمانی + تصاویر

شیمی درمانی به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند زیرا که استفاده از داروهای شیمی درمانی موجب نابودی گلبول های سفید خون می شود. این روش درمانی همچنین سلول های سرطانی را از بین می برد ولی متاسفانه، سلولهای سالم را نیز میکشد، که این امر سرکوب سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، به این ترتیب بیماران بیشتر از قبل در برابر عفونت آسیب پذیر میشوند. از طرفی اغلب این دارو ها فعالیت های سلول های مغز استخوان را کاهش می دهند که در نتیجه آن تعداد گلبول های سفید خون کاهش پیدا می کند به دنبال این موضوع فرد دچار کم خونی شده و سیستم ایمنی بدن او نیز تضعیف می شود. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی راهکارهایی پیشنهاد شده است که در ادامه به آنها می پردازیم :

رعایت بهداشت

• شستن دست ها

رعایت بهداشت دست ها و حفظ آنها از آلودگی بسیار مهم است زیرا دست ها به عنوان منبعی برای انتقال آلودگی ها شناخته می شود برای پیشگیری از این امر لازم است ؛ قبل و بعد از صرف هر وعده غذایی دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

• توجه به بهداشت غذاها

مصرف خوراکی های سالم در این دوران توصیه میشود و رعایت بهداشت آشپزخانه و وسایل آن بسیار مهم است. همچنین بیمارانی که شیمی درمانی می کنند باید از صرف غذاهای خام مانند کباب انواع گوشت، مرغ و ماهی پرهیز نمایند زیرا امکان انتقال آلودگی از طریق این مواد غذایی وجود دارد.

• بهداشت دهان و دندان

دندان ها به عنوان محلی برای انتقال آلودگی ها به شمار می رود برای پیشگیری از این امر لازم است بعد از هر وعده و قبل از خواب دهان خود را با استفاده از مسواک نرم بشویید. به علاوه استفاده از نخ دندان بهترین راه برای محافظت از لثه ها در طول درمان شیمی درمانی است.

• رعایت بهداشت بدن

برای این منظور لازم است با دوش گرفتن مداوم بدن خود از آلودگی ها در امان دارید. همچنین حفظ سلامت رکتال بعد از هر بار اجابت مزاج در پیشگیری از بیماری های مقعدی نظیر بواسیر بسیار اهمیت دارد زیرا که مصرف داروهای شیمی درمانی موجب یبوست می شود و این امر ریسک ابتلا به یبوست را افزایش میدهد.

رژیم غذایی سالم

اغلب افرادی که شیمی درمانی می کنند دچار بی اشتهایی، حالت تهوع و کاهش وزن می شوند. برای حل این مشکل لازم است با متخصص تغذیه در مورد مواد غذایی مورد نیاز و میزان کالری مصرفی مشورت نمایید. مصرف کافی پروتئین در این دوران به سبب اثرات حفاظتی نباید فراموش شود. بیماران در حین شیمی درمانی باید با پزشک درباره مصرف انواع مولتی ویتامین ها مشورت نمایند.

سلامت پوست

حفظ لطافت و هیدراته نگه داشتن پوست در پیشگیری از بیماری ها موثر است. پوست خشک یا ترک خورده امکان انتقال آلودگی ها را افزایش می دهد. فشار دادن یا خارش جوش ممکن است باعث ایجاد زخم های باز شود که می تواند شما را در معرض عفونت قرار دهد.

اجتناب از بیماران

اگر افراد خانواده یا یکی از اطرافیان شما مبتلا به بیماری های عفونی هستند به شدت از نزدیکی با آنها پرهیز کنید زیرا ریسک ابتلا به این بیماری ها در تماس با بیماران ناقل ویروس زیاد است.

پیشگیری از صدمات بدن

برای حفظ سلامت خود حین شیمی درمانی توصیه می شود هنگام کار با اشیاء تیز و برنده نظیر چاقو مراقب باشید تا دچار آسیب و زخم نشوید، زیرا می تواند محلی برای انتقال آلودگی ها باشد.

اجتناب از افرادی که اخیرا واکسن دریافت کرده اند

از تماس یا ارتباط با افرادی که اخیرا ایمن سازی شده اند پرهیز کنید مانند واکسن آبله مرغان و یا آبله. با پزشک خود در رابطه با اینکه چه مدت باید از افرادی که این واکسن ها را دریافت نموده اند دوری کرد مشورت کنید.

پیشگیری از عفونت در شیمی درمانی

تمیز نگه داشتن دست ها برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. انجام این کار شامل شما، کسانی که با شما زندگی می کنند، پزشکان، پرستاران و هر کسی که با آنها در تماس هستید می شود. اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ژل دستی مبتنی بر الکل استفاده کنید. از اینکه از مردم بخواهید دست هایشان را تمیز کنند نترسید و فاصله اجتماعی را تا حد امکان با افرادی که به ملاقات شما می آیند، حفظ کنید.

زگیل مقعد؛ درمان قطعی + “عکس” و تشخیص زگیل داخل مقعدی

مهر 21, 1402