علت یبوست در بارداری ، پیشگیری و روش های درمان برای رفع این بیماری

یبوست در بارداری یک مشکل گوارشی رایج برای مادران بوده که معمولا از 3 ماهه دوم بارداری شروع می شود. فرآیند رشد جنین در رحم مادر همراه با مشکلات متعددی است و یبوست در دوران بارداری مشکل بسیار شایعی بوده که معمولا به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره و عوامل دیگر می باشد.

به طور کلی می توان گفت خشکی مزاج از عوارض نامنظم شدن حرکات روده بوده که در مادران باردار ناشی از ترشح هورمون و عدم تغذیه صحیح رخ میدهد.

مطلب پیشنهادی: برای یبوست در بارداری چی بخوریم؟

علت یبوست یا خشکی مزاج در دوران بارداری

برخی از علت های یبوست در بارداری بدین شرح است:

• مهمترین علت یبوست در بارداری، تغییرات هورمونی می باشد.
  • جنین در حال رشد موجب فشار بر لگن و روده مادر می گردد که یبوست را به همراه خواهد داشت.
  • مصرف مواد غذایی خشک و کم فیبر
  • بروز کم خونی با شروع بارداری
  • کاهش تحرک به سبب بزرگ شدن کم و خطرات سقط جنین

یکی از دردناک ترین عارضه ها هنگام یبوست در بارداری ابتلا به بواسیر (هموروئید) یا شقاق مقعدی بوده که درصد زیادی از زنان حامله ممکن است به آن دچار شوند.

همچنین بخوانید: عمل سرپایی بواسیر با لیزر

درمان یبوست در بارداری

همچنین بخوانید و مشاهده کنید:

_______________________________________________________________

هزینه جراحی بواسیر با لیزر  درمان بواسیر خارجی ترومبوزه عکس هموروئید

یبوست در بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

هنگامی که سطح هورمون در بدن برای حمایت از بارداری شما افزایش می یابد، ممکن است احساس یبوست کنید. این تغییرات ممکن است در اوایل ماه دوم یا سوم سه ماهه اول شما اتفاق بیفتد.

یبوست در بارداری چقدر شایع است؟

حدود 16 تا 39 درصد از افراد در دوره ای از بارداری دچار یبوست می شوند. به احتمال زیاد در سه ماهه سوم بارداری، زمانی که جنین سنگین ترین است و بیشترین فشار را به روده شما وارد می کند، دچار یبوست می شوید. یبوست ممکن است در هر سه سه ماهه بارداری اتفاق بیفتد. گاهی اوقات، تا سه ماه پس از تولد نوزاد همچنان از این عارضه رنج میبرید.

برای یبوست در بارداری از چه داروهایی نباید استفاده کرد؟

قرص های ملین برای درمان یبوست در دوران بارداری توصیه نمی شوند زیرا ممکن است انقباضات رحمی را تحریک کرده و باعث کم آبی بدن شوند. در مورد مصرف مکمل فیبر بدون نسخه یا ملین یا نرم کننده مدفوع با پزشک خود مشورت کنید.

Mineral oils should NOT be used during pregnancy because they reduce nutrient absorption.

همچنین مواد غذایی حاوی روغن های معدنی نباید در دوران بارداری استفاده شوند زیرا جذب مواد مغذی را کاهش می دهند.

americanpregnancy.org

چگونه میتوان خشکی مزاج در دوران بارداری را پیشگیری کرد؟

راهکار های پیشگیری از یبوست در بارداری بدین شرح است:

• مصرف مکمل آهن
  • ورزش کردن منظم : انجام ورزش های سبک همانند پیاده روی حرکات روده را افزایش داده و از بروز یبوست جلوگیری می نماید. پیاده روی، شنا و سایر ورزش های متوسط با تحریک روده ها به عملکرد آنها کمک می کند. سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقیقه تمرین کنید.
  • مصرف مواد غذایی حاوی فیبر : مصرف انواع میوه و سبزیجات حرکات روده را تسهیل بخشیده و از یبوست جلوگیری می نماید.
  • نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات: نوشیدن مایعات زیاد مهم است، به خصوص زمانی که افزایش مصرف فیبر به اطمینان از نرمی مدفوع کمک می کند. هر روز 10 تا 12 فنجان مایعات بنوشید. این ترکیبی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا و مایعات فراوان است که به بهترین وجه به شما کمک می کند ضایعات خود را از بین ببرید. عرق کردن، آب و هوای گرم/مرطوب و ورزش ممکن است نیاز شما را به مایعات اضافی افزایش دهد.
  • تعداد وعده های غذا را افزایش داده و مقدار آن را کم کنید.
  • از مصرف مواد غذایی بیهوده بپرهیزید زیرا این مواد حاوی مواد نگه دارنده هستند و به شدت روی عملکرد روده تاثیر گذار است.

روش های درمان جهت رفع یبوست در بارداری

ابتلا به خشکی مزاج به خصوص در ماه های اولیه بارداری امری طبیعی تلقی می شود ولی نیاز به درمان و رعایت یکسری نکات دارد زیرا در صورت بی توجهی به این مشکل، خشکی مزاج می تواند بواسیر را به همراه داشته باشد.

برخی از راهکار های درمان یبوست در بارداری بدین شرح است:

• مصرف دارو های مسهل مانند کولاک
  • آبلیمو : اضافه نمودن لیمو به آب گرم و نوشیدن آن ذائقه را تحریک نموده و حرکات روده را افزایش میدهد.همچنین سموم را از بدن خارج می نماید.
  • ماست: ماست غنی از باکتری های پروبیوتیک است و با تحریک روده ها موجب هضم غذا می گردد.
  • آب پرتقال : پرتقال غنی از مواد دارای فیبر و ویتامین c است از همین روی در درمان یبوست موثر خواهد بود.
  • آب آلو : مصرف 2 تا 6 لیوان آب آلو یبوست را رفع نموده و به نرم شدن مدفوع کمک می نماید.
  • ماساژ : ماساژ در ناحیه معده در جهت عقربه های ساعت، در رفع خشکی مزاج در دوران بارداری تاثیر گذار است.
  • بادام : مصرف بادام علاوه بر درمان یبوست در بارداری به رشد مغز جنین نیز کمک مینماید.
  • انجیر : مصرف انجیر به اندازه 3 عدد در طول روز به رفع یبوست کمک می نماید.
  • شیر : مصرف شیر ولرم در رفع یبوست در دوران بارداری موثر است.
  • سبزیجات : مصرف سبزیجات غنی فیبر را افزایش دهید زیرا در درمان یبوست موثر است.
بیماری کرون روده چیست؟ انواع کرون + تشخیص قطعی و درمان

شهریور 18, 1402