علل شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان و قطعی ترین روش های درمان

شقاق در کودکان

شقاق یا فیشر مقعد یکی از بیماری های شایع دستگاه گوارش در کودکان است که ممکن است کودک شما را در هر سنی حتی نوزادی درگیر نماید. شقاق بیماری مزمن و دردناکی است که باید هرچه سریعتر درمان شود، زیرا در غیر این صورت گسترش یافته و یا عفونی می شود. شقاق به ایجاد ترک عمیق در دیواره مقعد اطلاق می شود، که طبیعتاً درد بسیاری را برای بیمار به همراه دارد، به گونه که فرآیند معاینه را تحت تاثیر خویش قرار می دهد. این زخم در ناحیه ای حساس از بدن قرار دارد، که امکان عفونی شدن آن بسیار زیاد است.

علل شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان

از مهمترین  عللی که به شقاق در کودکان می انجامد، می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• یبوست و اسهال مداوم و مزمن
  • عدم رعایت بهداشت
  • استفاده از دستمال های خشک و خشن رفتار کردن با مقعد
  • عدم تحرک
  • مصرف غذاهای ناسالم و فاقد فیبر کافی

تشخیص شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان

نشخیص شقاق در کودکان

برای تشخیص شقاق در کودکان معمولاً از روش معاینه چشمی و انگشتی استفاده می شود، زیرا ترک با چشم قابل مشاهده است. اما از آنجایی که بیمار درد بسیار زیادی را متحمل می شود، معمولاً اجازه این عمل را به پزشک نمی دهد، در نتیجه پزشک با استفاده از بی هوشی یا بی حسی مقعد را مورد معاینه قرار می دهد.

عوارض شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان

شقاق در کودکان ممکن است، با عوارض همراه شود. این بیماری آزار دهنده، مهلک و کشنده نیست اما می تواند به شدت زندگی کودک را تحت تاثیر خویش قرار دهد. یکی از مهمترین موضوعات درد شدید کودک است که می تواند تحمل آن را سخت کرده و حتی موجب می شود، کودک از اجابت مزاج خودداری نماید، که خب این امر می تواند بیماری های دیگری را به دنبال داشته باشد. به علاوه ابتلا به این بیماری می تواند تاثیرات منفی بر روحیه کودک شما داشته باشد. پس در صورت بروز هر یک از نشانه ها آزار دهنده هر چه سریع تر برای درمان اقدام نمایید.

بهترین روش درمان شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان

اگر شقاق در صورت بروز به سرعت درمان شود، اغلب با درمان های ساده و خانگی قابل بهبود است. این درمان ها شامل تغییر در رژیم غذایی و تحرک کودک است که می تواند به رفع و درمان این عارضه کمک نماید. اما در صورتی که با درمان های خانگی عارضه بهبود نیافت، لازم است درمان های جدی تر را به تعویق نیاندازید. در مرحله بعدی ممکن است پزشک مصرف دارو و پماد و یا حتی جراحی را پیشنهاد نماید که عارضه و مشکلات خاص خود را دارد.

اما درمان شقاق با لیزر بهترین و نیز موثر ترین روش درمانی است که پیشنهاد می شود، این روش می تواند بدون عارضه نواحی آسیب دیده را ترمیم نماید و کودک شما را برای همیشه از این بیماری خلاص نماید. از مزایای استفاده از لیزر به این شرح است :

• بدون درد و خونریزی
  • بدون نیاز به بستری کودک