مزایا و معایب درمان بواسیر یا هموروئید با روش اسکلروتراپی

عکس درمان بواسیر یا هموروئید با روش اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یکی از روش های کم تهاجمی درمان بواسیر است، که روشی ساده و کارآمد به شمار می رود اما در مقایسه با سایر روش های تهاجمی تاثیر کمتری دارد. منظور از بیماری بواسیر، واریسی شدن یا تورم عروق این ناحیه در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به آنها می باشد. درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی شامل تزریق ماده ای شیمیایی به عروق متورم شده می باشد که کوچک شدن و در نهایت از بین رفتن این عروق را در پی دارد. این روش از روش های سرپایی درمان این بیماری است که می توان از آن برای درمان واریس نیز استفاده نمود. در ادامه به بحث در مورد این روش درمانی می پردازیم :

درمان بواسیر یا هموروئید با روش اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روشی نسبتاً کم خطر و کم عارضه تر در مقایسه با جراحی است، اما عوارض خاص خود را نیز دارا می باشد. در این روش درمانی پزشک 1 الی 3 میلی متر محلول  ماده ی اسکلروزان (ترکیب فنول و روغن زیتون) را در قسمت های زیر مخاط مقعد یا عروق متورم یا واریسی شده تزریق می کند. تزریق این ماده در سیاهرگ های ناحیه مقعد همراه با ایجاد چسبندگی است و دیواره آن را متورم می کند این عمل باعث قطع جریان خون رسانی به این عروق می شود، در نهایت عروق هموروئیدی شده کوچک و خشک می شوند. این روش هیچ گونه درد و خونریزی را به همراه ندارد اما عوارض خاص خود را در پی خواهد داشت.

مزایای درمان بواسیر یا هموروئید با روش اسکلروتراپی

از مهمترین مزیت های این روش درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• سرپایی بودن و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • عدم خونریزی
  • بدون نیاز به بیهوشی
  • درد کمتر در مقایسه با سایر روش های مانند جراحی
  • پرداخت هزینه ای مناسب
  • تسریع در فرآیند درمان
  • عارضه مهم عمل جراحی یعنی بی اختیاری در دفع روی نمی دهد.

معایب درمان بواسیر یا هموروئید با روش اسکلروتراپی

همان طور که ذکر کردیم این روش با اینکه درد و خونریزی شدید عمل جراحی هموروئیدکتومی را ندارد، اما با این حال بدون عوارض و خطرات نیز نخواهد بود. شایع ترین نوع عارضه که اغلب بیماران پس از اسکلروتراپی آن را تجربه می کنند، مشاهده تورم، کبودی و درد است که در ناحیه ی تزریق اتفاق می افتد و پس از طی چند روز نیز از بین خواهد رفت. به علاوه انجام این روش همراه با عوارضی دیگر خواهد بود که عبارتند از :

• سوزش مقعد
  • تغییرات رنگ پوست در ناحیه ی تزریق محلول (کبودی)
  • اختلالات دید
  • لختگی خون در محل تزریق محلول
  • ریسک بالای عود مجدد بیماری هموروئید
  • تنها برای هموروئیدهای پیشرفت نکرده قابل استفاده می باشد.

با توجه به معایب ذکر شده برای این روش نمی توان آن را به عنوان روشی مناسب و قطعی برای درمان هموروئید معرفی نمود. از این امر می توان این نتیجه را دریافت می شود که بهترین و موثرترین روش درمان بواسیر با لیزر است، زیرا لیزر نه تنها هیچ یک از معایب روش اسکلروتراپی را ندارد، بلکه می تواند درمانی قطعی و موثر باشد و بیمار هیچ مقدار از درد  و خونریزی را تجربه نخواهد کرد.

برای کدام از انواع بواسیر روش اسکلروتراپی موثر است؟

از این روش می توان برای 3 نوع از درجات بواسیر داخلی استفاده نمود. که عبارتند از :

• بواسیر داخلی درجه 1 : عروق متورم می شوند و فرد خونریزی دارد اما هیچ بیرون زدگی مشاهده نمی شود.
  • بواسیر داخلی درجه 2 : عروق متورم شده و فرد خونریزی دارد و همراه با پرولاپس یا بیرون زدگی است اما خود به خود و بدون اعمال فشار به داخل باز می گردد.
  • بواسیر داخلی درجه 3 : عروق متورم شده اند و فرد خونریزی دارد و همراه با پرولاپس است و افتادگی تنها با فشار دست به جای اصلی خود باز می گردد.