انواع شقاق یا فیشر مقعد، عوامل تشدید کننده و روش های پیشگیری

انواع شقاق

انواع شقاق مقعدی در اثر ایجاد شکاف یا ترک بر روی سطح پوست اطراف ناحیه ی مقعد ایجاد می شود. گاهی این شکاف بسیار خفیف و جزئی است و هنوز این زخم تازه به بافت های زیرین خود نفوذ نکرده است ولی در برخی موارد زخم به دلیل عدم رسیدگی و درمان لازم شکل مزمن به خود می گیرد و با نفوذ و تخریب بافت های زیرین خود باعث ایجاد درد، خونریزی و التهاب می شود.

حتما بخوانید: شقاق چیست؟

از طرفی برخی عوامل و خط قرمزها وجود دارند که علائم و نشانه های این عارضه را وخیم تر می کنند و با زمینه ی فیشر مزمنی که دارید در نهایت شما را به تیغ جراحان می سپارند.

در این قسمت با توضیح انواع این بیماری و مراحل آن، نگاهی کوتاه به عوامل تشدید کننده و روش های پیشگیری از شقاق خواهیم داشت.

انواع شقاق یا فیشر مقعدی

شقاق مزمن و حاد

فیشر مقعدی درجات و انواع مختلفی دارد و با توجه به علائم و نشانه های آن و طول مدت زمانی که این عارضه به وجود آمده است می توان نوع آن را تعیین کرد.

علائم آن می تواند به آرامی و مستمر خود را نشان دهند گاهی هم همه چیز به طور ناگهانی آغاز می شود.

زخم بیماری ممکن است زخمی تازه و کم عمق باشد که به تازگی به وجود آمده است و با درد و خونریزی های خفیفی همراه است. در برخی موارد هم مدتها از ایجاد زخم گذشته و بافت های زیرین آن به کل صدمه دیده اند و طول و عمق زخم بیشتر شده است. طبیعی است که در چنین شرایطی درد و خونریزی هم افزایش می‌یابد.

به طور کلی انواع شقاق مقعدی به دو نوع زیر دسته بندی می شود:

شقاق حاد

در شرایطی ایجاد می شود که بیمار برای اولین بار با علائم و نشانه ها روبرو می شود. این نوع با شروع درد و خونریزی های ناگهانی همراه است و معمولا عمق و طول زخم کم است.

دلایل ایجاد نوع حاد شامل موارد زیر هستند:

شقاق حاد

________________________________________

حتما بخوانید: درمان شقاق مقعدی

شقاق مزمن

فیشر یا شقاق مزمن

شقاق مزمن یکی از انواع شقاق مقعدی است و اگر شما به این نوع از بیماری مبتلا شده اید به این معنی است که مدتها از ایجاد آن گذشته و شما برای درمان آن اقدامی را آغاز نکرده اید.

با تکرار و پیشرفت علائم و نشانه های بیماری به مرور زمان از هم گسیختگی و آسیب بافتی اطراف ناحیه ی مقعد افزایش می یابد و با افزایش طول و عمق زخم ، فیشر وارد مراحل پیشرفته تری می شود که برای درمان آن به انجام عمل جراحی نیاز است.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان شقاق با لیزر

شقاق مزمن در شرایطی به وجود می آید که درمان شقاق حاد و رسیدگی های پزشکی انجام نشده باشد و با گذشت زمان وضعیت علائم وخیم تر شده باشد.

عوامل تشدید کننده انواع شقاق یا فیشر مقعدی

عوامل تشدید کننده شقاق یا فیشر مقعدی

دلایلی وجود دارند که می تواند علائم و نشانه های بیماری شما را وخیم تر کرده و تبدیل به شقاق مزمن کند و به عنوان عوامل تشدید کننده شناخته می شوند. در حالت کلی اگر شقاق مقعدی شما در مرحله ی خفیفی قرار دارد و یا اصلا به این عارضه مبتلا نیستید اگر در معرض عوامل و شرایط زیر قرار بگیرید امکان دارد که علائم و نشانه های بیماری شما شدید تر شود و یا به طور ناگهانی با این بیماری روبرو شوید:

• کم آبی بدن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • نشستن طولانی مدت به خصوص بر روی سطوح سخت
  • یبوست های پی در پی
  • اسهال مزمن
  • زایمان طبیعی سخت
  • مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی
  • استرس
  • بیماری های روده

روش های پیشگیری از انواع شقاق یا فیشر مقعدی

روش های پیشگیری از شقاق یا فیشر مقعدی

هرکدام از انواع شقاق یا فیشر مقعدی می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و عوارض گوناگونی را برای شما ایجاد نماید. درد شدید و مشاهده ی رگه های خون روی دستمال توالت بسیار ناراحت کننده و ناخوشایند است ولی شاید قابل توجه باشد که پیشگیری از شقاق به سادگی امکان پذیر است و با رعایت نکات ساده ای در زمینه ی نوع رژیم تغذیه و اصلاحاتی در سبک زندگی می توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

• روزانه 8 الی 9 لیوان آب بنوشید، آب فراوان بدن شما را در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم سازد.
  • رژیم غذایی سرشار از منابع غنی فیبر مثل میوه ها و سبزیجات انتخاب کنید.
  • از مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.
  • داشتن تحرک و پیاده روی روزانه را فراموش نکنید. ورزش کردن می تواند در پیشگیری از شقاق بسیار موثر باشد.
  • از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت بپرهیزید.
  • اگر به اسهال یا یبوست مبتلا هستید آن را جدی بگیرید و سریعاً برای درمان آن اقدام نمایید.
  • بارداری های متعدد و زایمان های طبیعی مکرر می توانند امکان ابتلا به شقاق مقعدی را افزایش دهند.
  • برای طولانی مدت در وضعیت نشسته و ایستاده قرار نگیرید.
  • پس از هر بار اجابت مزاج مقعد خود را با آب و شوینده های ملایم مانند شامپو بچه بشویید و با دستمالی نرم و تمیز به آرامی خشک نمایید.
  • هیچ گاه مقعد خود را با دستمال زبر خشک نکنید.
  • همیشه مقعد خود را خشک و تمیز نگه دارید.