عکس تبخال تناسلی مردان و زنان؛ {علائم، علت و درمان}

هرپس سیمپلکس نوعی ویروس مقاربتی است که منجر به ایجاد دو نوع تبخال تناسلی در مردان و زنان می شود. HSV-1 روی دهان و صورت شما تأثیر می گذارد. HSV-2 بر ناحیه تناسلی تاثیر می گذارد. هنگامی که فردی به تبخال مبتلا می شود، تقریبا می توان گفت که یک بیماری مادام العمر است.

علائم تبخال تناسلی چیست؟ آنها معمولاً شامل زخم هایی است که تا 10 روز برای بهبودی زمان لازم دارند. برخی از افراد هیچ علائمی از تبخال را تجربه نمی کنند. برخی دیگر درمان ضد ویروسی را برای کاهش شیوع بیماری انتخاب می کنند.

مطلب پیشنهادی: مولوسکوم تناسلی یا زگیل آبکی (تفاوت با تبخال)

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی زائده های آبکی هستند که مانند جوش در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. این بیماری جنسی-پوستی به دلیل هرپس سیمپلکس؛ ویروسی است که باعث عفونت های پوستی می شود. این عفونت مقاربتی در طول عمر همراه شما باقی می ماند و باعث ایجاد زخم ها و تاول های دردناک یا خارش دار می شود که گذرا هستند.

ویروس هرپس سیمپلکس معمولاً مشکلات شدیدی ایجاد نمی کند. اما در نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می تواند خطرناک باشد. دو نوع هرپس سیمپلکس وجود دارد:

عکس هرپس تناسلی در مردان اطراف آلت تناسلی
  • هرپس سیمپلکس HSV-1 که معمولاً به عنوان تبخال دهان شناخته می شود و معمولا بر دهان یا صورت شما تاثیر می گذارد این نوع از ویروس باعث تبخال می شود. HSV-1 از طریق تماس با بزاق (تف) گسترش می یابد.
  • هرپس سیمپلکس HSV-2 که معمولاً به عنوان تبخال تناسلی شناخته می شود، یک بیماری مقاربتی (STD) است. این عارضه باعث ایجاد زخم هایی روی پوست می شود که در تماس با اندام تناسلی فرد آلوده است.

گاهی اوقات عفونت تبخال تناسلی می تواند سایر قسمت های بدن مانند چشم ها یا سایر قسمت های پوست را تحت تاثیر قرار داده و با بیماری مانند زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود.

مطلب پیشنهادی: درمان زگیل تناسلی با لیزر (سریع و قطعی)

علت بوجود آمدن تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از طریق تماس نزدیک با فردی که مبتلا به عفونت است گسترش می یابد. ویروس هرپس را می توان از طریق پوست و بزاق انتقال داد. اگر به هرپس سیمپلکس مبتلا هستید، به احتمال زیاد در صورت داشتن زخم، ویروس را به فرد دیگری منتقل خواهی کرد.

اما حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید هم می توانید شخص دیگری را آلوده کنید. بسیاری از پزشکان عقیده دارند که ویروس هرپس یک بیماری بدون علامت است.

علائم تبخال تناسلی در زنان و مردان چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به عفونت هرگز علائمی از تبخال تجربه نمی کنند. اگر متوجه نشانه هایی در قسمت های مختلف از بدن خود شدید، بسته به اینکه اولین شیوع تبخال تناسلی خود را داشته باشید یا برای چندمین به آن مبتلا می شوید، آنها را متفاوت تجربه خواهید کرد. علائم عود کننده معمولاً خفیف تر از علائمی هستند که سری اول به آنها مبتلا شدید. علائم با شیوع های بعدی طولانی نمی شوند. برخی دیگر ممکن است تا چهار یا پنج بار در سال شیوع داشته باشند.

درمان قطعی چیست؟!

هر چه زودتر برای مشاوره اقدام کنید، سریع تر درمان خواهی شد و کمتر اذیت می شوید. تماس با مشاوران کلینیک زارعی از طریق شماره زیر:

افرادی که علائم تبخال تناسلی دارند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• زخم شدن اطراف لب، دهان یا زبان. این زخم ها ممکن است پوسته پوسته یا شبیه تاول های پر از مایع به نظر برسند.
  • زخم در ناحیه تناسلی یا اطراف مقعد آنها.
  • گزگز، خارش یا سوزش.
  • تب، غدد لنفاوی متورم یا درد عضلانی.
  • درد، سوزش و خون در ادرار.

این تاول ها چقدر شایع هستند؟

طبق آمار پزشکی در سراسر جهان، از هر 6 نفر 14 تا 49 ساله، حدود 1 نفر تبخال تناسلی دارد. در حالی که هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، شدت ویروس در طول زندگی فرد مبتلا متفاوت است. در واقع، برخی از افراد مبتلا به این بیماری برای مدت طولانی هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

تبخال تناسلی کشنده نیست و معمولاً هیچ مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. در حالی که شیوع تبخال می تواند آزاردهنده و دردناک باشد، اولین علائم آن معمولاً برای بیمار ناراحت کننده است. برای بسیاری از افراد، شیوع بیماری در طول زمان کمتر اتفاق می افتد و ممکن است در نهایت به طور کامل متوقف شود.

روش انتقال تبخال تناسلی

دلیل ابتلا به تبخال دهان یا HSV-1 می تواند با فردی باشد که از طریق روشهای زیر به این ویروس مبتلا است:

• بوسیدن.
  • لمس کردن پوست فرد در نزدیکی دهان
  • اشتراک ظروف غذا، بالم لب یا تیغ اصلاح.
  • اگر از کسی که تبخال دارد رابطه دهانی دریافت می کنید، ممکن است عفونت تبخال را به اندام تناسلی شما منتقل کند.
عکس تبخال دهان روی لب

روش انتقال تبخال تناسلی و ابتلا به HSV-2 شامل موارد زیر می باشد:

• مقاربت مقعدی، واژینال-آلت تناسلی و واژن-واژن.
  • رابطه جنسی دهانی با فردی که آلوده است.
  • تماس پوست به پوست بدون انزال.
  • لمس زخم های باز، از جمله در هنگام شیردهی.
  • زایمان توسط مادر یا والدین بارداری که عفونت فعال دارند.

شما نمی توانید تبخال تناسلی را از اشیایی مانند توالت فرنگی بگیرید. اما می توانید تبخال تناسلی را از طریق اسباب بازی های جنسی مشترک منتقل کنید. (برای ایمن ماندن، اسباب بازی های جنسی را قبل و بعد از استفاده از آنها بشویید و آنها را به اشتراک نگذارید. اگر این کار را می کنید، آنها را با کاندوم محافظت کنید.)

فرق تبخال تناسلی و زگیل تناسلی چیست؟

یکی از سوالات رایجی که ذهن بیماران را درگیر می کند، است که تفاوت زگیل و تبخال تناسلی چیست؟ از تفاوت هایی که می توان برای تشخیص دقیق به آنها مراجعه کرد شامل موارد زیر هستند:

1. عامل ایجاد تبخال ویروس هرپس است در صورتی که دلیل ایجاد زگیل ویروس اچ پی وی HPV می باشد.
  2. تبخال ها ظاهری آبکی دارند در صورتی که زگیل ها گوشتی هستند.
  3. تبخال اکثرا روی پوست نواحی تناسلی ایجاد می شود در صورتی که زگیل ها می توانند داخل نواحی تناسلی واژن و مقعد به وجود بیایند.

پیشنهاد میکنیم برای داشتن اطلاعات بیشتر مقاله « علائم زگیل تناسلی» / زگیل تناسلی زنان / زگیل تناسلی مردان را بخوانید.

برای تشخیص دقیق این دو عارضه از یکدیگر کافیست به شماره زیر

09197715527

در واتساپ عکس ارسال کنید.

تفاوت هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 چیست؟

HSV-1 از طریق تماس با ویروس در بزاق یا پوست پخش شده و همانطور که گفته شد معمولاً دهان و صورت شما را تحت تأثیر قرار می دهد. HSV-2 از طریق تماس جنسی پخش می شود و معمولاً اندام تناسلی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. هر یک از انواع HSV می تواند در هر ناحیه ای از پوست که در تماس با ویروس است ظاهر شود.

تشخیص

پزشک متخصص ممکن است هرپس سیمپلکس را بر اساس ظاهر زخم ها تشخیص دهند. ارائه دهنده شما ممکن است نمونه ای از زخم بگیرد. تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه می تواند ویروس هرپس را تایید یا رد کند.

یکی از پزشکانی که می توانند در تشخیص این عارضه کمک کننده باشند، دکتر زگیل تناسلی است.

اگر زخمی روی سطح پوست خود ندارید، پزشک شما می تواند از آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی HSV-1 و HSV-2 استفاده کند، نشانگری که نشان می دهد در معرض ویروس قرار گرفته اید. آزمایش خون عفونت فعال را نشان نمی دهد (به ویژه در صورت عدم وجود زخم یا ضایعات باز). اما به ارائه دهنده شما اطلاع می دهد که آیا در گذشته در معرض ویروس تبخال قرار گرفته اید یا خیر.

اگر این اولین عفونت شماست، اگر زمان کافی برای تولید آنتی بادی در بدن شما وجود نداشته باشد، ممکن است آزمایش تبخال مثبت نداشته باشید. آزمایش آنتی بادی HSV-1 و HSV-2 ممکن است در 8 تا 12 هفته تکرار شود.

علائم عمومی برای مردان شامل تاول در موارد زیر است:

• آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • باسن (نزدیک یا اطراف مقعد)

علائم عمومی برای زنان عبارتند از تاول در اطراف یا نزدیک نواحی زیر:

• واژن
  • مقعد
  • باسن

درمان تبخال تناسلی چگونه است؟

برخی از افراد نشانه ای از تبخال تناسلی ندارند به همین دلیل ممکن است برای درمان آن اقدام نکنند. اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از داروهایی استفاده کنند که شیوع بیماری را کوتاه می کند و علائم را کاهش می دهد.

در طول شیوع، ممکن است از یک پماد یا کرم ضد ویروسی برای کمک به کاهش علائم و کمک به برطرف شدن سریع‌ تر آنها استفاده کنید، اما فقط در صورتی کار می‌کند که بلافاصله پس از شروع شیوع آن را شروع کنید. بسیاری از افراد مبتلا به HSV-2 از داروهای خوراکی روزانه برای جلوگیری از شیوع بیماری استفاده می کنند.

ارائه دهنده شما ممکن است یک داروی موضعی (که روی پوست اعمال می شود) یا داروهای خوراکی مانند:

• آسیکلوویر (Sitavix®، Zovirax®).
  • فامسیکلوویر (Famvir®).
  • والاسیکلوویر (Valtrex®).

تبخال تناسلی در بارداری

مهم است که به متخصص زنان و زایمان خود بگویید که شما شاهد تبخال در ناحیه تناسلی خود بودید تا بتواند علائم را تحت نظر داشته باشد و بارداری شما را با خیال راحت مدیریت کند. اگر طی اولین مشاهده تبخال تناسلی، زایمان طبیعی داشته باشید، این خطر وجود دارد که بتوانید ویروس را به کودک خود منتقل کنید. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است به شما توصیه شود که سزارین کنید.

منابع:

healthdirect.gov.au