مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ (تشخیص خانگی)

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ (تشخیص خانگی)

مشاهده برجستگی های کوچک در ناحیه تناسلی بسیار رایج است. گاهی اوقات حتی ممکن است با چرک پر شده و درست مانند جوش هایی باشند که روی صورت ظاهر میشوند. از طرفی دیگر توده ها و برجستگی ها در ناحیه تناسلی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند که به بررسی تفاوت زگیل تناسلی با جوش تناسلی می پردازیم.

مطلب پیشنهادی: زگیل تناسلی چیست و چه علائمی دارد؟

در حالی که جوش ها در بیشتر مواقع جای نگرانی ندارند، زگیل ها و تبخال ها این گونه نیستند. زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود، در حالی که تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) ایجاد می شود. نوسانات هورمونی، بسته شدن منافذ پوست و سایر علل شایع جوش می تواند باعث ایجاد جوش در ناحیه تناسلی شود. هر کدام درمان نیز متفاوتی دارند.

این مقاله به بررسی تفاوت‌های بین زگیل تناسلی مردان و زنان، جوش‌ ها و زخم‌ های تبخال و علائم، تشخیص و گزینه‌ های درمانی آنها می‌ پردازد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زنان و مردان یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. بیش از 100 گونه از ویروس اچ پی وی وجود دارد که برخی از آنها باعث زگیل تناسلی و برخی دیگر باعث سرطان می شوند که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند.

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی
فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

توده های مسری می توانند گذرا بوده و بعد از مدتی از بین بروند. در بیشتر موارد، ضایعات بدون درد هستند، اما ممکن است خارش و خونریزی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی عبارتند از:

  • زائده های کوچک و گوشتی رنگ
  • مسطح یا برجسته
  • احساس نرمی در لمس

آنها می توانند کمی شبیه گل کلم به نظر برسند که اغلب آنها به صورت خوشه ای ظاهر می شوند.

علت ایجاد زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. رابطه جنسی نفوذی برای انتقال لازم نیست.

جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

تفاوت زگیل تناسلی با جوش/ ممکن است با واکسیناسیون HPV از زگیل تناسلی جلوگیری شود. برای جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی، تبخال و سایر عفونت های مقاربتی، از کاندوم یا دم دندان در طول فعالیت جنسی استفاده کنید. از تماس پوست به پوست با زگیل یا زخم خودداری کنید.

درمان و از بین بردن

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود (اگرچه همچنان ویروس آن داخل بدن شما بوده و می توانید آن را به شرکای جنسی خود منتقل کنید. برای درمان زگیل تناسلی عود کننده یا بزرگ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است روشهای زیر را توصیه کند:

سعی نکنید زگیل تناسلی را به تنهایی از بین ببرید. مراجعه به دکتری متخصص برای درمان در صورتی که آنها شما را آزار می دهند ضروری است.

به طور کلی، زگیل تناسلی و جوش تناسلی دو بیماری متفاوت بوده که به دلایل مختلفی ایجاد شده و درمان‌ های متفاوتی نیاز دارند. در صورت بروز هر یک از این حالت‌ ها، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسبی برای شما تعیین شود.

جوش های تناسلی چیست؟

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ جوش های مقعدی یا تناسلی می توانند در ناحیه تناسلی مانند سایر نقاط بدن ایجاد شوند. جوش اغلب منافذ مسدود شده مرتبط با فولیکول مو است. اگر باکتری در جوش رشد کرده یا عامل ایجاد آن باشد، ممکن است این قسمت از پوست برجسته و ملتهب شود. این عارضه همچنین می تواند یک کیست، یک ناحیه پر شده از عفونت در زیر پوست ایجاد کند که می تواند باعث درد و سوزش شود.

مطلب پیشنهادی: جوش داخل مقعدی نشانه چیست؟

جوش تناسلی

علائم جوش های تناسلی 

جوش های ناحیه تناسلی شما بسیار شبیه جوش هایی هستند که روی صورت یا جاهای دیگر ایجاد می شوند. علائم آنها عبارتند از:

  • سرخی
  • تورم
  • برآمدگی پر از چرک

اگر جوش هایی دارید که از بین نمی روند، بسیار خارش دار و دردناک هستند یا مدام عود می کنند، ممکن است اصلاً جوش نباشند.

علل

تفاوت زگیل تناسلی با جوش/ جوش ها می توانند به دلایل زیادی در اطراف اندام تناسلی ظاهر شوند یا به ظاهر هیچ دلیلی نداشته باشند. مسدود شدن منافذ ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که چربی اضافی از پوست تولید شده یا این ناحیه به طور مرتب تمیز نمی شود.

همچنین موهای زائد مانند جوش ها پس از اصلاح، کندن یا اپیلاسیون رایج هستند.

جلوگیری از ایجاد جوش ها

گاهی اوقات، جوش ها به طور تصادفی ظاهر می شوند. اما برخی چیزها می توانند احتمال به وجود آمدن آنها را افزایش دهند. برای جلوگیری از ایجاد جوش و موهای زیر پوستی، مهم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • هنگام اصلاح ناحیه شرمگاهی از کرم موبر استفاده کنید
  • از استفاده از تیغ های کند برای اصلاح خودداری کنید
  • از محصولات با رایحه ملایم یا بدون عطر در اطراف ناحیه تناسلی استفاده کنید
  • برای تمیز کردن لباس زیر از مواد شوینده و صابون ها استفاده کنید
  • لباس زیر پنبه ای با قابلیت عبور هوا بپوشید
  • بهداشت مناسب مانند شستشوی بعد از تمرین را رعایت کنید

درمان جوش تناسلی

بیشتر جوش ها طی چند روز خود به خود از بین می روند. استفاده از کمپرس گرم ممکن است گاهی اوقات جوش را تحریک به خوب شدن میکند که سریعتر بهبود یابند.

قبل از استفاده از هرگونه کرم موضعی مانند آنهایی که حاوی روغن درخت چای یا اسید سالیسیلیک در اطراف ناحیه تناسلی خود هستند، حتما دستورالعمل ها را به دقت بخوانید. در حالت ایده آل، شما باید محصولی را انتخاب کنید که به طور خاص برای ناحیه تناسلی تهیه شده اند.

در برخی موارد، موهای رشد کرده می توانند باعث تشکیل کیست شوند. کیست مویی در پوست زمانی می‌ افتد که مو به جای خارج شدن از منافذ، به داخل پوست رشد می‌ کند. این عارضه می تواند باعث ایجاد یک برآمدگی قرمز، برجسته و دردناک شود که ممکن است حاوی چرک بوده و شبیه یک جوش ملتهب باشد.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی ویروسی است که باعث ایجاد تاول های دردناک در ناحیه تناسلی می شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیش از نیم میلیون نفر بین 14 تا 49 سال در از سال 1397 تا کنون به این عارضه مبتلا شده اند.

مطلب پیشنهادی: تبخال تناسلی چیست و چگونه درمان میشود؟

عکس تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی چیست؟

برجستگی های ناشی از تبخال تناسلی بیشتر شبیه تاول (پر از مایع) هستند تا جوش مانند. هنگامی که سر آنها باز می شود، به زخم هایی تبدیل شده که مایع ترشح می کنند. در نهایت، عفونت فعال پوسته شده و بهبود می یابد. همچنین احتمال دارد در آینده دوباره ایجاد شود.

عفونت تبخال HSV-2 می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد، از جمله:

  • بدن درد
  • تاول های دردناک
  • خارش و سوزش
  • تب

اگر تبخال تناسلی دارید، ممکن است پریودهایی همراه با درد شدید را تجربه کنید.

ویروس هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1) عاملی است که معمولاً به عنوان تبخال دهانی شناخته می شود. HSV-2 باعث تبخال تناسلی می شود. با این حال، ضایعات HSV-1 می تواند پس از دریافت رابطه جنسی دهانی روی اندام تناسلی ظاهر شود.

علت تبخال تناسلی

تبخال تناسلی توسط هرپس HSV-1 (تبخال دهان) یا HSV-2 (تبخال تناسلی) ایجاد می شود. شما می توانید تبخال تناسلی را از طریق:

  • تماس با زخم تبخال
  • تماس با پوست اطراف ناحیه دهان فرد مبتلا به تبخال دهان
  • بزاق فرد مبتلا به عفونت تبخال دهان
  • مایعات تناسلی فرد مبتلا به عفونت تبخال تناسلی
  • تماس با پوست ناحیه تناسلی فرد مبتلا به تبخال تناسلی

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد

شما باید برای برجستگی ها و زخم های ناحیه تناسلی به یک متخصص یا دکتر بیماریهای مقعدی مراجعه کنید اگر موارد زیر را تجربه می کنید:

  • زائده ها به شدت دردناک هستند
  • بعد از مدتی طولانی از بین نمی روند
  • بعد از درمان دائم بر میگردند
  • فکر می کنید به یک عفونت مقاربتی مبتلا شده اید
  • خونریزی غیر طبیعی دارید
  • نگران هستید یا زائده ها قسمتی از بدن ایجاد شده اند که از آنها خجالت می کشید

فرق زگیل تناسلی با جوش چیست؟

زگیل تناسلی و جوش تناسلی دو زائده متفاوت هستند. زگیل تناسلی ناشی از عفونت‌ باکتریایی به نام ویروس اچ پی وی است که در ناحیه تناسلی مردان (زگیل تناسلی مردان) و زنان (زگیل تناسلی زنان) ایجاد می‌ شود. این عفونت‌ به صورت جنسی منتقل شده و ممکن است باعث التهاب، خارش، درد و سوزش در قسمت های مختلف دستگاه تناسلی شود.

اما جوش تناسلی معمولاً ناشی مسدود شدن غدد چربی در سطح پوستهای ناحیه تناسلی است. این پوستها ممکن است باعث ایجاد جوش‌های کوچک و سفید روی پوست قسمت تناسلی شده که در برخی موارد باعث خارش و سوزش می‌ شوند.

13 علت “بوی بد مقعد” + روشهای درمان

13 علت “بوی بد مقعد” + روشهای درمان

آبان 21, 1402
8 عوارض نشستن طولانی مدت روی صندلی و در توالت

8 عوارض نشستن طولانی مدت روی صندلی و در توالت

آذر 6, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
0 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده