درمان و علائم زگیل تناسلی زنان + عوارض، تشخیص + عکس

عکس زگیل تناسلی زنان

حتما شنیده اید که زگیل تناسلی در زنان شایع ترین بیماری و عفونت مقاربتی-جنسی در بین آنهاست. این ویروس عامل 90% سرطان دهانه رحم (Cervix Cancer) و بیماریهای مربوط به دستگاه تناسلی زنان است. شایع ترین علائم زگیل تناسلی در زنان خارش وژن و مشاهده دانه های ریز در این ناحیه است.

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی زنان می شود. این انواع باعث سرطان نمی شوند. روش های درمانی می توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند، اما زمانی که به زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی مبتلا شدید، همیشه می‌توانید این عفونت را به شخص دیگری انتقال دهید. استفاده از کاندوم و داشتن رابطه جنسی ایمن بسیار مهم است.

حتما بخوانید: ⚠ زگیل تناسلی چیست؟

علائم زگیل تناسلی در زنان داخل واژن

زگیل تناسلی زنان در دسته عفونت های خاموش جای دارد. از این رو در اغلب موارد بدون علامت است. زمانی که از دوره نهفتگی بیرون می آید، معمولا با ایجاد زائده های ریزی در داخل و خارج از اندام تناسلی زنان خود را نشان می دهد که شامل موارد زیر است:

• زگیل مقعدی
  • زائده های ریز گوشتی در کشاله های ران
  • دانه های ریز و درشت روی واژن و داخل آن
شکل واضح زگیل تناسلی در زنان - واژن و کشاله ران

از آنجا که این زائده می توانند در هر قسمتی که در معرض تماس جنسی قرار گرفته ایجاد شوند، دارای علائم و نشانه های زیر می باشند:

• ظاهری شبیه به گل کلم یا تکی و پراکنده
  • ایجاد سوزش، خارش و درد در ناحیه تناسلی یا خروج ترشحات آبکی و لزج از مقعد و واژن
  • خانم هایی که دارای زگیل تناسلی هستند ممکن است بعد از رابطه جنسی خونریزی داشته باشند یا درد را همراه رابطه حس کنند.
  • این زائده ها اگر در مجرای ادراری ایجاد شود می تواند آن را مسدود کند.

همچنین بخوانید: روشهای سریع درمان زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی در زنان نشانه سرطان است؟

خوشبختانه، زگیل خطرناک نیست و منجر به سرطان نمی شود. به همین دلیل است که آن دسته از ویروس اچ پی وی که باعث زگیل تناسلی می شوند، “کم خطر” نامیده می شوند. با این حال، ممکن است باعث تحریک و ناراحتی شوند و می توانید HPV را که باعث ایجاد آنها شده است به افراد دیگر منتقل کنید.

ممکن است در ادامه این را بپرسید که آیا این ویروس باعث سرطان می شود؟ در جواب باید بگوییم خیر. سرطان دهانه رحم معمولاً توسط انواع مختلف ویروس اچ پی وی ایجاد می شود که HPV پرخطر نامیده می شود. در نتیجه اچ پی وی عامل سرطان دهانه رحم است نه زگیل تناسلی.

درمان زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی زنان ممکن است خود به خود از بین برود زیرا سیستم ایمنی شما می تواند با عفونتی که باعث آن می شود مبارزه کند. با این حال، آنها ممکن است بزرگتر شده، تکثیر کنند و باعث ناراحتی شوند. از بین بردن زگیل تناسلی شانس شما برای انتشار عفونت را کاهش می دهد زیرا زمانی که عفونت شدید وجود دارد شیوع بیشتر است. به یاد داشته باشید، درمان زگیل تناسلی یک درمان قطعی برای همیشه نیست. البته تا زمانی که ویروس اچ پی وی داخل بدن شما ریشه کن شود.

روش های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان وجود دارد. ممکن است برای خلاص شدن از شر آنها به چندین روش درمان نیاز داشته باشید. در طول درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی زنانه داریم؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از یکی از این روش ها برای درمان زگیل تناسلی استفاده کند:

• کوتر الکتریکی: جریان الکتریکی که زگیل ها را می سوزاند.
  • انجماد یا فریز: در طول سرما درمانی، ارائه دهنده شما از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن زگیل استفاده می کند.
  • درمان با لیزر: اشعه لیزر رگ های خونی ریز درون زگیل ها را از بین می برد و رساندن جریان خون به آنها را قطع می کند.

سرپایی در یک جلسه درمان شوید

برای درمان سریع و مطمئن در کلینیک زارعی در کوتاه ترین زمان اقدام کنید.

• روش برش الکتروسرجری حلقه ای (LEEP): با روش لیپ پزشک از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می کند. یک ارائه دهنده ممکن است از این روش برای برداشتن زگیل روی دهانه رحم شما استفاده کند.
  • داروهای موضعی (پوستی): هفته ای یک بار به مدت چند هفته، محلول یا کرم شیمیایی تجویزی را روی زگیل ها می زنید. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می شود و جریان خون را متوقف می کند. در برخی موارد، ارائه دهنده شما ممکن است محلول شیمیایی را در دفتر خود اعمال کند. همچنین کرم های تجویزی وجود دارد که پزشک تجویز کرده و می توانید در خانه از آنها استفاده کنید.
  • جراحی: ممکن است پزشک شما زگیل‌هایی را که بزرگ هستند یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد.

به یاد داشته باشید که درمان برای از بین بردن زگیل تناسلی زنانه؛ ویروس را داخل بدن شما از بین نمی برد. حتی اگر شیوع فعال نداشته باشید و زگیل های شما برداشته شده باشد، همچنان می توانید HPV را به شریک جنسی خود انتقال دهید.

زگیل تناسلی زنان باردار

علت زگیل تناسلی در دختر مجرد و زنان

متاسفانه برخی از دختران بدون داشتن رابطه جنسی به این ویروس و زائده های تناسلی دچار می شوند. اما سوال این است که چرا؟! از آنجایی که این زائده ها حتی با تماس سطحی هم منتقل می شوند، فقط یک تماس لحظه ای یا طولانی مدت به صورت مالشی از طرف آلت تناسلی فرد آلوده به فرد سالم کافیست تا ویروس منتقل شود. در نتیجه دختران مجرد هم ممکن است به این بیماری دچار شوند.

به طور کلی می توان علت اصلی را انتقال زگیل تناسلی (اچ پی وی) از فرد آلوده به فرد سالم دانست. فرقی نمی کند مرد باشید یا زن. پیر یا جوان. در هر سنی می توانید در خطر ابتلا به HPV قرار بگیرید.

همه چیز درباره زگیل تناسلی در زنان

به طور کلی دسته ای از اطلاعات وجود دارند که شما را کاملا از این بیماری آگاه می کنند که شامل موارد زیر هستند:

• زگیل تناسلی در زنان و دختران مجرد صرفا یک ویروس مقاربتی است که از طریق تماس جنسی یا دخول منتقل می شود.
  • هیچ نوع درمان خانگی وجود ندارد که بتواند این ویروس را در بدن از بین ببرد.
  • شما می توانید با روش های مختلف این بیماری را کنترل کنید ولی تا زمانی که ویروس داخل بدن شماست، به طور قطعی نمی توان گفت که زائده ها مجدد رشد نمی کنند.
  • طبق تخمین های پزشکی حدود 75% از مردان و زنان بالغ که رابطه جنسی دارند در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند که اکثر آنها اطلاعی ندارند.
  • زگیل ها در ناحیه مرطوب قسمت تناسلی بیشتر رشد می کنند برای همین خانم ها باید برای جلوگیری از ابتلا حداقل سالی یک بار برای آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کنند.

ارسال عکس و تشخیص دقیق

قبل از درمان لازم بوده تا برای انتخاب روش مناسب ابتدا زائده ها و نوع آنها تشخیص داده شود. برای تشخیص میتوانید به واتساپ کلینیک عکس ارسال کنید:

فرق زگیل واژن با زگیل آلت تناسلی مردان

چه زمانی زنان و دختران در معرض ابتلا به ویروس HPV قرار دارند؟

عفونت اچ پی وی در افراد اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 بیشتر شایع است. حدود 40 نوع از این ویروس وجود دارد که می توانند نواحی تناسلی مردان و زنان را آلوده کند. اکثر انواع HPV هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می روند.

اغلب، زگیل های HPV سه تا شش ماه پس از رابطه جنسی با فرد آلوده ظاهر می شوند. یا ممکن است ماه ها طول بکشد تا ظاهر شوند. یا ممکن است هرگز ظاهر نشوند. به همین ترتیب، فاصله بین عفونت با HPV و ناهنجاری اسمیر دهانه رحم می تواند از ماه ها تا دهه ها متفاوت باشد.

بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان کیست؟

بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان به عوامل مختلفی مانند محل زندگی بیمار، تخصص دکتر، سابقه کار و تجربه، نظرات بیماران قبلی و… بستگی دارد. برای پیدا کردن بهترین دکتر برای مشکل زگیل تناسلی اغلب دکتر زنان و جراح عمومی بهترین گزینه هستند.

دوره نهفتگی زگیل تناسلی در زنان

2 تا 3 ماه تا ابتلا به ویروس اچ پی وی، با فاصله 1 تا 20 ماه برای ظاهر شدن زگیل های تناسلی در زنان وجود دارد. ممکن است 10 سال طول بکشد تا یک عفونت پرخطر از ویروس اچ پی وی به سرطان تبدیل شود.

اگر زگیل های تناسلی ظاهر شود، علائم ممکن است از 3 هفته تا چندین ماه یا حتی سال‌ها پس از تماس با ویروسی که آنها را ایجاد می‌کند، شروع شوند. این علائم عبارتند از: رشدهای کوچک و گوشتی یا برجستگی در ناحیه تناسلی یا اطراف مقعد – اینها معمولاً بدون درد هستند، اما ممکن است خارش داشته باشند.

📞 برای تشخیص سریع این بیماری تناسلی زنانه با شماره 02188658426 تماس بگیرید. 📞

چه کسانی می توانند واکسن اچ پی وی – گارداسیل دریافت کنند؟

بهترین زمان برای واکسیناسیون HPV در سنین 11-12 سال توصیه می شود. واکسن HPV را می توان از سن 9 سالگی شروع کرد. همه نوجوانان پیش از نوجوانی به واکسیناسیون HPV نیاز دارند، بنابراین از عفونت های HPV که می تواند باعث سرطان در آینده شود، محافظت می شوند.

اگر 13 سال یا بیشتر دارید و قبلاً واکسینه نشده اید، همچنان می توانید واکسن را دریافت کنید. این واکسن برای همه افراد تا سن 26 سالگی توصیه می شود. اگر در بازه سنی 27 تا 45 ساله قرار دارید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا او توصیه می کند واکسن گارداسیل یا اچ پی وی HPV را دریافت کنید یا خیر.

آزمایش تشخیص زگیل تناسلی در زنان چیست؟

در زنان، زگیل تناسلی در داخل و اطراف واژن یا مقعد یا روی دهانه رحم ظاهر می شود. آنها ممکن است بسیار کوچک باشند یا به صورت خوشه های بزرگ ظاهر شوند. همچنین ممکن است به رنگ قرمز یا سفید باشند. گاهی اوقات، ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید اما هیچ علامتی نداشته باشید.
اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، باید از پزشکتان بخواهید که شما را معاینه کند.

عکس واکسن گارداسیل برای زنان

برای زنان، انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ مهم است که می تواند به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند.

در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن و دیدن مسیر بین واژن و رحم (دهانه رحم) استفاده می کند.

سپس از یک ابزار دسته بلند برای جمع آوری نمونه کوچکی از سلول ها از دهانه رحم استفاده می کند. سلول ها با میکروسکوپ از نظر ناهنجاری بررسی می شوند. سپس نمونه به آزمایشگاه فرستاده شده و پس از آزمایش نتیجه بررسی زگیل تناسلی زنان بیمار تحویل داده می شود.

سن مناسب دختران و زنان برای تزریق واکسن زگیل تناسلی

کودکان 11 تا 12 ساله باید دو دوز واکسن HPV را با فاصله 6 تا 12 ماه دریافت کنند. به طور کلی تزریق واکسن HPV را می توان از سن 9 سالگی شروع کرد. دخترانی که سری واکسن اچ پی وی را در روز تولد 15 سالگی یا بعد از آن شروع می کنند، نیاز به سه دوز دارند که در طی 6 ماه تجویز می شود.

همچنین بخوانید: واکسن گارداسیل و اچ پی وی HPV

خبر خوب این است که واکسن HPV در ابتدا فقط برای زنان 9 تا 26 ساله موثر بود. اکنون، زنان تا سن 45 سالگی نیز می توانند واکسینه شوند.

این ویروس فقط از طریق تماس جنسی یا مقاربت انتقال میابد.

داخل و روی واژن، کشاله ران، اطراف و داخل مقعد.

حتما از رابطه بدون محافظ پرهیز کرده و سالی یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند.

در این موارد احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و آسیب به اندام تناسلی آنها وجود دارد.

بله. امکان انتقال این ویروس مقاربتی از زنان به مردان طی رابطه جنسی وجود دارد.

در صورتی که لوازم اپیلاسیون یک بار مصرف نباشند، بله امکان انتقال وجود دارد.

فاطمه محصوصی