مولوسکوم تناسلی چیست؟ {درمان قطعی} + علائم و علت

مولوسکوم تناسلی یک بیماری مقاربتی-جنسی (STI) بوده که در طول رابطه و تماس جنسی از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می شود. در نتیجه مسری است. بسیاری ممکن است مولوسکوم را با زگیل تناسلی یا هموروئید اشتباه اشتباه بگیرند ولی این دو تفاوت دارند.

علاوه بر مردان و زنان، این بیماری در کودکان نیز شایع بوده و به صورت زائده های تناسلی آبکی یا گوشتی روی پوست بدن و نواحی تناسلی ایجاد می شود. روش های مختلفی برای درمان قطعی مولوسکوم تناسلی وجود دارد که در کلینیک دکتر علیرضا زارعی در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

مولوسکوم تناسلی چیست؟

مولوسکوم تناسلی یک عفونت پوستی است که توسط ویروسی به همین نام (Molluscum contagiosum) ایجاد می شود. این برجستگی ها یا ضایعات خوش خیم، توده هایی کوچک روی سطح پوست شما ایجاد می کنند.

در صورتی که زائده ها کوچک باشند، معمولا بدون درد هستند. آنها بدون درمان برطرف می شوند و به ندرت جای زخم باقی می ماند. مدت زمان ماندگاری ویروس برای هر فرد متفاوت است، اما مولوسکوم ها می توانند از 2 ماه تا 4 سال باقی بمانند.

آنژیوکراتوم چیست و چه تفاوتی با این بیماری دارد؟

مولوسکوم های تناسلی از طریق تماس مستقیم پوست با فردی که ویروس دارد یا از طریق لمس شیئی که ویروس آلوده کرده است، مانند حوله یا یک تکه لباس، بین افراد منتقل می شوند.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، درمان ویروس ممکن است دشوارتر باشد یا عوارض شدیدتری ایجاد کند.

علائم مولوسکوم چیست؟

اگر شما یا فرزندتان با ویروس مولوسکوم تناسلی تماس پیدا کنید، ممکن است تا 6 ماه علائم عفونت را مشاهده نکنید. این علائم معمولاً بین 2 تا 7 هفته طول می کشد تا از لحظه ابتلا به ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم ظاهر شوند. در نتیجه سریعا به یک دکتر زگیل تناسلی که می تواند بیماری شما را شناسایی کند، مراجعه کنید.

ممکن است این زائده ها به صورت تکی و پراکنده یا گروهی رشد کنند. این برجستگی ها می توانند به تنهایی یا به صورت تکه ای تا 20 عدد ظاهر شوند. علائم آنها معمولاً عبارتند از:

• بسیار کوچک، براق و از نظر ظاهری صاف
  • به رنگ گوشتی، سفید یا صورتی
  • جنس سفت و ایجاد فرورفتگی های پوستی
  • قطر بین 2 تا 5 میلی‌متر یا بین اندازه سر یک سنجاق و اندازه یک پاک کن بالای مداد
  • در هر جایی به جز کف دست یا کف پا وجود رشد میکنند. به ویژه روی صورت، شکم، تنه، بازوها و پاهای کودکان، یا داخل ران، اندام تناسلی (واژن و آلت تناسلی) و شکم بزرگسالان

علت به وجود آمدن

مولوسکوم تناسلی Molluscum contagiosum زمانی اتفاق می‌افتد که ویروسی به نام مولوسکوم تناسلی، که نوعی از ویروس آبله بوده را دریافت کنید.

این ویروس می تواند بین افراد در حالی که ضایعات قابل مشاهده دارند منتقل شود. همچنین امکان انتقال ویروس از یک ناحیه از پوست بدن به قسمت دیگر وجود دارد.

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی

مواردی که می توان زگیل تناسلی را از مولوسکوم تناسلی تشخیص داد، عبارتند از:

• اندازه: مولوسکوم ها معمولاً کوچک هستند (دو تا پنج میلی متر) و رشد نمی کنند و متورم نمی شوند.
  • رنگ: مولوسکوم ها معمولاً برجستگی های صاف، مروارید مانند و گوشتی رنگ هستند.
  • محل سکونت: Molluscum contagiosum ممکن است به صورت منفرد یا گروهی ظاهر شود و معمولاً در صورت، گردن، سینه، شکم و ناحیه کشاله ران دیده می شوند.

همچنین بخوانید: درمان زگیل تناسلی / زگیل تناسلی مردان / زگیل تناسلی زنان

زگیل های معمولی معمولا روی انگشتان دست و پا رشد کرده و زگیل های تناسلی داخل اندام شخصی رشد میکنند. اما Molluscum Contagiosum می توانند در هر جایی ظاهر شوند. Common warts usually grow on your fingers and toes but can appear anywhere. Molluscum Contagiosum (water warts) are small wart-like growths that are also caused by a viral infection.

درمان قطعی مولوسکوم تناسلی

اکثر افراد با سیستم ایمنی سالم نیازی به درمان پزشکی برای مولوسکوم کونتاژیوزوم ندارند. زیرا این برجستگی ها معمولاً بدون مداخله پزشکی از بین می روند. از طرفی دیگر برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، اینطور نبوده و باید برای درمان قطعی مولوسکوم تناسلی به دکتر مراجعه کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

داشتن برخی شرایط زیر ممکن است شما را ملزم به درمان مولوسکوم تناسلی کند:

• ضایعات بزرگ هستند و روی صورت و گردن شما قرار دارند
  • یک بیماری خاص دارید که باعث عوارض پوستی مانند درماتیت آتوپیک می شود
  • در مورد انتشار ویروس نگرانی زیادی دارید
  • تحت درمان قرار گرفته اید یا مشکلی دارید که روی فعالیت سیستم ایمنی شما تاثیر منفی گذاشته است

روشهای درمان پزشکی مولوسکوم کونتاژیوزوم

پزشک می‌تواند یکی از چندین درمان های زیر برای مولوسکوم کونتاژیوزوم انجام دهد. این روشها شامل:

• سرما درمانی (کرایو زائده های تناسلی): پزشک هر برآمدگی را با نیتروژن مایع منجمد می کند.
  • کورتاژ: پزشک برآمدگی را سوراخ کرده و با یک ابزار کوچک آن را از روی پوست می تراشد.
  • لیزر درمانی: پزشک برای از بین بردن هر برآمدگی از اشعه لیزر استفاده می کند.
  • درمان موضعی: دکتر از کرم‌های حاوی اسید یا مواد شیمیایی روی برجستگی‌ها استفاده کرده تا لایه‌برداری لایه‌های بالایی پوست را تحریک کند. کرم‌های درمان موضعی ممکن است حاوی ید و اسید سالیسیلیک، ترتینوئین، کانتاریدین (یک عامل تاول‌زا که معمولاً پزشک از آن استفاده می‌کند) و ایمی کیمود باشد.

این تکنیک‌ها ممکن است گاهی دردناک بوده و برای برخی افراد جای زخم ایجاد کنند. همچنین ممکن است در طول عمل بیهوشی لازم باشد.

از آنجایی که این روش ها شامل درمان هر نوع زائده پوستی می شود، بیمار ممکن است به بیش از یک جلسه نیاز داشته باشد. اگر مولوسکوم های تناسلی بزرگ و زیادی دارید، ممکن است هر 3 تا 6 هفته یکبار لازم باشد برای درمان به پزشک مراجعه کنید تا زمانی که برجستگی ها ناپدید شوند.

دارو برای مولوسکوم تناسلی کونتاژیوزوم

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

• کرم هایی که حاوی ید و اسید سالیسیلیک یا هیدروکسید پتاسیم هستند
  • تری کلرواستیک اسید
  • کرم پودوفیلوتوکسین موضعی (کاندیلوکس)
  • کانتاریدین (Cantharone)، یک عامل تاول زا است که معمولاً پزشکان از آن استفاده می کنند
  • پماد آلدارا، (اگرچه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده از آن را در کودکان توصیه نمی‌کنند، زیرا اثربخشی آن ثابت نشده است و می‌تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند).

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید، یا در حال شیردهی هستید، قبل از مصرف این داروها یا سایر داروها، وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهید. به عنوان مثال، کرم پودوفیلوتوکسین ممکن است برای افرادی که در بدو تولد به آنها اختصاص داده شده است، بی خطر باشد، اما افرادی که باردار هستند باید از آن اجتناب کنند، زیرا ترکیبات آن ممکن است برای جنین شما سمی باشد.

درمان ضد رتروویروسی (ART) موثرترین درمان برای افرادی است که در صورت ابتلا به مولوسکوم کونتاژیوزوم با ویروس اچ آی وی HIV زندگی می کنند. می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس کمک کند.

قبل از اقدام به هر گونه درمانی برای مولوسکوم سرایت یوزوم، با پزشک خود مشورت کنید.

عکس و تصاویر

یکی از روشهای شناخت بیماری دیدن عکس مولوسکوم تناسلی و تصاویر واضح از آن است که به شکل زیر هستند:

عوارض

بیشتر این زائده های تناسلی آبکی و کوچک بدون درمان بهبود می یابند. اما برخی از افراد عوارض مولوسکوم تناسلی را تجربه می کنند، از جمله:

• زرد زخم یا عفونت پوستی که پس از خاراندن ضایعات ایجاد می شود
  • ورم ملتحمه، عفونت چشمی که ممکن است در صورت ایجاد ضایعات روی پلک ایجاد شود
  • اگزمای ثانویه منتشر شده، که ممکن است در نتیجه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ویروس ایجاد شود.
  • مولوسکوم های سرایتی بزرگتر از حد معمول هستند، اغلب روی صورت (این مورد اغلب در افرادی که ایمنی بدن آنها کم است، ایجاد می شود)
  • اسکار ناگهانی با ظاهری عمیق، خود به خود یا به دلیل جراحی برداشتن ضایعه
عود کیست مویی بعد از عمل؛ علت + علائم و پیشگیری