بیماری کلامیدیا چیست؛ در مردان و زنان + علائم و درمان

متاسفانه امروزه در بین برخی از افراد در سراسر دنیا به دلیل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و عدم اطمینان از سابقه جنسی شریک خود؛ بیماری و عفونت های جنسی مانند کلامیدیا در حال رواج است. عفونت کلامیدیا به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی یا همان STD پس از زگیل تناسلی تشخیص داده شده است.

علائم این عارضه در مردان و زنان متفاوت است که در ادامه تصمیم داریم به طور کامل آنها را بررسی کنیم.

عفونت کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا در انگلیسی Chlamydia نامیده شده و یک عفونت شایع مقاربتی (STI) است که توسط نوعی باکتری ایجاد می شود. افرادی که به کلامیدیا مبتلا می شوند، اغلب در مراحل اولیه علائم ظاهری ندارند.

در واقع، تخمین زده شده است که 40 تا 96 درصد از افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علامتی ندارند. اما کلامیدیا همچنان می تواند بعداً باعث مشکلات سلامتی شود. زیرا بیماری بوده که از فردی به فرد دیگر حین رابطه جنسی منتقل می شود.

کلامیدیا درمان نشده می تواند عوارض جدی ایجاد کند، بنابراین مهم است که به طور منظم غربالگری انجام دهید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک یا یک متخصص صحبت کنید.

علائم کلامیدیا ممکن است مشابه علائم سایر بیماری های مقاربتی باشد. برای درک اثرات قابل مشاهده این عفونت ها، عکس هایی از علائم ناشی از بیماری های مقاربتی مختلف را ببینید.

شکل باکتری کلامیدیا چگونه است

علت یا سبب ابتلا

کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که توسط سویه خاصی از باکتری به نام تراکوماتیس ایجاد می شود.

این بیماری از طریق ترشحات واژینال یا مایع منی منتقل می شود و می تواند از طریق تماس تناسلی یا رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی بدون روش بازدارنده مانند کاندوم یا عدم استفاده از شد دهانی منتقل شود.

طبق آمار ابتلا به این عارضه در زنان بیشتر از مردان است.

برخی دیگر از عوامل خطر ابتلا به عفونت عبارتند از:

• عدم استفاده مداوم از روش های مانع مانند کاندوم با شرکای جنسی جدید
  • داشتن شریک جنسی که با افراد دیگر رابطه جنسی دارد
  • داشتن سابقه کلامیدیا یا سایر بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی

نشانه ها و علائم کلامیدیا

اکثر افراد مبتلا به کلامیدیا متوجه هیچ علامتی نمی شوند و نمی دانند که به آن مبتلا هستند. زیرا علامت خاصی ندارند.

اگر فکر می کنید در معرض خطر ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) هستید یا علائم کلامیدیا دارید، برای انجام آزمایش به پزشک عمومی، خدمات پیشگیری از بارداری محلی یا کلینیک پزشکی تناسلی ادراری (GUM) مراجعه کنید.

بسیاری از مردان متوجه علائم بیماری نمی شوند. اکثر مردان اصلاً علائمی ندارند.

نشانه های کلامیدیا در مردان

برخی از شایع ترین علائم کلامیدیا در مردان عبارتند از:

• احساس سوزش در هنگام ادرار
  • ترشح زرد یا سبز از آلت تناسلی
  • درد در قسمت پایین شکم
  • درد در بیضه ها

همچنین امکان ابتلا به عفونت کلامیدیا در مقعد وجود دارد. در این مورد، علائم اصلی اغلب عبارتند از:

• تخلیه
  • خونریزی از این ناحیه

داشتن رابطه دهانی با فردی که عفونت دارد، خطر ابتلا به کلامیدیا در گلو را افزایش می دهد. علائم می تواند شامل گلودرد، سرفه یا تب باشد. همچنین ممکن است که باکتری را در گلو حمل کنید و این موضوع را ندانید.

نشانه ها در زنان

کلامیدیا اغلب به عنوان “عفونت خاموش” شناخته می شود. این اتفاق به این دلیل است که افراد مبتلا به این عفونت ممکن است اصلاً علائم را تجربه نکنند.

اگر زنی به STI مبتلا شود، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم ظاهر شود.

برخی از شایع ترین علائم این بیماری عفونی در زنان عبارتند از:

• مقاربت جنسی دردناک (دیسپارونی)
  • ترشحات واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • درد در قسمت پایین شکم
  • التهاب دهانه رحم (سرویسیت)
  • خونریزی بین قاعدگی
عکس عفونت باکتری در زنان

در برخی از زنان، عفونت می‌تواند به لوله‌های فالوپ سرایت کند، که ممکن است باعث بیماری به نام بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID یک مورد اورژانس پزشکی است.

علائم PID عبارتند از:

• درد شدید لگن
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال بین پریودها

این بیماری عفونی همچنین می تواند رکتوم را آلوده کند. زنان در صورت داشتن عفونت کلامیدیا در رکتوم ممکن است علائمی را تجربه نکنند. با این حال، اگر علائم عفونت رکتوم رخ دهد، ممکن است شامل درد رکتوم، ترشح و خونریزی باشد.

علاوه بر این، زنان در صورت داشتن رابطه دهانی با فرد مبتلا، ممکن است دچار عفونت گلو شوند. اگرچه ممکن است بدون اطلاع آن را دریافت کنید، اما علائم عفونت کلامیدیا در گلو زنان شامل سرفه، تب و گلودرد می باشد.

علائم بیماری های مقاربتی در مردان و زنان می تواند متفاوت باشد، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، مهم است که با یک متخصص زنان صحبت کنید.

انواع این عفونت

این عارضه هم مانند برخی بیماری های دیگر دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از طریق روش خاصی افراد را درگیر می کنند. این گونه ها شامل موارد زیر هستند:

کلامیدیا تراکوماتیس

نوع تراکوماتیس C. trachomatis می تواند از طریق واژن مادر آلوده هنگام تولد منتقل شود و نوزادانی که در هنگام تولد در معرض کلامیدیا قرار می گیرند ممکن است 5-13 روز بعد به ورم ملتحمه مبتلا شوند.

کلامیدیا پنومونی

عفونت تنفسی با نوع پنومونی C. pneumoniae از طریق آئروسل های عفونی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

کلامیدیا پسیتاسی

C. psittaci توسط بسیاری از گونه های پرندگان (به ویژه طوطی) حمل می شود و می تواند به افرادی که در تماس با پرندگان آلوده هستند منتقل شود.

انواع روش های تشخیص شامل موارد زیر هستند:

• تست آزمایشگاهی: ممکن است علائم عمومی عفونت کلامیدیا را نشان دهند – افزایش تعداد گلبول های سفید، افزایش CRP (که یک نشانگر غیر اختصاصی التهاب می باشد).
  •  تست CXR ممکن است یک تصویر پنومونی غیر معمول را در C. pneumoniae و C. psittaci نشان دهد.

روش های پیشگیری از عفونت کلامیدیا عبارتند از:

• همیشه از کاندوم استفاده کنید: این کاندوم ها بهترین روش پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا هستند.
  • روابط طولانی مدت داشته باشید که اطمینان داشته باشید در آن هر دو شریک آلوده نباشند و هیچ یک از افراد با فردی دیگر در رابطه نباشد.
  • شرکای جنسی خود را محدود کنید: هر چه افراد کمتری با آنها رابطه جنسی داشته باشید، احتمال ابتلا به میکروارگانیسم بیماری زا کلامیدیا کمتر می شود.
  • با شریک زندگی خود در مورد بیماری های مقاربتی صحبت کنید.
  • اگر مشکوک هستید که علائم کلامیدیا را نشان می دهید، درمان مناسب را سریعا را دریافت کنید.
بواسیر، خونریزی مقعد و یبوست از علائم گوارشی ویروس کرونا هستند؟

دی 19, 1400
شقاق واژینال چیست؛ علائم و درمان شقاق در زنان