علت خونریزی بعد از رابطه جنسی مقعد یا واژن + درمان خانگی

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا به تازگی رابطه جنسی با شریک خود را تمام کرده اید و وقتی به پایین نگاه می کنید، خون را روی ملحفه می بینید. پریود نشده اید و قرار نیست به این زودی پریود شوید، پس چه چیزی باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی از مقعد یا واژن شما شده است؟

در حالی که خونریزی واژینال یا مقعد پس از رابطه جنسی می تواند نگران کننده به نظر برسد، دور از انتظار و نگران کننده هم نیست. البته تنها در صورتی نگران کننده نیست که ناشی از یک نوع بیماری نشیمنگاهی مانند شقاق، بواسیر، زگیل تناسلی یا فیستول نباشد. در موارد نادر، خونریزی بعد از رابطه جنسی نشانه ای از عفونت یا سرطان دهانه رحم است.

خونریزی مقعد یا واژن بعد از رابطه جنسی چیست؟

خونریزی از واژن یا مقعد که به انگلیسی Vaginal Bleeding / Anal Bleeding نامیده می شود، به طور معمول خون شفاف و روشنی به رنگ قرمز است که پس از مقاربت، به دلیل بیماری یا نوعی عفونت از این دو اندام تناسلی خارج می شود. افرادی که این عارضه را تجربه می کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

علت خونریزی واژن و مقعد بعد از رابطه

خونریزی بعد از رابطه جنسی از نظر پزشکی به عنوان خونریزی پس از مقاربت شناخته می شود. این عارضه می تواند در افراد در هر سنی رخ بدهد. در افراد جوان تر که دچار یائسگی نشده اند، منشا خونریزی معمولا دهانه رحم است.

در کسانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، منشا خونریزی متفاوت از دیگران است. که می تواند شامل موارد زیر باشد:

• دهانه رحم
  • رحم
  • لابیا
  • مجرای ادرار

از نظر بررسی علل، سرطان دهانه رحم بزرگترین نگرانی است. این امر به ویژه در مورد افراد یائسه صادق است. با این حال، خونریزی پس از مقاربت بیشتر به دلیل یک بیماری شایع ایجاد می شود.

علت خونریزی بعد از مقاربت جنسی

بیماری های نشیمنگاهی

در بعضی از موارد خونی که از مقعد خارج می شود یا زنان حس می کنند از واژن می آید، ناشی از رابطه جنسی نیست و ممکن است به دلیل یک بیماری نشیمنگاهی مانند بواسیر یا هموروئید، شقاق یا فیشر و فیستول باشد. در این موارد خون خارج شده، به دلیل تحریک این نواحی توسط لباس زیر تنگ، خاراندن و پس از رابطه جنسی سرازیر می شود و ممکن است فرد آن را با خون خارج شده از رحم یا مقعد اشتباه بگیرد.

بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از عوامل اصلی خونریزی از مقعد بوده که معمولا به رنگ قرمز روشن است. این عارضه یک توده متورم در داخل یا خارج مقعد است که هنگام رابطه از پشت، خاراندن ناحیه یا وارد کردن هرگونه جسم خارجی به مقعد می تواند منجر به خونریزی از این کانال رکتوم شود.

حتما مطالعه کنید: عمل بواسیر با لیزر و درمان هموروئید داخلی

شقاق یا فیشر

شقاق مقعدی

بیماری شقاق مقعدی یک زخم کوچک در اطراف مقعد یا داخل کانال رکتوم است که معمولا به دلیل سفتی مدفوع، یبوست و رابطه جنسی ایجاد می شود. در صورتی که این زخم توسط هر چیزی تحریک شود، خونریزی می کند که همراه با سوزش و خارش مقعد است. ممکن است زوج ها پس از داشتن رابطه خونریزی ناشی از شقاق را با این عمل اشتباه بگیرند.

حتما بخوانید: درمان شقاق مقعدی بدون عمل جراحی با لیزر

فیستول مقعدی

فیستول مقعدی یکی از بیماری های نشیمنگاهی است به دنبال آبسه ایجاد می شود. این عارضه یک کانال باریک چرکی است که می تواند مقعد را به اعضا مجاور خود وصل کرده و مانند روزنه ای روی پوست به وجود بیاید. یکی از علائم رایج فیستول مقعدی در صورت عدم درمان خروج خونابه و چرک است. خون ناشی از فیستول ممکن است به دلیل نزدیکی به واژن در ابتدا تصور شود که از این ناحیه خارج می شود.

همچنین بخوانید: درمان قطعی فیستول با لیزر بدون بازگشت

زگیل تناسلی

زگیل های دستگاه تناسلی ناشی از نوعی ویروس مقاربتی به نام ویروس اچ پی وی HPV هستند که به شکل گوشت اضافی در اطراف یا داخل واژن، آلت تناسلی و مقعد ایجاد می شوند. در صورتی که این زائده ها خارانده شده یا تحریک شوند، ممکن است کنده شده و خونریزی کنند. خون ناشی از زائده های تناسلی از واژن یا کانال رکتوم خارج می شود.

بیماری های مقاربتی

برخی از عفونت ها و بیماریهای مقاربتی می توانند باعث التهاب بافت های واژن شوند که ممکن است منجر به خونریزی شود. این عارضه ها شامل موارد زیر هستند:

کم خونی

خونریزی شدید یا طولانی مدت در موارد بسیار نادر می تواند باعث کم خونی فقر آهن شود زیرا گلبول های قرمز در بدن شما از طریق از دست دادن خون تخلیه می شوند. با این حال، این نوع خونریزی پس از مقاربت نیست.

علائم کم خونی عبارتند از:

• ضعف
  • رنگ پریدگی غیرعادی پوست

اگر کم خونی شما به دلیل از دست دادن خون به دلیل خونریزی پس از مقاربت یا دلایل دیگر باشد، ممکن است پزشک مکمل آهن تجویز کند. اما مهمترین منبع آهن رژیم غذایی است.

استفاده از قرص اورژانسی

یکی از دلایل خونریزی بعد از مقاربت می تواند خوردن قرص اورژانسی باشد. معمولا این قرص ها باعث می شوند که شما پس از دو الی سه روز از مصرف خونریزی مانند عادت ماهانه را تجربه کنید. تعجب نکنید اگر دو بار در ماه پریود شدید چون از عوارض این قرص هاست.

خونریزی بعد از رابطه جنسی نشانه چیست؟

خونریزی بعد از رابطه جنسی معمولاً نشانه نوعی بیماری است. بسیاری از این موارد مانند عفونت ها و پولیپ ها قابل درمان هستند. لکه بینی گاه به گاه بعد از رابطه جنسی معمولاً بدون مراقبت پزشکی خود به خود از بین می رود و نگران کننده نیست.

اگر یائسگی را پشت سر گذاشتید و این عارضه را تجربه کردید، فوراً پزشک خود را در مورد هرگونه خونریزی پس از مقاربت مطلع کنید.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

شما در معرض ابتلا به خونریزی بعد از رابطه جنسی هستید در صورتی که:

• سرطان دهانه رحم یا واژن داشته باشید
  • یائسگی یا قبل از یائسگی
  • چندی پیش بچه دار شده یا در حال شیردهی هستید
  • قبل از دخول واژن به طور کامل برانگیخته نمی شوند
  • دهانه رحمتان عفونت گرفته است
  • یک بیماری مقاربتی یا عفونت مقاربتی داشته باشید

برای کاهش خطر خونریزی بعد از رابطه جنسی، می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید:

• قبل و حین رابطه جنسی از روان کننده استفاده کنید
  • پس از پایان قاعدگی کمی بیشتر صبر کنید تا دوباره رابطه جنسی را شروع کنید.
  • از پزشک خود بخواهید پولیپ های دهانه رحم را بردارد یا عفونت های دهانه رحم را درمان کند.
  • قبل از دخول، پیش نوازی بیشتری داشته باشید.
  • رابطه جنسی آرام و ملایمی داشته باشید.

درمان خانگی خونریزی بعد از رابطه جنسی (فوری)

نوع درمان خونریزی شما پس از رابطه جنسی کاملا بستگی به علت آن دارد:

استفاده از لوبریکانت یا روان کننده ها

اگر خونریزی شما به دلیل خشکی واژن باشد، مرطوب کننده های واژن می توانند کمک کننده باشند. این محصولات با استفاده منظم از طریق دیواره های واژن جذب می شوند. آنها رطوبت را افزایش داده و به بازیابی اسیدیته طبیعی واژن کمک می کنند.

روان کننده های واژن نیز اصطکاک ناراحت کننده در حین مقاربت را کاهش می دهند.

استروژن درمانی

اگر خشکی واژن شما ناشی از یائسگی یا برداشتن تخمدان ها است، با پزشک خود در مورد استروژن درمانی صحبت کنید. محصولات استروژن موضعی شامل کرم ها و شیاف های استروژن واژینال است.

گزینه دیگر برای این نوع درمان؛ استفاده از حلقه استروژن است. این وسیله یک حلقه انعطاف پذیر است که در واژن قرار می گیرد و دوز کمی از استروژن را به مدت 90 روز آزاد می کند.

هورمون درمانی خوراکی که جایگزین هورمون های استروژن و پروژسترون می شود، گزینه دیگری برای برخی است. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای این درمان صحبت کنید.

سایر روشهای درمان

واژینیت می تواند ناشی از عفونت یا خشکی واژن باشد. علت نیز ممکن است ناشناخته باشد. بسته به علت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است برای درمان بیماری التهابی لگن و بیماری های مقاربتی تجویز شوند.

اگر دهانه رحم شما در اثر عفونت آسیب دیده باشد، پزشک ممکن است سلول های آسیب دیده را با استفاده از نیترات نقره یا کرایوسرجری خارج کند. در این فرآیند سلول های آسیب دیده منجمد شده و از بین می روند.

شقاق واژینال چیست؛ علائم و درمان شقاق در زنان

فروردین 28, 1401