عوارض عمل نکردن کیست مویی و ترکیدن {اگر درمان نشود}

عوارض عمل نکردن کیست مویی چیست و چرا در صورت عدم اقدام به درمان بیماران را خطرات جدی تهدید می کند؟ چرا ترکیدن کیست مویی خطرناک است؟ آیا هزینه لیزر کیست مویی یکی از دلایل عدم درمان است؟ به طور کلی می توان گفت که اگر این توده درمان نشود، کیست پیلونیدال ممکن است منجر به آبسه یا حفره های سینوسی متعدد شود. که هر دوی این علائم نشانه بدتر شدن عفونت پوست هستند.

از آنجا که کیست مویی یک بیماری عفونی-پوستی بوده، با علائمی مانند تب، درد، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب همراه است. این توده در قسمت بالای باسن ایجاد می شود و از این جهت که در قسمت حساسی از بدن بوده، بیماران از مراجعه به موقع به پزشک امتناع می کنند. همین اتفاق باعث شده تا عوارض درمان نکردن به موقع کیست مویی روز به روز بدتر شود.

حتما بخوانید: درمان کیست مویی بدون جراحی

عوارض درمان نکردن کیست مویی و ترکیدن

همانطور که به صورت جزئی در ابتدا به آن اشاره کردیم، کیست مویی می تواند باعث درد شده و نیاز به درمان سریع داشته باشد. کیست پیلونیدال می تواند یک مشکل حاد باشد یا ممکن است کیست به صورت مزمن درآمده و عود کند. کیست‌های پیلونیدال مزمن در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به آبسه (ایجاد توده هایی آبکی و عفونی در زیر پوست) و حفره‌های سینوسی (فضاهای خالی) شوند. که این آبسه ها می توانند تحت فشار بترکند.

متاسفانه بسیاری از سینوس های پیلونیدال عفونی شده و پر از چرک و موهای زائد می شوند. چربی ها و باکتری های روی پوست نیز می توانند به داخل حفره نفوذ کنند. این مجموعه می تواند منجر به عفونت در سینوس پیلونیدال شود.

عکس ترکسیدن کیست مویی

هنگامی که یک سینوس پیلونیدال عفونی شده، به عنوان آبسه پیلونیدال شناخته می شود. عفونت می تواند تعدادی از عوارض جانبی نامطلوب ایجاد کند. این عوارض شامل:

• قرمزی یا تورم
  • تحریک یا درد
  • نشت خون، چرک یا مایعات دیگر هستند.

اگرچه این علائم لزوماً خطرناک نیستند، اما چیزی نیست که بخواهید طولانی مدت با آن زندگی کنید. در برخی موارد، علائم عفونت می تواند فراتر از ناحیه باسن گسترش یابد. سینوس پیلونیدال عفونی می تواند باعث تب شود. ممکن است لرز، حالت تهوع، خستگی یا ضعف را تجربه کنید.

درمان سریع و فوری

برای تعیین وقت و مشاوره رایگان با مشاوران کلینیک زارعی تماس بگیرید:

پزشکان اغلب آبسه های پیلونیدال را با تخلیه آن آبسه درمان می کنند. آنها یک برش ایجاد می کنند تا بتوانند زباله ها را تمیز کرده و خون و چرک را آزاد کنند. این درمان معمولا برای تسکین کوتاه مدت موثر است.

این احتمال وجود دارد که محل برش عفونی شود. بنابراین، برخی از پزشکان پس از عمل آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

آیا درمان نکردن سینوس پیلونیدال باعث سرطان می شود؟

مواردی گزارش شده است که در آن سینوس های پیلونیدال نوعی سرطان پوست در داخل دستگاه ایجاد کرده اند. این نوع سرطان به کارسینوم سلول سنگفرشی معروف است. طبق آمار تنها 0.1 درصد احتمال پیش آمدن سرطان ناشی از این بیماری وجود دارد.

عوارض جراحی

بسیاری ادعا دارند که راه حل قطعی عفونت های پیلونیدال مکرر جراحی است. اما این باور کاملا اشتباه است! زیرا اگرچه این روش می تواند یک شکل موثر از درمان باشد، اما قطعا بدون عارضه نیست. یکی از مشکلات احتمالی این است که زخم جراحی نیز می تواند عفونی شود.

برخی از درمان های جراحی بیماری پیلونیدال ممکن است خطر ابتلا به عفونت مکرر را کاهش دهد. انعقاد دستگاه سینوسی با لیزر یکی از گزینه‌های ایمن برای درمان است که کاملا بدون خونریزی و ایجاد زخم باز انجام می شود.

کلینیک زارعی یکی از بهترین مراکز درمانی در تهران بوده که در سریع ترین زمان ممکن بدون جراحی کیست مویی را درمان کرده و بیماران می توانند به راحتی به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند.

درمان فوری برای پیشگیری از عوارض عمل نکردن کیست مویی

تنها راه خلاص شدن از شر کیست پیلونیدال انجام لیزر سرپایی است. اما چند روش وجود دارد که می توانید در خانه انجام داده تا درد و ناراحتی را در این بین کاهش دهید. سعی کنید چند بار در روز از کمپرس گرم و مرطوب روی کیست استفاده کنید. گرما به بیرون کشیدن چرک کمک می کند و به کیست اجازه تخلیه می دهد.

به طور کلی، لیزر موهای زائد یک مکمل بسیار مفید برای برداشتن جراحی سینوس پیلونیدال برای جلوگیری از عود کیست مویی است. طی لیزر کیست مویی یک برش کوچک روی پوست ایجاد می شود و تمام چرک تخلیه می شود. سپس کل مجرای سینوسی با فیبر لیزر مهر و موم می شود.

مزایا درمان کیست مویی با لیزر شامل موارد زیر هستند:

• بیمار ظرف 24 ساعت مرخص می شود و می تواند تا روز پنجم به کار معمول خود بازگردد.
  • بهبود زخم در حدود 6-8 هفته اتفاق می افتد و بنابراین بهبودی در مقایسه با جراحی بسیار سریعتر است.
  • میزان عود ناچیز و تقریبا صفر است.

سوالات متداول عوارض عمل نکردن کیست مویی

خیر. این بیماری خود به خود درمان می یابد و حتما درمان قطعی باید با استفاده از لیزر یا جراحی انجام شود.

ممکن است به طور خطرناکی عفونت آن وارد خون شود یا آبسه های متعدد تشکیل شوند.

تقریباً 0.7 درصد افراد از سینوس های پیلونیدال رنج می برند. افراد کمی از این بیماران با سرطان سروکار دارند. طی یک مطالعه پزشکی میزان بروز سرطان در میان افراد مبتلا به بیماری کیست مویی تنها 0.1 درصد است.

وازلین برای درمان بواسیر + عکس روش استفاده

مرداد 30, 1402