مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

نحوه تعویض پانسمان کیست مویی (سینوس پیلونیدال) پس از عمل

نحوه تعویض پانسمان کیست مویی (سینوس پیلونیدال) پس از عمل

پانسمان کیست مویی یکی از روش های مراقبتی پس از عمل به حساب می آید که می توان گفت در روند بهبود بیمار نیز نقش دارد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که نحوه پانسمان کردن سینوس پیلونیدال یا همان کیست مویی نسبت به روش درمان آن متفاوت است. 

درمان کیست مویی به دو روش جراحی باز و بسته انجام می شود که پس از جراحی باز زخم باز گذاشته شده تا به خودی ترمیم پیدا کند و باید روزانه پانسمان آن عوض شود ولی در روش بسته نیاز به پانسمان خاصی نیست و فرد باید فقط به خوبی از زخم مراقبت کند. در ادامه به بررسی کامل نحوه پانسمان کردن این دو روش می پردازیم.

تعویض پانسمان زخم باز پس از عمل کیست مویی

پانسمان کردن این زخم به مدت یک روز پس از عمل کیست مویی انجام می شود و فرد معمولا خودش نمی تواند این کار را انجام دهد. در این موارد یا باید شخص دیگری برای او این کار را انجام دهد یا به درمانگاه ها مراجعه کند. 

برای انجام پانسمان:

  •  ابتدا باید زخم به طور کامل با سرم شستشو داده شود.
  • سپس پانسمان (گاز استریل مرطوب) داخل زخم گذاشته شود.
  • این کار به مدت 2 الی 3 ماه تا زمان کامل بهبودی زخم باید انجام شود.

حتما بخوانید: مراجعه به دکتر کیست مویی در تهران برای تعویض پانسمان

اگر این نکات به خوبی رعایت نشوند، بیمار ممکن است دچار عوارض پس از عمل مانند عفونت، خروج چرک یا خونریزی شود. لازم به ذکر است که احتمال درگیر شدن با این عوارض فقط در روش جراحی باز وجود دارد و اگر عمل کیست مویی با لیزر یا به صورت بسته انجام شود، این عوارض وجود نخواهد داشت.

ترجیحا زمانی که برای درمان به متخصص مراجعه می کنید، از او بخواهید تا روشی را برای درمان اقدام کند که تا حد امکان با تیغ جراحی انجام نشود. برای دوری از این عوارض و دوره نقاهت کوتاه مدت درمان کیست مویی با لیزر هم پیشنهاد می شود.

تعویض پانسمان در جراحی به روش بسته

اگر عمل جراحی با روش بسته داشته باشید، خود پزشک پس از اتمام عمل محل زخم را پانسمان می کند. مناسب ترین زمان برای برداشتن پانسمان حدود 3 روز پس از عمل است. پس پیشنهاد می کنیم طی این سه روز به پانسمان دست نزنید.

در عمل جراحی کیست به روش بسته معمولا یک درن (Drain)  باریک برای خارج شدن سریعتر خون آب، ترشحات و پلاسما از داخل زخم به بیرون گذاشته می شود. 

زمانی که روز سوم برای برداشتن پانسمان به پزشک مراجعه می کنید، او درن را همراه با پانسمان بر میدارد ولی تا آن زمان به درن نیز نباید به هیچ عنوان دست بزنید و از آن به خوبی مراقبت کنید تا حرکت نکند.

شما پس از برداشتن پانسمان و خارج شدن درن هیچگونه درد، خونریزی یا خارشی نباید داشته باشید.

حدود دو هفته پس از جراحی ، بخیه هایی که پزشک از زیر زده تا جای اسکار نماند، کشیده می شوند. اثری که این بخیه ها بر جا گذاشتند، با گذشت زمان از بین رفته و ترمیم می یابند.

اگر این عمل با لیزر انجام شده باشد، هیچونه نشانه ای از محل عمل نمی ماند و پوست کاملا به حالت اولیه خود باز می گردد. 

از روی سوم که پزشک پانسمان را بر میدارد، شما می توانید به حمام بروید اما توجه کنید که هیچگونه فشاری نباید به زخم وارد کنید و بهتر است برای از بین بردن موهای زائد تا 20 روز صبر کنید. ولی رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن محل عمل شده مشکلی نداشته و بهتر است بگوییم حتی ضروری است.

پانسمان کیست مویی پس از عمل با لیزر

معمولا بیماران پس از عمل کیست با لیزر نیاز به پانسمان ندارند. ولی در مواردی که کیست خیلی بزرگ بوده و یا ترشحات داشته باشد، ممکن است به مدت سه الی چهار روز آن را پانسمان کند.

درمان بواسیر با روغن زیتون چگونه انجام می شود؟

درمان بواسیر با روغن زیتون چگونه انجام می شود؟

اردیبهشت 18, 1400
زگیل کودکان (دست، پا، دهان و بدن)؛ درمان، علت و علائم

زگیل کودکان (دست، پا، دهان و بدن)؛ درمان، علت و علائم

خرداد 31, 1400

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
24 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
فاطی نوروزی

من امروز میخام برای کسی جای عملشو شستشو بدم،توضیحاتتون مفید بود امیدوارم بتونم از پسش بربیام
فقط نفهمیدم درعمل باز گازاستریل باید با آب مرطوب بشه یا بتادین؟

میلاد

سلام ببخشید میخواستم بدونم شستشوی زخم کیست مویی با سرم کلرید 0/9 درصد تزریقی باعث عفونت میشه یا مشکلی نداره؟ اصلا میشه بجای سرم شستشو از سرم تزریقی که روش نوشته انفوزیون استفاده کرد؟

Mahmdi

سلام ببخشید حدود دو هفته بعد جراحی باز کیست مویی یه مقدار عفونت ته زخم هست که خشکه و موقع پانسمان جدا نمیشه از پوست با اب هیچ جوره البته یه مقدار عفونت هم بهش چسبیده که کش میاد. میخاسم بدونم اون بخشش که کش میاد میشه با قیچی باریک برید و جدا کرد از بخش سفت و خشک شده اش

Last edited 1 year ago by Mahmdi
نسرین

دکتر گفت با روغن زیتون و عسل شستشو بدم ولی نمیدونم با کدوم روغن

حسین

سلام و خسته نباشید.
میخواستم بدونم آیا گاز استریل باید کاملا در درون زخم باز گذاشت (بطوری که زخم پر شود) یا فقط روی زخم گذاشت.!؟
و اگر گاز رو مرطوب نکنیم و داخل زخم بگذاریم چی.!؟

مهدیخانی

همسرم دیروز عمل کردن مقداری حفره داره خیلی کمه گفتن بعد ۳روز بره حمام اون حفره رو پانسمان کنم بره حمام یا پانسمانشو کلا بردارم

رضازنگنه

سلام من 40روز که عمل کردم دوهفته بعدازعمل رفتم درمونگاه بخیه امراکشید ولی بلدنبود آمدم خونه دیدم سربخیه راقیچی کرده ولی نکشیده بودچندتاازنخهاشودراوردم ولی یکی ازبخیهاجامونده گوشت آمده روش به سختی سرنخ می‌شود دیدچکارش باید بکنم دکتونشون دادم گفتش بخیه نیست چیزی جانمونده

مهدی

سلام من 6 ماه پیش عمل کردم الان برگشتم فوتبال بعد دوباری 1 سانت باز شده الان باید چکار کنم

مهدی
پاسخ به  admin

لیزر چی

Eli

سلام وقتتون بخیر من دیروز عمل کیست مویی باز کردم و امروز که مامانم میخواست گاز رو داخلش قرار بده خیلی درد داشت و نزاشتن کل گاز رو بزاره داخل مشکلی که برام به وجود نمیاد؟

امیر

سلام . ببخشید من چند روز پیش عمل باز انجام دادم . وقتی پانسمان رو عوض میکنن خیلی درد میگیره دیشبم یکی از رگاش پاره شده بود بخیه زدن. میخواستم بدونم دردش تا چه موقعی هست ؟

امیر

آقا من ۳روزه عمل کردم داخل زخمم دوتا تخم مرغ جا میشه یبارم رفتم هموم ولی میترسم بشورمش میسوزه

نرگی

سلام دوروزه عمل سینوس انجام دادم خودم میتونم پانسمان عوض کنم واینکه حتما باید کل حفره رو گاز استریل پرکنم‌؟؟

نرگس

اگه با گاز کامل پر نکنم‌ چی میشه؟

چراغی

سلام خسته نباشید من سه روزه عمل کردم باید امروز پانسمانمو برمیداشتن ولی دکترم نبود منو فرستادن خونه تاروز دوشنبه جای زخمم خیلی درد داره مشکلی نیست اینجوری

سلام من کیست موی داشتم پیش آقای دکتر عمل کردم لیزر

سلام من کیست موی داشتم پیش آقای دکتر عمل کردم لیزری بعد سه روز که رفتم حمام باید دوباره پانسمان کنم

امیر علی

سلام خدمت دکتر عزیز من حدود ۲هفته ای میشه عمل کیست باز انجام دادم الان وداخل اطراف زخم رو به بهبود است داخل زخم یک حفره هست میخواستم ببینم این چیه تاکی اینجور هست کی خوب میشه