مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

زگیل صورت چیست ؛درمان با لیزر، فریز و روشهای خانگی

زگیل صورت چیست ؛درمان با لیزر، فریز و روشهای خانگی

زگیل ها زائده های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است روی هر نقطه از بدن ایجاد شوند. عامل اصلی ایجاد زگیل ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی HPV می باشد. این زائده های گوشتی اگر روی هر قسمتی از صورت ایجاد شوند، به آنها زگیل صورت می گویند. 

زگیل های صورت انواع مختلفی دارند و از علائم آنها می توان به برجستگی، خارش، سوزش (در صورت کنده شدن) یا قرمزی اشاره کرد. 

این عارضه به شکل دو روش پزشکی و خانگی قابل درمان بوده و زمانی که فرد برای از بین بردن زائده ها به پزشک مراجعه کند، وی با در نظر گرفتن شرایط بیمار، بهترین روش را انتخاب می کند.

امروزه بهترین و سریع ترین روش درمان اکثر بیماری ها و زائده های پوستی لیزر CO2 بوده که قادر است در کوتاه ترین زمان ممکن بدون هیچ گونه عوارض زگیل های صورت، گردن، زگیل تناسلی و… را از بین ببرد.

مطلب پیشنهادی: درمان سریع و موثر زگیل با لیزر

علت زگیل پوست صورت

با این وجود که اکثر پزشکان و منابع پزشکی اعتقاد دارند ویروس اچ پی وی به طور شایع از تماس ناحیه تناسلی افراد با فرد آلوده منتقل می شود، لازم است بدانید که طبق تحقیقات اخیر زگیل دست، زگیل صورت یا پا می توانند از طریق تماس طولانی با زائده به فرد سالم منتقل شوند. 

این بدان معناست که فرد می تواند پس از لمس یک زگیل فعال روی بدن شخص دیگری ، دچار ویروس اچ پی وی و سپس زگیل شود.

به همین شکل این چرخه ادامه داشته و افراد می توانند به زگیل مبتلا شوند. همچنین اگر خود فرد مبتلا، قسمت زگیل را لمس کرده و دست خود را به قسمت های دیگر بدنش بزند می تواند باعث رویش مجدد زگیل شود.

این عارضه به این دلیل است که اچ پی وی HPV یک ویروس کاملا فعال بوده و می تواند از طریق تماس منتقل شود.

علائم و نشانه ها

ویژگی های این زگیل ها روی صورت عبارت است از:

  • رنگ زگیل های صورت معمولا بی رنگ یا رنگ خود پوست هستند.
  • زمانی که آنها را لمس می کنید، کاملا برآمده هستند.
  • آنها می توانند به شکل ردیفی (خطی) ایجاد شده یا پراکنده باشند.
  • معمولا سطحی زبر و خشن دارند و ظاهر زشتی روی صورت فرد به وجود می آورند.
  • آنها معمولا بدون درد هستند ولی ممکن است خارش یا سوزش داشته باشند.
  • در موارد نادر زگیل های صورت می توانند خونریزی کنند.

با ارسال عکس مطمئن شوید که مبتلا به زگیل صورت هستید یا خیر

از زائده پوستی خود عکس گرفته و به شماره زیر در واتساپ ما ارسال کنید.

انواع زگیل های صورت

به طور معمول شایع ترین زگیل هایی که می توانند در صورت ایجاد شوند شامل زگیل های تخت و فیلی فرم هستند. همچنین انواع زگیل های صورت به همراه توضیحات بیشتر شامل موارد زیر هستند:

زگیل های تخت

این زگیل ها را با نام تخت، مسطح یا صاف شنیده اید. که در اطراف خراش یا بریدگی پوست ایجاد می شوند. در نتیجه آنها مستعد رشد در مناطقی از پوست هستند که خراشیده شده یا آسیب دیده اند. صورت و پاها بیشتر از نقاط دیگر بدن مایل به ابتلا زگیل های تخت هستند.

این نوع به رنگ پوست بوده، دارای سطحی صاف هستند که اندازه آنها 1–7 میلی متر است. زگیل های تخت معمولا به صورت خوشه ای رشد می کنند.

تصویر زگیل های تخت روی صورت

زگیل های فیلی فرم

زگیل های فیلی فرم بر خلاف زگیل های تخت ظاهری تیز و کاملا برجسته دارند. آنها خیلی سریع رشد می کنند و ممکن است در صورت عدم درمان،  قسمت زیادی از صورت را درگیر کنند. محل رشد زگیل های فیلی فرم معمولاً در نزدیکی دهان ، چشم ها و بینی می باشد.

شکل زگیل های فیلی فرم

زگیل صورت را چگونه از بین ببریم ؟

به طور طبیعی هیچ شخصی دوست ندارد که زائده های اضافی روی صورت خود داشته باشد و از وجود زگیل صورت احساس خجالت و ناخوشایندی دارند. در نتیجه زمانی که مبتلا به آنها می شوند، ترجیح می دهند طی سریع ترین روش اقدام به درمان کنند.

زمانی که به پزشک معالج مراجعه کنید، او نسبت به شرایط جسمانی، محل رشد زگیل صورت، سن و سابقه پزشکی ممکن است روش های مختلفی را برای درمان پیشنهاد دهد که عبارتند از:

درمان با روش های پزشکی

اگر زگیل ها خیلی ریز باشند، پزشک ممکن است چند روش خانگی را پیشنهاد کند که کمی زمان بر هستند. به همین دلیل مراجعه کنندگان معمولا ترجیح می دهد تا سریع تر با یکی از دو روش لیزر یا جراحی زگیل های خود را از بین ببرند. این روش های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

لیزر زگیل صورت

درمان زگیل صورت با لیزر علاوه بر جدید ترین روش درمان، سریع ترین راه نیز می باشد. این زائده ها در هر اندازه و حجم، با اشعه لیزر قابل درمان هستند. زمانی که پزشک روی توده زگیل لیزر اعمال می کند، علاوه بر خود زائده اگر اطراف آن هم آلوده شده باشد، از بین می رود.

درمان انواع زگیل صورت با لیزر در کمتر از نیم ساعت بدون نیاز به بیهوشی، سرپایی در کلینیک انجام می شود. این روش نیاز به استراحت مطلق یا پانسمان ندارد. 

درمان سریع با لیزر در کلینیک زارعی

از طریق شماره زیر برای تعیین نوبت و مشاوره پیش از اقدام به درمان زگیل صورت وقت بگیرید.

تصویر قبل و بعداز درمان زگیل صورت با لیزر

عمل جراحی

در این روش پزشک می تواند با استفاده از چاقوی جراحی زگیل های متوسط یا بزرگ را خراش داده و ببرد. با این وجود که زگیل ها با استفاده از تیغ جراحی قابل برداشتن هستند، اما روش مناسبی برای درمان زگیل های صورت نمی باشد. چون معمولا جای تیغ باقی می ماند.

این روش ممکن است همراه با کرایوتراپی انجام شود. دکتر سطح زگیل ها را کمی خراج می دهد تا نیتروژن مایع بهتر بتواند به عمق بافت نفوذ کند.

ممکن است پس از جراحی زگیل صورت، دکتر محل عمل را به طور سطحی پانسمان کند.

کرایوتراپی یا فریز زگیل صورت

کرایوتراپی، انجماد یا فریز کردن زگیل صورت به اعمال نیتروژن مایع در دما -196 درجه سانتی گراد روی زائده گفته می شود. پزشک با استفاده از این ماده در واقع زگیل ها را خشک می کند و پس از گذشت چند روز خود به خود می ریزند.

مطلب پیشنهادی: درمان زگیل با کرایو چگونه انجام می شود؟

سوزاندن (الکتروکوتر)

طی عمل زگیل صورت به روش الکتروکوتر؛ در واقع یک جریان الکتریسیته ضعیف از زائده عبور داده می شود. کوتر تراپی در واقع می تواند از تشکیل بافت غیر طبیعی در صورت جلوگیری کند و بدون خونریزی انجام شود. ولی برای درمان زائده های صورت گزینه مناسبی به نظر نمی رسد.

کانتاریدین

کانتاریدین ماده ای است که پس از اینکه پزشک آن را روی زگیل اعمال می کند، می تواند باعث ایجاد تاول شود. این تاول بعد از چند روز می ترکد و طبق نظر پزشک، ظرف 3-4 ساعت یا به محض بروز تاول یا درد باید محل عمل شده شستشو داده شود.

متخصصان پوست به دلیل خطر تاول زدن که در برخی از افراد عوارض خطرناکی به وجود می آورد، معمولا از کانتاریدین در زگیل های واقع در صورت استفاده نمی کنند.

لازم به ذکر است که سازمان غذا و دارو (FDA) هنوز کانتاریدین را برای درمان زگیل صورت و دیگر زائده ها تأیید نكرده است.

درمان خانگی

طبق آمار؛ بعضی از زگیل های صورت ممکن است طی یک سال با تقویت سیستم ایمنی بدن، به خودی از بین بروند. این احتمال کاملا 50 – 50 است. یعنی شاید درمان شوند شاید هم نه!

مدتی بود که از اسید سالیسیلیک برای درمان زگیل صورت استفاده می شود ولی به دلیل عوارض جبران ناپذیری که روی پوست می گذاشت، دیگر از آن استفاده نمی شود.

همچنین طبق تحقیقات پزشکی ویتامین A و مشتقات آن مانند روغن کبد ماهی می توانند موثر باشند. اما استفاده از این روش ها نیز حتما باید با مشورت پزشک متخصص انجام بگیرد.

پیشگیری

برای کاهش خطر ابتلا یا انتقال زگیل صورت با رعایت موارد زیر می توانید این احتمال را به حداقل برسانید:

  • از دست زدن به زائده های پوستی اشخاص خودداری کنید.
  • از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله، لباس یا ناخن گیر با کسی که زگیل دارد خودداری کنید.
  • باز نگه نداشتن زگیل های فعال و پانسمان کردن.
  • عدم خراش دادن زائده با ناخن.
  • عدم خاراندن زگیل یا تلاش برای بریدن آن.
  • اگر به این زائده ها مبتلا شدید، هر چه زودتر برای درمان آنها اقدام کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی فرد باید به پزشک مراجعه کند که موارد زیر را مشاهده کرد:

  • زائده باعث درد می شود.
  • خونریزی یا خروج ترشحات.
  • گسترش زائده ها به قسمت دیگری از بدن.
  • مشاهده تغییرات در رنگ ، اندازه یا بافت زگیل صورت.
  • بازگشت زائده پس از درمان.

منبع: https://www.medicalnewstoday.com

عکس پسوریازیس تناسلی؛ درمان، علائم، علت و تشخیص

عکس پسوریازیس تناسلی؛ درمان، علائم، علت و تشخیص

تیر 27, 1400
هزینه درمان شقاق با لیزر 1403{مقایسه با جراحی} + بیمه

هزینه درمان شقاق با لیزر 1403{مقایسه با جراحی} + بیمه

شهریور 20, 1400

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
49 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
احسان

سلام دکتر من روی چونم یه زیگیل زده که یکم به تیرگی میزنه و میخاره. چکارش کنم

قربانی

الان منکه کنار بینیم یه زیگیل ریز زده مشکل از کجاس؟ چطوری باید درمانش کنم؟

زهرا

سلام من یه جوش کنار لبم داشتم که یعنی فکر میکردم جوشه ولی بعد از دو ماه حدودا بزرگ شده و میسوزه پیشنهاد شما چیه

ندا

سلام دوتا زگیل کوچک در پشت پلک چشمم افتاد ه چه کار کنم

طاها

سلام دکتر پسرم روی چونش یه زگیل زده که یکم ب
تیرگی میزنه درحال رشد کردنه حدودایک سانتی میشه همین طور هم داره کنارهاش اضافه میشه سه سال ونیم هستش دکترم بردمش درمان بافریزپیشنهادکرده داروهای تقویت سیستم ایمنی هم داده پیشنهادشماچیه؟

مرضیه
پاسخ به  طاها

سلام.پسر من زکیل روی چانه داشت.چند جلسه بردمش کرایو،فایده ای نداشت.قطره ی آلمانی verrumal خریدم و زدم رو زگیلش.کاملا خوب شد.

نازی
پاسخ به  مرضیه

جاش نموند؟؟؟

فاطمه

سلام خسته نباشید روی صورت دختر چهارسالم پراز زیگیل های ریز ریز شده صدتا دکتر هم بردم چندنوع پماد داد افاقه نکرده ودیگه بچه هم خسته شده نمیزاره درمانش کنیم😭😭😭

عسل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز کاملا درکت میکنم .صورت دخترمنم پر زگیل هست .دوسال هست دنبال درمانش هستم ولی پمادو.. . استفاده کردم ولی بی فایده.. .

زهرا

سلام خسته نباشید منم روی کردنم ودور بر کردنم زکیل دارم هم بزرگ میشن وهم زیانکار باید بکنم اصلا علتش چیه چرا زیاد میشن

مریم

سلام من 16 سال دارم کنار بینی ام یه دونه زده بود که پارسال بزرگ شدرفتم دکتر گفت زگیل هستو اونو سوزوند ولی امسال باز همونجا زده ولی خیلییی بیشتر شدن.. ومن یه جا خوندم که یکی از راه های خانگی درمانش اینه که سیر بزاریم روش من چند روز گذاشتم ولی اون قسمت از پوستم سوخت و کلا پوستش کنده شده یه حالتی که انگار جای جوش روکندی… و انگار خیلی بیشتر شدن همین چند روز… میشه بگید چیکار کنم به خدا خسته شدم

ژاله

سلام وقتتون بخیر من از چند سال پیش روی گردنم شروع کرد به بوجود آمدن زگیل های پهن که خیلی ریز و بی رنگ و گاها قهوه ای هستن که متاسفانه تا روی صورتم هم اومده. وقتی که در حال زیاد شدن هستن خیلی خارش داره مخصوصا فصل گرما که یکدفعه تعدادشون خیلییی زیاد میشه یکبار یکی از دوستانم یک محلولی بهم داد که روی زگیل ها زدم و اونها رو سوزوند و بعد از چند روز خشک شدن و افتادن ولی دوباره رشد کردن دفعه بعد رفتم پیش دکتر پوست و ایشون با پانچ زگیل ها رو برداشتن و… Read more »

ساینا
پاسخ به  ژاله

اسید ساسلیک بخر بزن منم ۲ تا زگیل داشتم زدم و رفتن دستکاریشم نکن

یاسمن

سلام خسته نباشید من روی گونه هام چندتا زگیل دراومد که روز به روز بیشتر شدن و الان زیاد شدن و پخش شدن همه جای صورتم..من یکبار دکتر رفتم گفت باید لیزر بشه ولی من گفتم دارو بده چون ترسیدم بعد لیزر جاش لک بیفته..حالا چکار کنم با دارو خوب نشد..دو سال میشه از اول که دراومدن

Last edited 2 years ago by یاسمن
یسنا

سلام من زیگیلم زیر چشمم چیکنمش؟

سارا
پاسخ به  admin

سلام وقت بخیر زگیل های روی صورت با زگیل تناسلی متفاوته ؟
یا همون ویروسه ؟
آیا اگه بر داشته بشه باز برمی گرده ؟

فاطمه

سلام
من همسرم روی صورتش دو تا زائده شبیه زگیل داره آیا او ویروسی که باعث زگیل تناسلی میشه رو هم با خود حمل میکنه؟
در رابطه جنسی با او ممکنه که من به زگیل تناسلی مبتلا بشوم،

سعید

سلام خسته نباشید، من ی سال پیش ی زگیل روی پیشونیم دراوردم حدودا یکی دو هفته با نخ بستمش خوب شد ولی بعد ی سال دوباره در اومد دو سه میلیمتر هستش، چیکار کنم؟

راضیه

سلام خسته نباشید
دکتر من انگشتم یک زگیل خیلی کوچکی زده بود تقریبا دو سال داشتمش بعد ۴ روز هسا فریز کردم اما اون ناحیه تاول زده و به رنگ بادمجونی درومده دکتر برام پماد زینک اکساید و تترا سایکلین نوشت به نظرتون این تاول طبیعیه و خوب میشه؟

Ail

سلام خسته نباشید
کسی که زیگل صورت زده ، از رابطه جنسی به بقیه منتقل میکنه؟

Ail

زگیل صورت از طریق آب دهن یا بوسه انتقال پیدا میکنه؟

mohabs

سلام وقت بخیر من زگیل تو صورتمو دستم داشتم فریز کردم خیلی استرس دارم جاش بمونه آیا جاش میمونه یا خیر

رضا شفیعی

سلام زیر چانه من که اصلاحش میکنم زگیل فیلی فرم زده آیا درمانی داره توی شهر خودمون متخصص نداریم

امیرحسین

سلام وقت بخیر.من روی بینیم یه زیگیل داشتم با لیزر برداشتم بعد لیزر پماد هایی که خود دکتر داده بود و زدم دو سه دفعه ام کرم ترمیم کننده زدم یه سال میگذره ولی جاش مونده نمیدونم چیکار کنم که پوست روش بیاد.ممنون میشم راهنمایی کنید

اعظم انباردار

سلام من زگیل ابرو داشتم معالجه کردم الان بعد از دو سال می خوام کاشت ابرو انجام بدم می تونم

سارا

شما میدونید زگیل ابرو از چی میاد ؟
همون زگیل تناسلی ؟
HPV?

صدف

سلام
من یکدونه زگیل فیلی فرم در صورتم زدم که اونو لیزر کردم اما دوباره کنار همون زگیل قبلی که لیزر شد دوباره یک زگیل اومده باید چکار کنم ممنوم آیا زگیل های فیلی فرم تکثیر میشن اگر اینطور پس چکار باید بکنم

بی نام

سلام من اول یدونه رو دماغم زده بودم بردیم با لیزر سوزوندیم ولی بعد از ۱ سال دوباره تو صورتم زیگیل زدم چیکار کنم حالا میشه بگید

مینا

سلام و خسته نباشید . زگیل روی صورت داشتم . ازش خون آمد و روی میز ریخت . با دستمال خون پاک کردم . الان میز و دستمال آلوده هستند و امکان انتقال به سایرین هست ؟ امکان انتقال از طریق اشیا هست؟ ممنون

مریم

سلام من روی انگشت پام دوتا زگیل بود که حدود ده بار کرایو کردم با دستگاه ولی بیشتر عود میکرد تا اینکه یک پزشک دیگر به روش چوب پنبه فریز کرد خوب شد بعد یکماه دوباره کل انگشتم زگیل گرفته وانگشت کناریش همینطور وکف پای دیگرم ودوتا از انگشتان دستم وروی صورتم می شود پام که کل انگشت اش گرفته شده از این باشد که تاول زد بعد روش چوب پنبه وترکید آب اش ریخت روی کل انگشتم؟ این زگیل زد از چی که همه جای بدنم داره می گیره؟ لطفاً راهنمایی کنید من الان هفت ماه باردار هستم چیکار… Read more »

سورنا

سلام من دیروز زگیل های روی گردنم رو با لیزر سوزوندم. الآن جای سوختگی هاش تاول زده. چی کار کنم