فیستول در کودکان و نوزادان + تشخیص و بهترین روش درمان

فیستول در کودکان

فیستول مقعدی به ایجاد مجرای غیر طبیعی میان دو بافت از بدن اطلاق می شود. این بیماری در بزرگسالان و کودکان تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارد. این بیماری در بزرگسالان اغلب بیماری پیچیده ای است که درمان را مشکل می سازد. در حالی که فیستول در کودکان بیماری ساده تری است و درمان های سریعی مانند لیزر برای آن پیش بینی شده است. این عارضه اغلب پسران را درگیر می کند. این بیماری در کودکان در بیشتر مواقع ساده و بدون عارضه ایجاد می شود و فاقد آبسه است. نکته ی دیگری که در رابطه با این بیماری وجود دارد، درگیری اطفال زیر یک سال با این عارضه است.

علل فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

فیستول مقعدی در کودکان تفاوت های بسیاری با این بیماری در بزرگسالان دارد. در اطفال ایجاد غده های عفونی کانال مقعد عامل این بیماری است. در اغلب موارد وجود اسهال های مزمن و مداوم عاملی برای این بیماری می شود، زیرا این شرایط موجب آسیب به دیواره های خروجی کانال مقعد می گردد. محل ایجاد این بیماری در کودکان و نوزادان با یکدیگر متفاوت است.

نکته ی دیگری که در رابطه با این بیماری وجود دارد، رنجور بودن بدن کودک است. زیرا هنگامی که حجم مدفوع افزایش یافته و همراه با فشار آماده تخلیه می شود، اتصال مابین حفره داخلی و خارجی تشدید می شود. همچنین از آنجایی که روزنه مقعد در نوزادان و کودکان یک الی دو سال نازک و باریک است، موجب می شود، نسبت به این بیماری حساس و مستعد باشند.

علائم فیستول در کودک

این بیماری همراه با علائمی است که به تشخیص سریع تر آن کمک می نماید، تنها کافی است به نوزاد و علائم آن توجه داشته باشید. این علائم عبارتند از :

• تورم و قرمزی در نواحی اطراف مقعد
  • ایجاد جوش چرکی یا کورک در نواحی اطراف مقعد
  • درد که موجب گریه مداوم نوزاد می شود.
  • خروج ترشحات مقعدی

در صورت بروز هر یک از این نشانه ها، هرچه سریع تر برای درمان اقدام نمایید.

تشخیص فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

تشخیص فیستول در اطفال کار دشواری نبوده، در اغلب موارد جوش یا کورکی در اطراف کانال مقعد در اطفال بروز می کند. این جوش پس از طی مدتی سرباز کرده و محتویات آن خارج می شود. برای تشخیص دقیق تر می توانید با متخصص جراحی گوارش مشورت نمایید. اغلب پزشک با مشاهده این علامت بیماری را تشخیص می دهد. همچنین می توان برای تشخیص دقیق تر از سایر روش ها نیز استفاده نمایید.

بهترین روش درمان فیستول مقعدی در کودکان و نوزادان

درمان فیستول در کودکان

از روشهای رایج برای درمان فیستول در کودکان می توان به مصرف آنتی بیوتیک اشاره کرد، اما از آنجایی که این روش درمان قطعی نیست معمولاً به عنوان مکملی برای درمان های تهاجمی تر کاربرد دارد. فیستولومی از روشهای جراحی درمان این بیماری است که ممکن است مشکلات عوارض جدی تری را به همراه داشته باشد. درمان فیستول با لیزر بهترین و قطعی ترین روش درمان بدون بازگشت این بیماری در کودکان است که می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون ایجاد عوارض بعدی کودک شما را درمان نماید.