درمان زگیل دست و پا با لیزر یا کرایو؛ علت، علائم و هزینه درمان

به وجود آمدن زگیل روی دست یا پا ها یکی از عارضه های رایج پوستی در بین گروه های سنی از کودکان تا میانسالان است. این زگیل ها در اندازه های مختلف می توانند روی دست و پا یا بین انگشتان و کف پا رشد کنند. از علائم آنها می توان به خارش، سوزش و برجستگی سفت اشاره کرد.

برخی از آنها به قدری کوچک هستند که مشکلی برای فرد ندارند ولی برخی دیگر همراه با علائم یا اندازه های بزرگی می باشند که حتی ممکن است انجام کارهای روزمره را نیز برای فرد دشوار کنند. درمان زگیل دست و پا برای این افراد مهم ترین دغدغه آنها می باشد.

روش های درمانی بسیاری برای از بین بردن این زائده ها وجود دارند که در ادامه به بررسی کامل آنها می پردازیم.

علت زگیل کف پا و دست چیست؟

عامل اصلی به وجود آمدن زگیل روی نقاط مختلف پا و دست نوعی از ویروس اچ پی وی یا همان پاپیلوم انسانی می باشد. این زائده ها به شکل های مختلف مسطح، خوشه ای یا تکی رشد می کنند. البته لازم به ذکر است که اندازه و شکل آنها بستگی به ضخامت پوست فرد و میزان مقاومت بدن با ویروس دارد.

احتمال ابتلا افرادی که سیستم بدنی نسبتا ضعیفی دارند، به زگیل دست و پا بیشتر است. به همین دلیل کودکان یا میانسالان بیشتر از دیگر افراد به این زائده ها روی دست و پا خود دچار می شوند.

نکته مهم دیگری که باید آن را جدی بگیرید، این است که وجود زخم های باز روی پوست در مواردی یکی از دلیل های اصلی ابتلا به ویروس hpv است.

دلیل و علت ابتلا به زگیل دست و پا

روش های انتقال

یکی از بسترهای مناسب برای انتقال زگیل پا محیط های مرطوب می باشد. در نتیجه در استخر ها شانس انتقال این ویروس بالاست. همچنین در صورت دست دادن با شخصی که زگیل فعال یا سرباز در دست خود دارد، ممکن است که ویروس اچ پی وی منتقل شود.

لازم به ذکر است که سویه خطرناکی از ویروس اچ پی وی وجود داشته که منجر به زگیل تناسلی می شود. اچ پی وی از نوع زگیل تناسلی فقط از طریق رابطه جنسی و تماس نواحی تناسلی انتقال میابد.

علائم

به طور طبیعی افراد از این زگیل ها احساس خوبی نداشته و خجالت می کشند. از طرفی دیگر، رشد آنها روی دست و پا می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود. ممکن است که زگیل های پا اکثرا با میخچه یا پینه به اشتباه گرفته شوند. پس به خوبی باید با علائم زگیل دست و پا آشنا باشید تا در صورت ابتلا بتوانید به خوبی آنها را تشخیص دهید. این نشانه ها عبارتند از:

•  خارش خود زائده و اطراف آن
  • قرمزی و التهاب
  • احساس درد یا سوزش در اثر تماس با اجسام
  • برامدگی های زبر و سفت

در موارد جدی تر زگیل های دست و پا می توانند دارای علائم زیر باشند:

• خونریزی در صورت خارش زیاد یا گیر کردن به جسم های دیگر
  • عفونت و تکثیر سریع زگیل در صورت عدم درمان

انواع زگیل دست و پا

به طور کلی می توانیم بگوییم که در چند قسمت مشخص از دست و پا، احتمال رشد زگیل ها بیشتر از نواحی دیگر است. این قسمت ها عبارتند از:

زگیل بین انگشتان دست و پا

مرطوب ترین و گرم ترین قسمت پا و دست بین انگشتان بوده و تجمع میکروب در این مکان ها به نسبت بیشتر از سایر نقاط است. به خصوص افرادی که هیچ موقع از جوراب استفاده نکرده و بهداشت پا را رعایت نمی کنند بیشتر مستعد دریافت این ویروس هستند.

عکس زگیل بین انگشتان پا و دست

زگیل روی دست و پاشنه پا

یکی دیگر از قسمت هایی که امکان رشد زگیل در آنها زیاد است، پاشنه پا می باشد. معمولا زگیل ها در این قسمت به صورت تکی یا خوشه ای رشد می کنند. همچنین روی دست به دلیل قرار گرفتن در معرض تماس با اجسام و افراد مستعد ابتلا می باشد.

عکس زگیل روی دست و پاشنه پا

زگیل کف پا و دست

کف پا ناحیه ای است که فشار وارد شده به آن نسبت به دیگر قسمت های بدن بیشتر است. همچنین در برخی از افراد به دلیل قوس زیاد کف پا، فضا بیشتری برای رشد زگیل وجود دارد. رشد زگیل ها در این نواحی به صورت تکی یا خوشه ای می باشد.

شکل زگیل کف دست و پا

چگونه از ابتلا به زگیل دست و پا جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با انجام برخی از کارهای احتمال انتقال و ابتلا به زگیل را کاهش دهید. که عبارتند از:

• خودداری از تماس فیزیکی با افرادی که زگیل دارند.
  • اگر شخصی هستید که عادت به جویدن ناخن دارد، سریعا این عادت را ترک کنید. زیرا اکثرا ویروس و میکروب زیر ناخن ها جمع می شود و شما ممکن است با جویدن آنها، ویروس را مستقیما وارد بدن خود کنید.
  • عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند حوله، ناخن گیر و… می تواند شانس انتقال را کاهش دهد.
  • زمان رفتن به استخر یا سونا های بخار و خشک حتما حوله به علاوه دمپایی شخصی به همراه داشته باشید.

درمان سریع و قطعی

به نقل قول از mayoclinic ممکن است که زگیل های دست و پا در طی مدت زمان طولانی خود به خود از بین بروند. ولی این امر کاملا احتمالی است. یعنی شاید هم از بین نروند!

موضوع اصلی این است که افراد معمولا از وجود آنها حس خوبی نداشته و خجالت می کشند. حتی در اکثر موارد این زائده ها می توانند در انجام کوچکترین کارهای روزمره هم مشکل ایجاد کنند. در نتیجه ترجیح می دهند تا برای درمان زگیل دست یا پا خود اقدام کنند. اگر شما هم از وجود این زگیل ها رنج می برید، می توانید با روش های زیر در کمتر از یک ساعت آنها را درمان کنید:

لیزر زگیل پا و دست

به جرات می توانیم بگوییم که امروزه لیزر یکی از روش های درمان شگفت انگیز برای از بین بردن اکثر بیماری های پوستی به خصوص زگیل دست، پا و تناسلی است. از آنجا که این روش درمانی در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین بازدهی را دارد، منتخب 90% بیماران و جراحان مطرح می باشد.

از آنجا که روش های تهاجمی دیگر مانند جراحی و بریدن به قسمت های دیگر پوست نیز آسیب می رساند، درمان زگیل با لیزر بهترین روش درمان می باشد. لیزر CO2 قادر است عفونت را از ریشه سوزانده و زائده را برای همیشه از بین ببرد.

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل دست و پا

فریز کردن، انجماد یا کرایو اصطلاحات رایجی هستند که برای این روش درمانی استفاده می شود. درمان به روش کرایو که مانند لیزر به صورت سرپایی در کلینیک متخصص انجام می شود، با اعمال نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن در دما -196 درجه سانتی گراد صورت می گیرد. سپس زائده های یخ زده، خشک شده و کنده می شوند. نسبت به تعداد زگیل ها ممکن است که پزشک چند جلسه را برای درمان آنها توصیه کند. زمان حدودی درمان برای زگیل ها حدود 20 دقیقه است.

هزینه

به طور طبیعی درمان با لیزر و کرایو و هزینه بیشتری نسبت به سایر روش های درمان دارند. به این دلیل که بازدهی قطعی تری هم داشته و احتمال بازگشت ندارند. البته لازم به ذکر است که حدود 15 درصد از بیمارانی که تحت درمان با کرایو قرار می گیرند، اعتراض از برگشتن زگیل ها دارند. از آنجا که هزینه درمان نسبت به تعداد زگیل ها و اندازه آنها متفاوت است، باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

هزینه درمان با لیزر و کرایو در کلینیک زارعی

جهت اطلاع از هزینه های دقیق برای درمان زگیل دست و پا در کلینیک زارعی با شماره زیر تماس بگیرید.

مراقبتهای پس از درمان زگیل دست و پا با لیزر و کرایو

یکی از نکات مهمی که باید قطعا به آن توجه کنید، تمیز نگه داشتن محل زخم می باشد. در صورت خروج خونابه و ترشحات  محل را تمیز کنید تا عفونت نکند. زمان بهبودی کامل و ترمیم زخم حدودا دو هفته طول می کشد و طی این مدت فرد باید از کارهایی که باعث تحریک محل درمان شده زائده می شوند، خودداری کند.

در صورت رعایت این نکته زخم به خودی ترمیم پیدا کرده و زود خوب می شود ولی در مواردی ممکن است پزشک پماد خاصی را برای تسریع تجویز کند.

سوالات متداول

بله. امروزه درمان با لیزر تنها روش قطعی برای از بین بردن این زائده ها بوده و احتمال عود نیز ندارد.

خیر. لیزر زگیل در کلینیک پزشک به صورت سرپایی انجام شده و بیمار پس از درمان می تواند به محل زندگی خود بازگردد.

خیر. این روش با دقت بالا توسط متخصص انجام می شود و هیچگونه خطری ندارد. از آنجا که محل به صورت موضعی بی حس می شود، فرد هیچگونه دردی را حس نمی کند.

این راه روشی مناسب برای درمان نمی باشد و پزشکان نیز آن را توصیه نمی کنند.

نحوه تعویض پانسمان کیست مویی (سینوس پیلونیدال) پس از عمل

خرداد 1, 1400