زگیل دهانی ؛ درمان و روشهای انتقال اچ پی وی از راه دهان

اغلب افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، در دوره ای از زندگی خود به پاپیلومای انسانی یا همان ویروس اچ پی وی HPV مبتلا می شوند. زیرا اچ پی وی یکی از شایع ترین ویروس هایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. با این وجود بیش از 100 نوع از ویروس اچ پی وی وجود دارد که 40 نوع از آنها منجر به ایجاد زگیل دهانی و زگیل در گلو می شوند.

اچ پی وی از طریق تماس پوستی ناحیه تناسلی طرفین با یکدیگر نیز انتقال پیدا می کند. می توان گفت یکی از رایج ترین راه های انتقال اچ پی وی از طریق دهان و دخول آلت تناسلی به آن است که در موارد حاد باعث سرطان گلو و ریه می شود.

علائم زگیل تناسلی در دهان

زگیل دهانی معمولا با علائم خاصی همراه نیست. این اتفاق به این معنی است که افراد مبتلا آگاهی چندانی نسبت به ویروس در بدن خود نداشته و برای از بین بردن آن کاری نمی کنند. در نتیجه اگر بدن فرد سیستم ایمنی پایینی داشته باشد، عفونت در بدن او پخش می شود. همچنین در برخی از افراد زگیل تناسلی در دهان و گلو ظاهر می شود. در این موارد احتمال دارد که فرد به سرطان دهان گرفتار شود. رشد سلول های سرطانی در گلو همچنین می تواند منجر به سرطان حلق، لوزه و زبان شود. سلول های سرطانی به دلیل ماندگاری طولانی مدت سلول های ویروس HPV رشد می کنند. اگر فردی دچار هر کدام از این سرطان ها شده باشد، با علائم زیر مواجه می شود:

• گرفتگی صدا
  • گلودرد مداوم
  • سرفه های خونی
  • مشکل در بلعیدن
  • گوش درد مداوم
  • کاهش وزن بی دلیل
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • به وجود آمدن توده هایی روی گونه ها
  • رشد توده هایی برجسته روی گردن

اگر هر کدام از این علائم را تجربه کردید و حدس می زنید که به اچ پی وی دهان مبتلا هستید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلیل ابتلا به زگیل دهانی

به طور معمول افراد به دو دلیل گرفتار این ویروس می شوند. همانطور که پیشتر ذکر شد، دسته ای این ویروس را از طریق ارتباط جنسی دریافت می کنند و دسته ای دیگر به دلیل وجود یک خراش کوچک در دهان خود هنگام بوسیدن عمیق ممکن است سلول های ویروس اچ پی وی را جذب کنند. تحقیقات حول این موضوع که چگونه اچ پی وی از طریق دهان منتقل می شود، همچنان ادامه دارد.

انتقال زگیل تناسلی از راه دهان و شیوع در ایران

طبق گزارش شبکه خبری bbc دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ایران می‌گوید اچ پی وی (ویروس زگیل تناسلی) در ایران فوق‌العاده شیوع پیدا کرده است.

ویروس پاپیلومای انسان (HPV) یکی از علل اصلی سرطان‌های دهانه رحم است، بیش از نود درصد موارد سرطان دهانه رحم به این ویروس مربوط است. اچ‌پی‌وی در آقایان هم ممکن است موجب سرطان شود.

راه انتقال این ویروس پوست و مخاط (پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن) است. مهمترین راه تماس جنسی است، به ویژه از راه واژن و مقعد. انتقال ویروس از راه دهان هم امکان‌پذیر است.

دکتر محرز به تندرست‌نیوز گفت: “این ویروس به هیچ عنوان درمان قاطع ندارد، فقط زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس را با لیزر یا محلول‌های مخصوص می‌سوزانند، در بسیاری از مواقع هم این زگیل ها خود به خود از بین می‌رود اما مسئله این است که در نهایت ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود، گاهی عود کرده و منتقل هم می‌شود.”

دکتر محرز همچنین در رابطه با واکسن اچ پی وی اضافه کرد: “این واکسن کاملا موثر است و برای مردان تا ۲۶ سال و برای زنان ۳۵ تا۴۰ سال حتما باید تزریق شود.”

عوامل خطر اچ پی وی hpv در دهان

موارد خطرناک زگیل دهانی و اچ پی وی در دهان ، شامل موارد زیر هستند:

• شرکای جنسی متعدد : برقراری رابطه جنسی با افراد متعدد، خطر ابتلا به این ویروس را افزایش  خواهد داد. داشتن بیش از 20 شریک جنسی در طول دوره فعالیت جنسی درصد ابتلا یک فرد به عفونت اچ پی وی دهان و دندان را به مقدار قابل توجهی بالا می برد.
  • رابطه جنسی دهانی : بر اساس تحقیقات پزشکی بالا رفتن فعالیت جنسی از طریق دهان، خطر ابتلا به این ویروس را افزایش می دهد.
  • سیگار کشیدن : طبق آمار ، مشخص شده است که سیگار کشیدن به ترویج HPV کمک می کند. بلعیدن دود سیگار باعث می شود که مخاط دهان آسیب پذیر شده و این امر از عوامل خطر برای ابتلا به انواع سرطان دهان است.
  • نوشیدن الکل : زیاده روی در نوشیدن الکل باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی در مردان می شود.
  • مذکر بودن : آمارها نشان داده اند که مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به اچ پی وی و زگیل دهانی قرار دارند.
  • سن : سن افراد یکی از عامل های خطر در ابتلا به سرطان دهان و دندان است. زیرا ممکن است سالها طول بکشد تا یک فرد به سرطان مبتلا شود.

تشخیص

با اینکه آزمایش خاصی برای شناسایی اچ پی وی دهان هنوز به ثبت نرسیده است، ولی دندان پزشک و یا دکتر می توانند با استفاده از چکاپ و نمونه برداری یا همان بیوپسی از لحاظ فیزیکی آن را تشخیص دهند. همچنین انجام آزمایش hpv اچ پی وی هر چند وقت یک بار برای زنان و مردانی که از نظر جنسی فعال هستند، توصیه می شود.

مطلب پیشنهادی: برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی، واژن و مقعد به چه دکتر یا پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

تشخیص زگیل تناسلی در دهان

پیشگیری

اکثر سازمانهای پزشکی جلوگیری از ابتلا ویروس اچ پی وی و زگیل دهانی را با استفاده از داروها توصیه نمی کنند. بلکه بهترین راه جلوگیری را سبک زندگی درست می دانند. در ادامه به بررسی نکات پیشگیری می پردازیم:

• جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مقاربتی با داشتن رابطه ای ایمن از طریق استفاده از کاندوم.
  • محدود کردن شرکای جنسی.
  • بدون خجالت با شریک جنسی خود صحبت کرده و مطلع شوید آخرین باری که آزمایش بیماریهای مقاربتی انجام داده، چه زمانی بوده است.
  • اگر شما هم از نظر جنسی فرد فعالی هستید، به طور مکرر باید تست دهید.
  • اگر تصمیم دارید با فردی وارد رابطه شوید، تا زمانی که از او مطمئن نشدید رابطه جنسی دهانی نداشته باشید.
  • زمان رابطه دهانی از دنتال دم (Dental Dam) یا کاندوم استفاده کنید.
  • در چکاپ های نرمال دندانپزشکی، از پزشک خود بخواهید تا بطور کامل داخل دهان شما را بررسی کند که تشخیص دهد اتفاق غیر عادی وجود دارد یا خیر.
  • حتما پیش از برقراری هرگونه رابطه واکسن hpv بزنید.

چگونه می توان با تزریق واکسن از ابتلا به hpv جلوگیری کرد؟

مانند سایر واکسیناسیون هایی که از عفونت های ویروسی محافظت می کنند ، واکسن های HPV و گارداسیل بدن را تحریک می کنند تا آنتی بادی هایی تولید کنند که در آینده با ویروس HPV مبارزه کنند. آنتی بادی های موجود در بدن به ویروس متصل شده و از آلوده شدن سلول ها به آن جلوگیری می کنند. واکسن های اچ پی وی فعلی بر اساس ذرات ویروسی مانند (VLP) ساخته می شوند که توسط اجزای سطح سلول ویروس HPV تشکیل می شوند.

از بین بردن و درمان زگیل دهانی

معمولا انواع HPV و زگیل دهانی قبل از ایجاد هرگونه مشکل از بین می روند. اگر به دلیل HPV دچار زگیل های دهانی شوید ، با مراجعه فوری به پزشک، او می تواند زگیل ها را از بین برده و درمان کند.

مطلب پیشنهادی: درمان زگیل تناسلی ، واژن و مقعد با لیزر در مردان و زنان بدون بازگشت

درمان زگیل دهانی با درمان های موضعی ممکن است دشوار باشد زیرا برخی از این زگیل ها به راحتی در دسترس نبوده و داخل گلو یا حلق ایجاد شده اند. پزشک شما ممکن است از یکی از روش های زیر برای درمان زگیل  تناسلی در دهان استفاده کند:

• عمل جراحی برای برداشتن
  • سرما درمانی ، فریز کردن یا انجماد زگیل ها
  • تزریق اینترفرون آلفا-2B (اینترون A ، روفرون-A)
  • همچنین لیزر درمانی یکی از رایج ترین روشهایی است که امروزه برای درمان زگیل دهانی استفاده می شود. زیرا بزرگترین مزیت لیزر Co2 بازگرداندن بافت طبیعی پوست به حالت اولیه خود است.

از مزیت های دیگر لیزر می توان به درد کمتر، طول درمان کوتاه در کمتر از یک ساعت، دوره نقاهت چند روزه و نداشتن عوارض اشاره کرد.

تصویر زگیل تناسلی در دهان

این زائده ها می توانند به شکل های مختلفی در دهان رشد کنند. در اینجا انواع آنها را برای شما آورده ایم:

سوالات متداول

این زائده های کوچک به طور پراکنده یا بهم چسبیده زیر زبان، کنار آن و داخل سقف دهان می توانند رشد کنند و به مرور زمان تعداد آنها زیاد می شود.

بله. این زائده ها اگر درمان نشوند می توانند منجربه سرطان زبان، حلق یا ریه شوند.

بله. این ویروس در نواحی مرطوب به راحتی منتقل می شود و یکی از راهای شایع منتقل شدن از طریق دهان است.

درمان زگیل تناسلی با کرایو ؛سرما درمانی و انجماد، هزینه، مزیت و عوارض

دی 22, 1399
واژن زنان یا فرج (مهبل) چیست و محل دخول آن کجاست؟

فروردین 16, 1400