مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

زگیل مقعد؛ درمان قطعی + “عکس” و تشخیص زگیل داخل مقعدی

زگیل مقعد؛ درمان قطعی + “عکس” و تشخیص زگیل داخل مقعدی

علائم ” زگیل مقعد ” در مردان و زنان متفاوت بوده و در هر کدام به نحوی خودش را نشان می دهد. این زائده ها در داخل و دور دریچه مقعد ظاهر می شوند و به شکل گوشتی یا اغلب به رنگ پوست هستند.

همچنین یکی از ویروسی ترین بیماری های پوستی زگیل تناسلی مقعدی است که توسط نوعی از ویروس اچ پی وی HPV ایجاد می شود که از فرد آلوده به فرد سالم قابل انتقال است.

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی یا Anal warts ” زائده های کوچکی هستند که می توانند در داخل و دور مقعد ایجاد شوند. این عارضه کوندیلوما آکومیناتا نیز نامیده می شود. زگیل مقعدی نوعی زگیل تناسلی در زنان و مردان است.

در بیشتر موارد، زگیل ها باعث ناراحتی یا درد نمی شوند. با این حال، اگر تا حدودی بزرگ شوند، می توانند باعث تحریک شده و خارش یا خونریزی داشته باشند. اگر هیچ علامتی بروز نکند، افراد مبتلا به زگیل مقعدی ممکن است حتی ندانند که آنها را دارند زیرا زائده ها در رکتوم آنها در حال رشد است.

زگیل مقعدی ممکن است فقط در یک نقطه ایجاد شود یا به مرور زمان به قسمت‌های مختلف دستگاه تناسلی و مقعد گسترش یابد.

مطلب پیشنهادی: زگیل تناسلی مردان (علائم و علت)

عکس واضح زگیل در داخل مقعد در مراحل مختلف

علائم زگیل مقعدی در زنان و مردان

در بیشتر موارد، زگیل های مقعدی بدون درد هستند و ممکن است فرد از ابتلا به آن بی اطلاع باشد. اگر علائم ظاهر شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی
  • برجستگی های نزدیک یا داخل دهانه مقعد که معمولاً قهوه ای روشن یا به رنگ پوست هستند
  • زائده هایی شبیه گل کلم های کوچک در اطراف قسمت انتهایی رکتوم
  • ترشحات موکوس مانند از برجستگی ها
  • زخم شدن در اثر خارش
  • احساس داشتن یک توده یا چیزی مشابه در این ناحیه

اشتباه گرفتن زگیل مقعدی با توده بواسیر باد کرده یا هموروئید رایج است.

حتما ببینید! عکس زگیل تناسلی در زنان و مردان

در ابتدا، تمایز بین زگیل مقعد و هموروئید دشوار است، زیرا هر دو به صورت توده های کوچک در داخل یا اطراف مقعد شروع می شوند. آنها همچنین می توانند هر دو احساس خارش ایجاد کنند، در حالی که بواسیر اغلب دردناک است، زگیل ها معمولا تا زمانی که به آنها دست نزنید دردی ایجاد نمی کنند.

بی درنگ تماس بگیرید!

اگر هر گونه از علائم بالا را تجربه میکنید، با مشاوران کلینیک زارعی تماس بگیرید تا سریع ترین روش درمان را پیش روی شما بگذارند.

زگیل مقعد به چه علت ایجاد می شود؟

دلیل اصلی ابتلا به این زائده ها ویروس اچ پی وی HPV و گونه های زیادی از این ویروس است. چند نکته را لازم است در این باره بدانید:

  • بر اساس CDC، تخمین زده می شود که 90٪ منبع مطمئن زگیل مقعدی به دلیل HPV از دو نوع 6 یا 11 ایجاد می شود. این گونه ها همچنین می توانند باعث ایجاد زگیل در نواحی دیگر، از جمله بینی، چشم ها و دهان شوند.
  • مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های تناسلی همچنین اشاره می کند که دانشمندان سویه های 16، 18، 31، 33 و 35 HPV را با ضایعاتی مرتبط می دانند که ممکن است به مرور زمان سرطانی شوند.
  • در بیشتر موارد، افراد در نتیجه مقاربت مقعدی پذیرا با فردی که اچ پی وی دارد، دچار زائده ها می شوند.
  • این ویروس همچنین می تواند از طریق تماس دست به مقعد یا قرار گرفتن ناحیه مقعدی در معرض مایعات خارج شده از بدن فرد حاوی ویروس، این ویروس را منتقل کرده و ایجاد کند.
ویروس hpv چیست و چگونه منتقل می شود

آیا زگیل داخل و دور مقعدی مسری هستند؟

بله زگیل مقعدی مسری است، به ویژه در زمان شیوع. همچنین شایان ذکر است که ویروس اچ پی وی حتی زمانی که زائده ها ایجاد نمی شوند هم باز ویروس مسری است.

حتی اگر فردی تحت درمان برای زگیل مقعدی باشد، ویروس می تواند از آنها به شخص دیگری منتقل شود.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از جمله مبتلایان به اچ آی وی، در برابر این عفونت آسیب پذیرتر هستند. بنابراین در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس ممکن است خطر ابتلا به اچ پی وی بیشتر باشد.

یک فرد مبتلا به HIV ممکن است بخواهد با یک پزشک در مورد راه های کاهش خطر HPV صحبت کند. این ممکن است شامل شرکت در غربالگری های منظم باشد.

بهترین روش درمان زگیل مقعدی چیست؟

پزشک ممکن است بسته به تعداد، اندازه زائده ها و هر علائمی، گزینه های مختلفی را برای درمان زگیل مقعدی توصیه کند.

گاهی اوقات بدن با ویروس زمینه ای مبارزه می کند یا زگیل ها خود به خود از بین می روند. در برخی موارد ممکن است بعد از برداشتن زائده ها پزشک از بیمار بخواهد که تا زمان بهبودی کامل صبر کند تا ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد.

توجه به این نکته ضروری است که HPV می تواند چندین سال در بدن غیر فعال بماند و حتی پس از انجام درمان، زگیل های مقعدی ممکن است عود کنند.

برای درمان و برداشتن زائده ها چند روش درمانی وجود دارد که معمولا پزشک توصیه می کند:

لیزر زگیل مقعدی

درمان زگیل تناسلی مقعدی با لیزر از انرژی منتقل شده ناشی از نور شدید استفاده می شود. این تکنیک در تمامی موارد کاربرد دارد. در پزشکی، لیزر به جراحان اجازه می دهد تا با تمرکز بر یک ناحیه کوچک، با دقت بالایی کار کنند و به بافت اطراف آسیب کمتری وارد کنند. اگر لیزر درمانی داشته باشید، ممکن است نسبت به جراحی سنتی درد، تورم و جای زخم کمتری را تجربه کنید. 

مطلب پیشنهادی: لیزر زگیل تناسلی چگونه است؟

فریز کردن زدن یا کرایو

پزشک می تواند از نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل مقعدی استفاده کند. این کار بافت زگیل را منجمد می کند و باعث تخریب آن می شود.

روش دیگر این است، که پزشک ممکن است از محلول اسیدی حاوی تری کلرواستیک یا بی کلرواستیک اسید برای سوزاندن و تخریب بافت زائده استفاده کند.

مطلب پیشنهادی: کرایو زگیل تناسلی چگونه است؟

پماد برای زگیل مقعدی

اگر علائمی مانند خونریزی مقعدی و زخم‌ ها خفیف باشند یا اگر زگیل‌ ها نسبتاً کوچک باشند، پزشک ممکن است یک داروی موضعی مانند پماد برای از بین بردن زگیل داخل و دور مقعد تجویز کند.

حتما بخوانید: بهترین پماد برای زگیل تناسلی و درمان با دارو

درمان زگیل تناسلی با پماد

نمونه هایی از این درمان ها عبارتند از:

  • imiquimod 3.75% (Zyclara) یا کرم آلدارا 5%
  • محلول یا ژل پودوفیلوکس 0.5% (Condylox)
  • پماد سینکاتچینز 15% (Veregen)

معمولا بیمار می تواند چند نمونه از این دارو ها را بدون نسخه پزشک هم تهیه کند ولی از آنجایی که پوست این ناحیه بسیار حساس بوده و نباید خارج از ساعات مشخصی مصرف شود، بهتر بوده حتما تحت نظر پزشک آن را مصرف کنید.

بهترین دارو برای زگیل مقعدی

داروهایی که برای درمان و پیشگیری از زگیل مقعدی تجویز می‌شوند، شامل مسکن‌های درد، محرک‌های روده، ضد التهاب‌ها و لاکتولوز است. هر دارو برای هر بیمار متفاوت است و بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا داروی مناسب برای شما تجویز شود. همچنین، تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند بهبود درمانی را به همراه داشته باشد.

عمل جراحي

اگر زگیل های مقعدی داخلی یا بسیار بزرگ باشند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. این روش تحت بیهوشی انجام می شود.

اگر برداشتن بسیاری از زگیل‌ های مقعد ضروری باشد، پزشک ممکن است بیش از یک عمل جراحی را توصیه کند تا زمان بهبودی سریع تر اتفاق بیفتد.

پس از عمل جراحی، ممکن است فرد نیاز داشته باشد چندین روز از محل کار یا مدرسه خود مرخصی بگیرد. ممکن است فردی به داروهای مسکن بدون نسخه نیاز داشته باشد و پزشک داروی قوی تری تجویز کند.

مدت زمانی که طول می کشد تا به فعالیت های منظم بازگردید احتمالاً به وسعت جراحی بستگی دارد.

برای درمان زگیل مقعدی به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

گزینه های مناسب که می توانید نزد آنها مراجعه کنید، متخصص پوست و بیماری های مقعدی، جراح یا متخصص گوارش می باشند که می توانند برای درمان این بیماری به شما کمک کنند.

حتما بخوانید: بهترین دکتر زگیل تناسلی کیست؟

عکس زگیل مقعدی در زنان و مردان

برای تشخیص دقیق و داشتن آگاهی لازم از بیماری قبل از مراجعه به دکتر می توانید با دیدن شکل ظاهری این زائده ها آنها را شناسایی کنید.

زگیل تناسلی، واژن و مقعدی در مردان و زنان
علائم اچ پی وی مقعدی

نحوه تشخیص چگونه است؟

اگر این زائده ها اطراف باسن و دور دریچه رکتوم باشند، پزشک متخصص بیماری های مقعدی (آنورکتال) یا دکتر زنان می تواند طی یک معاینه ساده این زائده ها و نوع آنها را دقیق تشخیص دهد. در صورتی که زگیل های جنسی نشیمنگاهی در داخل باشند، پزشک از یک لوله باریک به نام آنوسکوپ استفاده کرده تا بتواند داخل دریچه را کامل ببیند و هر گونه ناهنجاری تناسلی در مقعد شما را تشخیص دهد.

اگر این زائده ها در ناحیه تناسلی واژن و آلت تناسلی هم وجود داشته باشند، پزشک ممکن است آزمایش اچ پی وی را تجویز کند.

پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعد

از آنجایی که ویروس اچ پی وی اغلب بدون هیچ علامتی در بدن باقی می ماند. کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ابتلا به زگیل مقعدی انجام دهید.

  • با افرادی که زگیل مقعدی (یا تناسلی) دارند تماس جنسی نداشته باشید.
  • با افراد مختلف رابطه نداشته باشید.
  • پرهیز: از تماس جنسی خودداری کنید.
  • همیشه از کاندوم استفاده کنید (خطر ابتلا را کاهش می دهد، اما از بین نمی برد)
  • شرکای جنسی باید از نظر ابتلا به اچ پی وی و سایر بیماری های مقاربتی حتی زمانی که هیچ علامتی وجود ندارد بررسی شوند.
  • واکسن HPV در برابر 9 نوع مختلف از این ویروس محافظت می کند و برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله بدون توجه به سابقه جنسی مورد تایید FDA است. لطفاً با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا کاندیدای مناسبی برای دریافت این واکسن هستید یا خیر.

منبع خارجی خبر: https://www.medicalnewstoday.com/articles/325956

برایدانلود PDF مقاله زگیل مقعد کلیک کنید.

سوالات متداول

در صورتی که این زائده ها درمان نشده باقی بمانند، می توانند گسترش پیدا کرده، کانال مقعد را درگیر کرده و به مرور زمان منجربه سرطان مقعد شوند. ولی در صورتی که بیمار تحت درمان قرار گرفته و بهبود پیدا کند، خطر جدی وجود ندارد.

خیر. حتی در برخی موارد وقتی زگیل آسیب دیده و زخمش باز می شود، می تواند به قسمت های دیگر هم انتقال پیدا کند.

بهترین روش برای از بین بردن زائده های مقعدی لیزر درمانی است که می تواند زائده ها را از ریشه سوزانده و آنها را کاملا درمان کند.

خیر. برای تشخیص دقیق بیمار حتما باید توسط متخصص معاینه شود. زیرا ممکن است گوشت اضافه یا بواسیر با زگیل اشتباه گرفته شود.

بستگی به مقدار زائده ها تعداد جلسات فرق دارد. اگر تعداد زائده ها زیاد باشد ممکن است 2 جلسه درمان نیاز باشد.

عمل جراحی کیست مویی {سرپایی} – سینوس پیلونیدال

عمل جراحی کیست مویی {سرپایی} – سینوس پیلونیدال

مهر 16, 1402
پیشگیری و درمان عفونت بعد از شیمی درمانی + تصاویر

پیشگیری و درمان عفونت بعد از شیمی درمانی + تصاویر

مهر 23, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
14 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
حدیثه

سلام دکتر علائم زگیل مقعدی خفیف هم همینه؟

ماریا

سلام وقت بخیر .. من ۹ سال هست که هیچگونه رابطه جنسی ندارم و در این مدت هم مبتلا به کانسر سینه بودم و شیمی درمانی و رادیوتراپی شدم و چون امکان ابتلا به کانسر رحم و … دارم تحت نظر پزشک انکولوژی زنان بودم وبه دفعات تست پاپ اسمیر انجام دادم و مشکلی نبوده .. اما الان دچار پلیپ آندومتر شدم و هیسترسکوپی شدم و در جواب پاتولوژی تست پاپ اسمیر و hpv توصیه شده … از طرفی بعد از شیمی درمانی دچار فیشر شدم که سال ۹۸ با لیزر درمان شد فقط خارش داشتم و چند ماهی هست… Read more »

mona

سلام خوبین … من زگیل مقعد داشتم و لیزر کردم الان بعد ۲ هفته جاش دونهایی در اومده احتمالش هس دوباره زگیل باشه ؟ واینکه جواب پاتولوژیم خوب بود دکتر گف مشکلی نیس و برو واکسنشو بزن و هیچ دارویی بهم نداد جز پماد گف بزن جاشون…
الان متوجه شدم تو دهانمم ته حلقمم چنتا دونه هس باید چیکار انجام بدم کسی نیس درست راهنماییم کنه

طاهره مزینانی

سلام بخاطرزگیل مقعدی راه حل میخام
لطفاً راهنمایی کنید

علی

من ۱۸ سالمه ٫ زگیل مقعد داشتم بزرگ شده بودن لیزر کردم اسفند ماه الان متوجه شدم دوتا زیگیل دوباره در اومده باید چیکار کنم ؟

عرفان

سلام دکتر من چند روزی هست متوجه زائده ای روی التم شدم که ۵تا هست کنار هم . و اینکه چند روز بعد از اینکه متوجه این قضیه بشم مقعدم شروع کرده به خارش و از این قضیه ۱۰ روزی میگذره . رابطه هم نداشتم تا حالا . ایا زگیل تناسلی هست یا نه؟

مارال

سلام من چندماه روباسنم یه دونه در اومده مثل گوشت اضافه میشه راهنمایی کنید بدونم چیه

سکینه رحیمی پناه

من یه سوال داشتم برا مقعد پیش دکتر جراح باید برم یا زنان زایمان

مجتبی

متخصص پوست وجراح

مصیب کلیدری

سلام خسته نباشید من دوروزه که زگیل مقعدی دارم نمیدونم چیکار بکنم لطفا راهنمائی کنید