مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

جوش خوردن زخم شقاق با روشهای راحت در خانه

جوش خوردن زخم شقاق با روشهای راحت در خانه

جوش خوردن زخم شقاق اتفاق می افتد؟ ترمیم زخم بعد از روند درمان با جراحی شقاق یا لیزر، به مرور زمان شروع میشود. در صورتی که زخم عمیق نباشد، معمولا طی 1 ماه کاملا خوب شده و با استفاده از پماد های تجویزی دکتر شقاق مقعدی، بعد از 2 ماه به طور کامل هیچ اثری از آن نمی ماند.

برای برخی از بیماران ممکن است این روند بیشتر طول کشیده یا بعد از جراحی ترشحات لزجی با بوی نامطبوع از زخم تجربه کنند.

در این صورت تیم پزشکی کلینیک زارعی توصیه میکند که فورا به پزشک مراجعه کرده و از هر گونه خود درمانی در خانه پرهیز کنید.

در ادامه این مطلب روشهای زودتر جوش خوردن زخم شقاق مقعدی را بررسی میکنیم.

جوش خوردن زخم شقاق چگونه است؟

جوش خوردن زخم مقعدی باز

روند ترمیم زخم شقاق معمولاً در چندین مرحله اتفاق می افتد. این مراحل بسته به نوع و شدت زخم، مدت زمان متفاوتی دارند. به طور کلی می توان گفت که جوش خوردن زخم شقاق در 4 مرحله اتفاق می افتد:

  1. هموستاز: هموستاز مرحله اولیه و واکنش طبیعی بدن به زخم است. که با هدف بند آوردن خونریزی از مقعد و جلوگیری از از دست دادن خون بیشتر عمل میکند. رگ‌ های خونی برای کاهش جریان خون منقبض شده و پلاکت‌ ها لخته‌ ای موقتی برای بستن زخم شقاق مقعد روی سطح آن تشکیل می‌ دهند.
  2. فاز التهابی: التهاب بخش مهمی از فرایند کامل بهبودی میباشد. که برای حذف میکروب ها، عوامل بیماری زا و بافت آسیب دیده از محل زخم اتفاق می افتد. در طول این مرحله، گلبول‌ های سفید، به ویژه نوتروفیل‌ ها و ماکروفاژها، برای مبارزه با عفونت و شروع ترمیم بافت در این قسمت جذب می‌ شوند.
  3. فاز پرولیفراتیو: در این مرحله بافت جدیدی برای جایگزینی لایه آسیب دیده یا از دست رفته شروع به تولید میکند. فیبروبلاست ها کلاژن تولید میکنند. زخم با تشکیل رگ های خونی جدید شروع به انقباض کرده و بافت گرانوله (ترکیبی از بافت همبند جدید و عروق خونی)شروع به پر کردن بستر زخم می کند.
  4. ترمیم نهایی: همچنین به عنوان مرحله بازسازی شناخته شده است. گام آخر شامل تقویت تدریجی و بهم پیوستن مجدد بافت تازه تشکیل شده است. فیبرهای کلاژن به بازسازی ادامه داده و قدرت کششی زخم در حال بهبود را افزایش می دهند. اسکار با گذشت زمان ترمیم شده و با نزدیک شدن به ظاهر نهایی خود کمتر قرمز یا برجسته می شود.

به این نکته ضروری که این مراحل لزوما به ترتیب اتفاق نمی افتند و ممکن است با هم همپوشانی داشته یا به طور همزمان در نواحی مختلف زخم رخ دهند. گذشته از تمام مواردی که ذکر شد، عواملی مانند سن، سلامت کلی، تغذیه و وجود بیماریهای زمینه‌ ای می‌ توانند بر سرعت و اثربخشی روند بهبود زخم تاثیر بگذارند.

جوش خوردن زخم شقاق بعد از لیزر بهتر است یا جراحی؟

فاز پرولیفراتیو

از آنجا که لیزر شقاق با دقت بالا و ظرافت بیشتری انجام میشود، نسبت به جراحی جراحات کمتری نیز دارد. به طور مثال در عمل جراحی شقاق پزشک لازم است که با تیغ برش های متعددی در اطراف مقعد ایجاد کرده تا از اسپاسم و فشار بر ناحیه شقاق کم شود. ولی در عمل با لیزر این کار ضروری نیست. در نتیجه جوش خوردن زخم شقاق طی 1 الی 2 هفته اتفاق می افتد.

مطلب پیشنهادی: عمل شقاق با لیزر

روشهای مراقبت و ترمیم زخم در خانه

ایجاد زخم مقعدی در طولانی مدت میتواند اجابت مزاج را برای بیمار سخت و دردناک کند. به علاوه در صورتی که زخم سریع خوب نشده، دائما در معرض جذب عفونت و آلودگی است. که خطر عود شقاق را به دنبال دارد. با انجام این روش ها میتوانید روند بهبودی را راحت کنید:

  1. تمیز نگه داشتن مقعد: میتوانید بعد از اجابت مزاج با آب گرم کامل مقعد را تمیز کنید. استفاده از صابون های عطری و دستمال کاغذی های بی کیفیت باعث خشک شدن و آسیب به مقعد میشوند. در نتیجه از آنها استفاده نکنید.
  2. استفاده از حمام سیتز: 10 الی 15 دقیقه برای 2 یا 3 بار در روز داخل تشت آب گرم یا کیت حمام سیتزی که از داروخانه تهیه کردید بنشینید. باعث تسکین درد و همچنین خونرسانی بهتر به زخم مقعدی میشود.
  3. افزایش مصرف فیبر: داشتن رژیم غذایی مناسب و حاوی فیبر می تواند از یبوست جلوگیری کند. در نتیجه مدفوع شما دیگر تهدید برای خراش دادن مجدد زخم به حساب نمی آید. منابع کامل فیبر شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات است.
  4. هیدراته ماندن: نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف مایعات در طول روز میتواند باعث نرم شدن مدفوع و دفع راحت تر آن شود.
  5. زور نزدن زمان اجابت مزاج: زمانی که برای اجابت مزاج به دستشویی میرید زور نزنید و سعی کنید آرام بنشینید. روده ها باید برای دفع حرکت طبیعی داشته باشند. زور زدن می تواند شقاق مقعد را بدتر کرده و بهبودی را به تاخیر بیندازد.
  6. کرم و پماد های موضعی: کرم ها یا پمادهای بدون نسخه حاوی هیدروکورتیزون یا سایر پمادهای بی حس کننده مانند لیدوکائین یا دیلتیازم می توانند به کاهش درد و التهاب در ناحیه مقعد کمک کنند.
هموروئید خارجی چیست ⚡ درمان قطعی بواسیر خارجی بدون جراحی

هموروئید خارجی چیست ⚡ درمان قطعی بواسیر خارجی بدون جراحی

خرداد 18, 1403
بهترین مسکن قوی و فوری برای درد بواسیر (قرص و آمپول)

بهترین مسکن قوی و فوری برای درد بواسیر (قرص و آمپول)

خرداد 29, 1403

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
0 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده