کاربرد حمام سیتز یا حمام نشیمن و تاثیرات آن بر بواسیر یا هموروئید

حمام سیتز یا نشیمن که با نام sitz bath نیز شناخته می شود. یکی از روشهای درمان انواع مشکلات و اختلالات ناحیه مقعدی است. این روش نوعی آب درمانی است که می تواند تاثیرات مثبت بسیاری در کاهش درد و التهاب یا ورم کردن ناحیه مقعدی داشته باشد.

برای انجام این روش درمانی لازم است، ناحیه کفل و لگن برای مدت زمان حدودی 15 الی 20 دقیقه در آب نسبتاً گرم قرار گیرد. ما با همراه باشید تا با نحوه آماده کردن و تاثیرات آن آشنایی یابید.

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر بواسیر در تهران کیست؟

استحمام نشیمن چیست؟

حمام سیتز یک لگن شامل آب گرم و کم عمق است که برای تسکین درد، سوزش یا رفع خارش پرینه و مقعد استفاده میشود. پرینه ناحیه بین باسن (مقعد) و اندام تناسلی خارجی شما (بیضه یا فرج) است. خیساندن ناحیه پرینه در آب گرم با شل کردن اسفنکتر مقعدی (حلقه ماهیچه هایی که در پایین مقعد باز و بسته می شوند) اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد.

Relaxing these muscles improves the blood circulation in your anal tissues, which promotes healing and reduces pain.

آرام کردن این ماهیچه ها گردش خون را در بافت های مقعدی بهبود بخشیده که در نتیجه باعث بهبودی و کاهش درد مقعد می شود.

my.clevelandclinic.org
عکس sitz bath

تهیه حمام سیتز یا حمام نشیمن

برای تهیه حمام سیتز مراحل زیر را دنبال کرده و برای تاثیرگذاری بیشتر به نکات زیر توجه کنید.

• برای ساخت این حمام می توانید از لگن یا وان حمام استفاده کرده یا لگن مخصوص سیتز بث ( sitz bath ) که بر روی درپوش توالت فرنگی نصب می شود، را تهیه نمایید.
  • رعایت بهداشت در این مورد امری ضروری محسوب می شود، زیرا ممکن است باعث انتقال عفونت شده و وضعیت را وخیم تر نماید.
  • برای ضد عفونی کردن می توانید از مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی استفاده نموده و سپس با دقت آن را پاک نمایید تا موجب التهاب پوست نشود.

مطلب پیشنهادی: بواسیر بعد از زایمان طبیعی و سزارین

• سپس لگن مورد نظر را با آب نسبتاً گرم پر نمایید، به گونه ای که نه آب سرد باشد و نه پوست بسوزد.
  • مقدار آب باید به میزانی باشد که تمامی نواحی باسن و کفل را پوشش دهد.
  • به منظور افزایش تاثیرگذاری می توانید مقدار نمک اپسوم، جوش شیرین، سرکه و ..را به آب بیافزایید.
  • حداقل برای 15 دقیقه در این بنشینید.
  • در مرحله آخر ناحیه کفل را با استفاده از حوله نرم خشک کنید.

کاربرد حمام سیتز یا حمام نشیمن

از حمام نشیمن می توان درمان انواع مشکلات و اختلالات ناحیه مقعدی استفاده نمود. مهمترین مشکلاتی که با استفاده از این حمام بهبود می یابند، عبارتند از :

خواص نشستن در تشت آب گرم یا حمام نشیمن

از مهمترین تاثیرات این حمام می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• کنترل التهاب
  • کاهش درد
  • رفع سوزش و خارش
  • درمان یبوست
  • افزایش گردش خون

تاثیر نشستن در آب گرم برای بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های مقعدی است، این بیماری در اثر تورم و اتساع عروق در ناحیه مقعدی ایجاد می شود. این بیماری علائمی از جمله درد، سوزش، خارش ایجاد می کند. یکی از راهکارهای درمان بواسیر استفاده از حمام سیتز است.

آب گرم می تواند تاثیرات بسیاری در روند درمان بواسیر، به خصوص بعد از عمل و نیز پیشگیری از این بیماری داشته باشد زیرا آب گرم عضلات این ناحیه از بدن را شل نموده و این امر خود در روند درمان تاثیرگذار است. یکی از کاربردهای این حمام درمان و بهبودی یبوست است که خود می تواند بر فرآیند درمان و جلوگیری از بواسیر تاثیر بگذارد و همچنین درد و التهاب ناشی از بواسیر را کاهش می دهد.

به یاد داشته باشید، حمام سیتز تنها در برطرف نمودن علائم بیماری تاثیر گذار است و به درمان علت اصلی بیماری کمکی نمی کند. پس در مواقعی که بعد از یک هفته بهبودی حاصل نشد و یا علائم تشدید شد، باید به دکتر هموروئید مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: لیزر هموروئید (درمان قطعی و سریع)

نشستن در آب گرم برای شقاق

حمام سیتز نشستن در تشت آب گرم بوده که می توانید برای تمیز کردن و مراقبت از شقاق از آن کمک بگیرید. آب داخل لگن باید باسن و ناحیه تناسلی را بپوشاند. شما باید حداقل 20 دقیقه، 2 تا 3 بار در روز حمام سیتز بگیرید تا تاثیر مثبتی روی زخم شقاق خود ببینید. حمام سیتز را می توان در وان حمام یا با کمک کیت از داروخانه تهیه کرد.

مطلب پیشنهادی: لیزر شقاق فوری و سریع

برای بعد از زایمان

پس از زایمان یا درمان هموروئید بعد از زایمان ، ممکن است درد و تورم در ناحیه پرینه خود احساس کنید. این ممکن است چه زایمان طبیعی داشته باشید و چه سزارین. حمام سیتز می تواند به تسکین هرگونه درد و تورم کمک کرده و همچنین باعث بهبودی در ناحیه شود.

حمام سیتز برای کیست بارتولین

کیست بارتولین نوعی کیست است که می‌تواند روی لبه ها در نزدیکی دهانه واژن ایجاد شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که در دهانه یکی از غدد بارتولین، که مایعی تولید شده که به روان شدن واژن شما کمک می کند، انسداد ایجاد شود. حمام نشسته ممکن است به ترکیدن و تخلیه کیست بارتولین به خودی خود کمک کند.

درمان تنگی مقعد + علت و علائم + عکس مقعد تنگ

مهر 24, 1402