مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

مراقبتهای بعد از عمل هموروئید یا بواسیر (جراحی و لیزر) + طول درمان

مراقبتهای بعد از عمل هموروئید یا بواسیر (جراحی و لیزر) + طول درمان

درمان بواسیر با لیزر و عمل جراحی هموروئید هر دو روش هایی بوده که برای درمان بواسیر استفاده می شوند، زمانی که علائم شدیدی دارید و انواع روشهای خانگی نمی توانند تسکین دهنده باشند، بهترین گزینه لیزر هموروئید و جراحی بواسیر است. بهبودی موفقیت آمیز بعد از هر کدام از روشهای بالا، به زمان نیاز داشته و همچنین نیازمند تغییر در رژیم غذایی، فعالیت های روزمره و رعایت ریز به ریز نکات مراقبتهای بعد از عمل هموروئید یا لیزر بواسیر می باشد تا سلامت کامل فرد به دست آید. 

داروهای ضد درد و نرم کننده های مدفوع نیز ممکن است برای کمک به این اتفاق اثر گذار باشند.

در این مقاله از سایت پزشکی کلینیک دکتر علیرضا زارعی تصمیم داریم که یک برنامه مراقبتی منظم و درمان‌هایی برای مراقبت در منزل ارائه دهیم که باعث بهبودی و جلوگیری از عوارض پس از جراحی شوند.

مطلب پیشنهادی: بهترین دکتر بواسیر و متخصص هموروئید

دوره نقاهت زخم عمل جراحی بواسیر

ترمیم زخم ناشی از عمل جراحی بواسیر یا هموروئیدکتومی می تواند بین چهار تا هشت هفته ادامه داشته باشد. مدت زمان در نظر گرفته شده بر اساس اندازه، وخامت علائم و تعداد توده های بواسیری که دارید و همچنین سلامت جسمانی و میزان تحرک هر بیمار با بیمار دیگر فرق دارد.


For the first week or two, you need to take it easy, staying at home and avoiding strenuous activities, including heavy lifting.

برای یک یا دو هفته اول، باید حتما استراحت کنید، تا حد امکان در خانه مانده و از انجام دادن فعالیت‌های سنگین، از جمله بلند کردن وزنه و در کل اجسام سنگین خودداری کنید.

verywellhealth.com

طبق انتظار پزشک، بعد از یک تا دو هفته، اصولا میتوانید به فعالیت های عادی خود ادامه دهید. با این حال، هنوز باید از انجام کار هایی که نیاز به زور زدن زیادی دارند اجتناب کنید.

بیمار ممکن است کمی درد و ناراحتی را برای دو تا چهار هفته پس از جراحی تجربه کند. اگرچه این علائم به تدریج کاهش می یابند. شما می توانید با اجتناب از یبوست، مراقبت مناسب از زخم و استفاده از داروهای مسکن طبق تجویز، درد را به حداقل برسانید.

بهبودی کامل بدون درد معمولا در عرض یک تا دو ماه حاصل می شود.

مطلب پیشنهادی: بواسیر یا هموروئید چیست؟

دوره نقاهت بعد از لیزر هموروئید

دوره نقاهت پس از لیزر در مقایسه با جراحی سنتی بسیار کوتاه تر و ساده تر است. بیشتر درد و عوارض توده پس از عمل بواسیر با لیزر سریعا کاهش یافته و از بین می روند. همچنین، لیزر بواسیر به طور معمول به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به باز کردن بافت های داخل مقعد ندارد. همچنین اگر بواسیر شما بسیار بزرگ باشد، می توانید با لیزر به طور قطعی آن را درمان کنید. همچنین، پزشک ممکن است روشی را توصیه کرده که کمترین عوارض را برای بیمار داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل بواسیر

مراقبت های بعد از جراحی هموروئید (روش سنتی و قدیمی)

مراقبت های بعد از جراحی بواسیر شامل روشهای بسیار ساده و راحتی هستند که به طور کلی شامل مراقبت از زخم، بلند نکردن اجسام سنگین، داشتن یک برنامه غذایی منظم که با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه تهیه کردید، استفاده به موقع از دارو ها و ویزیت به موقع پزشک است. ریز مطالب را در ادامه بخوانید:

فعالیت های بعد از عمل بواسیر

در صورتی که تصمیم دارید یم دوره نقاهت مطمئن و ایمن را تجربه کنید، باید از انجام هر کدام از فعالیت هایی که باعث وارد شدن فشار به اسفنکترهای مقعد می شوند جلوگیری کرد. اسفنکترها ماهیچه هایی به شکل حلقه بوده که زمان عبور مدفوع باز و بسته می شوند. از بین رفتن نظم در عملکرد اسفنکترها می تواند به بخیه ها آسیب وارد کند.

توجه کنید که هفته اول بعد از عمل و کارهایی که برای مراقبت از زخم انجام می دهید، اهمیت بسیاری در روند بهبودی دارند. از جمله:

  • پرهیز از انجام ورزش های سنگین
  • بلند و حمل نکردن اجسام سنگین
  • فشار آوردن بیهوده به مقعد در هنگام اجابت مزاج
  • دویدن با مدت زمان طولانی در طول روز

به علاوه نشستن طولانی مدت هم یکی از عوامل آسیب زا به مقعد و زخم هموروئید عمل شده است. پیاده روی به مدت 5 دقیقه بعد از هر نیم ساعت نشستن می تواند برای تقویت عضلات لگن و جریان خونرسانی به توده بواسیر مفید باشد. 

تهیه و استفاده از بالشتک های دوناتی شکل که اندازه مناسبی نسبت به نشیمنگاه شما دارند، می تواند بسیار موثر باشد.

مراقبت بعد از عمل لیزر هموروئید با تغذیه و غذا

صد اصلی از داشتن یک رژیم غذایی مفید بعد از جراحی یا لیزر بواسیر، جلوگیری از ابتلا به یبوست میباشد. از آنجا که مدفوع سفت فشار دو برابری را به قسمتی از مقعد که عمل شده در حین اجابت مزاج وارد می کند، علت این عارضه دریافت ناقص فیبر و کم آبی بدن است.

طی هفته اول، باید رژیم غذایی نرم و آبکی داشته باشید تا مدفوع به مقعد و زخم فشار وارد نکند.

مطلب پیشنهادی: غذاهای مناسب بعداز عمل بواسیر یا هموروئید

جدول فیبر در چه غذاهایی برای بعد از عمل بواسیر وجود دارد؟

این غذاهای مقوی شامل موارد زیر هستند:

  • غلات پخته شده
  • برنج سفید و رشته فرنگی
  • خوردن نان سفید یا بیسکویت های نمکی ساده
  • سبزیجات کنسرو شده که هسته نداشته و به طور کامل پخته شده اند
  • گوشت چرخ کرده بدون چربی یا مرغ
  • تخم مرغ
  • میوه های خشک، از جمله آلو، زردآلو و گلابی یا کیوی
  • موز رسیده
  • سیب با پوست
  • ژله و انواع خوراکی های حاوی ژلاتین مانند پاستیل
  • بستنی

کنترل درد بواسیر بعد از عمل هموروئید

دردی که بیمار بعد از عمل تجربه میکند، در طول زمان بهبودی هموروئید بسته به نوع درمان می تواند متفاوت باشد. سه درمانی که شامل درد بعد از عمل هستند، عبارتند از:


Hemorrhoidectomy pain is common for many patients. It’s considered to be more painful than sclerotherapy which is a less invasive treatment.

درد هموروئیدکتومی برای بسیاری از بیماران شایع است. این درد معمولا از اسکلروتراپی بیشتر است زیرا اسکلروتراپی یک درمان کمتر تهاجمی است.

toplinemd.com

علاوه بر تاثیر روش درمان، حرکات روده بعد از جراحی می تواند بر میزان درد تاثیر بگذارد. اگر بیماران هنگام تلاش برای دفع مدفوع سفت فشار زیادی بیاورند، میزان درد تجربه شده می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

همه افراد معمولاً در هفته اول، به ویژه در هنگام اجابت مزاج پس از جراحی، مقداری درد را تجربه می کنند.

علائمی که می تواند در طول دوره بهبودی جراحی هموروئید رخ دهد، شامل موارد زیر هستند:

سوزش و خارش مقعد

زمانی که بواسیر خارجی یا هموروئید داخلی برداشته می شود، ممکن است خارش و سوزش بعد از آن ایجاد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند نشان دهنده این باشد که ناحیه به طور طبیعی در حال بهبود است.

مطلب پیشنهادی: درمان خارش و سوزش مقعد

خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع

گاهی اوقات، ناحیه آسیب دیده ممکن است خونریزی کند که آن را به شکل خون در مدفوع یا روی سطح آن نشان میدهد. معمولاً بیماران هنگام رفتن به دستشویی یا تعویض لباس زیر متوجه این موضوع می شوند. برای کسانی که در مرحله بهبودی مقدار کمی خون را تجربه می کنند، نباید نگرانی زیادی داشته باشند. اگر چه، اگر مقدار زیادی خونریزی رخ داد، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین خونریزی در حین اجابت مزاج پس از جراحی شایع است. این امر به ویژه در 48 تا 72 ساعت اول بیشتر اتفاق می افتد. عبور لخته های خونی غیرمنتظره همیشه باید به پزشک اطلاع داده شود.

عفونت و ترشحات مقعدی

مانند بسیاری از روش های جراحی، همیشه احتمال عفونت وجود دارد. با توجه به محل حساس مقعد در صورتی که درمان با هر یک از روشهای جراحی انجام شود، خطر ابتلا به عفونت افزایش می یابد. این اتفاق به این دلیل است که مدفوع میتواند مستقیماً با ناحیه بهبودی تماس پیدا کند. در نتیجه در صورت مشاهده هرگونه ترشحات مقعدی غیر طبیعی با پزشک در ارتباط باشید.

بی اختیاری مدفوع

بیماران ممکن است بی اختیاری مدفوع را به احتمال کم همراه با درد هموروئیدکتومی احساس کنند. هنگامی که این اتفاق بعد از عمل می افتد، بی اختیاری مدفوع کوتاه مدت است و به طور طبیعی با گذشت زمان برطرف خواهد شد. با این حال، اگر مشکل تا چند هفته پس از درمان ادامه داشت، باید با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای مناسب بعداز عمل بواسیر یا هموروئید + غذاهای فیبردار

غذاهای مناسب بعداز عمل بواسیر یا هموروئید + غذاهای فیبردار

مرداد 27, 1402
اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان و اهمیت در رابطه جنسی + عکس اندازه ایده آل

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان و اهمیت در رابطه جنسی + عکس اندازه ایده آل

مرداد 29, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
16 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
هانی

سلام الان ی ماه نیم هستش ک من عمل انجام دادم ولی هنوز ترشح دارم که چرک هستش

Ahmad

درود و خسته نباشید
ببخشید من عمل لیزر همروئید داشتم ولی بعد عمل دکتر 3تا چی مثل کیست داخل یک ظرف دادن ببرم آزمایشگاه از اونجا ک همروئید منو برش دادن چطور پس لیزر بوده هزینه هم 6ملیون داخل مطبشون ازم گرفتن و 12ملیون صد و سی و پنچ هزار داخل کلینیک خصوصی

ناشناس
پاسخ به  Ahmad

سلام ببخشید تا چه مدت بعد عمل اذیت شدین؟؟

علی

سلام خواهشا اگر بواسیر دارید عمل رو چه با لیزر چه جراحی به تاخیر نندازید باور کنید درد عمل خیلی کمتر از دردی هستش که هنگام بواسیر تحمل میکنیم درد عمل در حد سوزش قابل تحمل هستش همش دروغه که آدم میمیره وزنده میشه الکی کسی رو نترسونیم

امین
پاسخ به  علی

دمت گرم داداش بنده هم ۴ روزه عمل جراحی بواسیر انجام دادم قابل تحمله

مجید
پاسخ به  علی

من که دارم میمیرم از درد الان ۵ روزه که عنل کردم

نازنین پرتو

سلام من ۱۲ روزه عمل کردم بعد ۱۰ روز یه تودهای ریز سفید زده اطراف مقعدم الان خارش شدید دارم ایا ممکنه دوباره عود کرده باشه یا عفونت باشه لطفا جواب من بدین

احمد
پاسخ به  نازنین پرتو

مشكلي نيست تا يك هفته همينجوري هست عادي

گلچهره کرمدار

سلام مادرم دوماه عمل همرویید کرده ولی هنوز موقع دفع درد وسوزش داره باید چکار کنه

احمد

سلام من عمل جراحی فستول کردم از فردا عمل مشکل پیدا کردم که دکتر گفت درست میشه نشد الان باید ملین بخورم که یبوست نباشم دستشوییم خیلی نازوک شده با فشار زیاد بیرون میاد اصلا در طول روز ازم باد خارج نمیشه احساس میکنم چیزی درش را گرفته همش میخوابم احساس پری دارم حال خیلی خرابه کمکم کنید ممنون میشم پروستات دردم دارم از بعد عمل خواهشن بگید چکار کنم

سکینه
پاسخ به  احمد

سلام خسته نباشید مادرم دوماه میشه عمل کرده ولی متاسفانه از مقعدش خون میاد هنوز هم درد داره و سوزش میشه راهنمایی کنید

سیدوهاب

سلامت باشی داکتر صاحب محترم خیلی مطالب عالی را گفتین خودم چند روز پیش عمل بواسیر کردم

حسن حسینی

سلام من الان تقریبا یه هفته گذشته ازعملم یه تار نخ زده بیرون چه علتی دارد

فرخ

من هشت روز پیش همورویید عمل کردم هنوز موقع دفع درد و سوزش شدید دارم نمی‌دونم طبیعیه😑

امیر علی

پیشنهاد میدم جراحی سنتی نکنید
درد قبل عمل به مراتب کمتره یک هفته هست که من عمل کردم روزی دو بار از درد میمیرم و زنده میشم