عمل کیست مویی کمر یا حتی از نوع مقعدی، از گونه عمل های سرپایی به شمار می رود. نوع جراحی از نوع تهاجمی اما راحت است. در نتیجه دوره نقاهت بعد از عمل کیست مویی میتواند با مراقبت های لازم، به خوبی و بدون عوارض سپری شود. در این مقاله تصمیم داریم در ارتباط با یک رژیم غذایی درست بعد از عمل، نحوه خوابیدن، مراقبت ها و کل دوره نقاهت بعد از جراحی یا لیزر صحبت کنیم.
مطلب پیشنهادی: بهترین درمان کیست مویی
مراقبت های بعد از عمل کیست مویی

برای ترمیم زخم و سریع تر سپری شدن این دوره، مهم است که به سلامت جسمانی خود اهمیت بیشتری دهید. به طور مثال:
- زمانی که احساس خستگی و ضعف در ناحیه جراحی شده کردید، استراحت کنید. خواب کافی به بهبودی وضعیت فیزیکی بدن و ترمیم زخم کمک میکند.
- سعی کنید هر روز پیاده روی داشته باشید. در ابتدا می توانید با نیم ساعت شروع کنید. کم کم میزان پیاده روی خود را بالا ببرید. پیاده روی جریان خون را افزایش می دهد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک می کند.
- طبق معمول دوش بگیرید. پس از اتمام استحمام، اطراف برش خود را با حوله خشک کنید. تا زمان بهبود کامل زخم از تماس مستقیم ناحیه با آب، به منظور جلوگیری از عفونت، بهتر است خودداری کنید. ناحیه را خشک و تمیز نگه دارید.
- از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کرده یا برای مدت طولانی بنشینید.
- از نشستن طولانی مدت یا نشستن روی سطوح سخت در حین بهبودی خودداری کنید.
اکثر بیماران می توانند طی چند روز تا چند هفته به سر کار بازگردند. این مدت بستگی به نوع جراحی آنها دارد.
دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی چقدر است؟
دوره نقاهت پس از جراحی سینوس پیلونیدال می تواند بر اساس عوامل متعددی متفاوت باشد. از جمله نوع جراحی انجام شده (به عنوان مثال، لیزر کیست مویی، عمل فلپ) و میزان بهبودی فردی. دوره نقاهت بعد از عمل کیست مویی 2 نوع است:
1. نقاهت اولیه:
– اکثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند که در عرض 1 تا 2 هفته پس از جراحی کیست مویی فعالیت های سبک تر را شروع کنند.
2. نقاهت کامل:
– بهبودی کامل ممکن است بین 4 تا 6 هفته یا بیشتر طول بکشد، به خصوص اگر عمل از نوع جراحی باز بوده و زخم باز بماند.
نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی چگونه است؟

نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی با لیزر یا جراحی یک دغدغه مهم برای بیماران است. از آنجایی که کیفیت خواب شما تاثیر مستقیم بر ناحیه جراحی شده دارد، موارد زیر را با دقت انجام دهید:
- قرار گرفتن در موقعیت درست:
به هیچ عنوان به پشت نخوابید. به پهلو یا شکم بخوابید. که نسبت به این دو، خوابیدن روی شکم بهتر است. می توانید از بالش اضافی، برای ایجاد یک موقعیت راحت تر استفاده کنید.
- از کوسن ها استفاده کنید:
استفاده از بالشتک های دوناتی برای نشستن، یا بالش های U شکل برای خوابیدن گزینه های مناسبی هستند.
- محدودیت حرکت:
سعی کنید موقع خواب، چرخش های مداوم و حرکات ناگهانی نداشته باشید. تا به محل زخم فشار وارد نشود.
- محیط خواب راحت ایجاد کنید:
– مطمئن شوید که اتاق خواب شما تاریک، ساکت و خنک است. از رختخواب راحت و تشک خوش خوابی که قابلیت گردش هوا دارد، استفاده کنید.
بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم؟
داشتن یک رژیم غذایی مناسب همیشه برای بدن مفید است. به خصوص اگر بعد از عمل جراحی کیست مویی باشد. همانطور که میدانید پس از هر نوع عمل، به دلیل از دست رفتن مقداری خون از بدن، سیستم ایمنی کمی ضعیف شده و باید آن را تقویت کنید. به طور مثال:
- می توانید رژیم غذایی معمولی خود را در صورتی که مقوی است، ادامه دهید. اگر معده حساسی دارید، از غذاهای ملایم و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید.
- مایعات فراوان بنوشید (مگر اینکه پزشک گفته باشد که این کار را نکنید).
- ممکن است متوجه شوید که حرکات روده شما بلافاصله پس از جراحی منظم نیست. این اتفاق رایج است. سعی کنید از یبوست و زور زدن با حرکات روده جلوگیری کنید. ممکن است بخواهید هر روز یک مکمل فیبر مصرف کنید. اگر بعد از چند روز اجابت مزاج نداشتید، از پزشک خود در مورد مصرف یک ملین خفیف سوال کنید.
برای اطلاع از لیست رژیم تغذیه اینجا را بخوانید: بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم؟
مراقبت از زخم سینوس مویی و شستشو زخم
هر روز محل زخم کیست مویی را با آب گرم بشویید و خشک کنید. از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید. زیرا می تواند روند بهبودی را کند کند. اگرسینوس شروع به خونریزی کرد یا به لباس ساییدید، می توانید آن ناحیه را با یک باند گاز استریل بپوشانید. حتما بانداژ را هر روز عوض کنید.
لوازم مورد نیاز:
- صابون ملایم (عطری نباشد)
- آب گرم
- گاز استریل یا پارچه نرم را تمیز کنید
- محلول سالین استریل (در صورت توصیه پزشک)
- حوله تمیز
مراحل شستشوی زخم کیست مویی بعد از عمل
برای شستشو درست، حتما مراحل زیر را دنبال کنید:
- دستان خود را بشویید:
قبل از دست زدن به زخم، دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید تا از ورود باکتری به زخم باز جلوگیری شود.
- پاکسازی ملایم:
از آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید. اطراف زخم را با استفاده از انگشتان دست یا پارچه نرم به آرامی تمیز کنید. از شستشوی مستقیم با فشار آب زیاد روی زخم خودداری کنید.
در صورت دستور، می توانید از محلول سالین استریل نیز برای شستشو استفاده کنید.
- شستشو:
زخم و اطراف آن را با آب تمیز و گرم بشویید تا باقیمانده صابون از بین برود.
- خشک کردن:
ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک حوله تمیز خشک کنید. از مالش خودداری کنید، زیرا می تواند زخم را تحریک کند.
پانسمان بعد از شستشو
می توانید هنگام حمام روزانه، پانسمان زخم خود را عوض کنید. (پانسمان کیست مویی باید روزانه عوض شود). اگر زخم شما خشک است و ترشحی وجود ندارد (مایع از زخم خارج نمی شود)، نیازی به تعویض پانسمان نیست. حمام کردن زخم نیز ممکن است به برطرف کردن درد کمک کند.
البته اگر همان روز جراحی کردید، پانسمان جراحی را تا روز بعد از عمل در جای خود بگذارید. صبح روز بعد از جراحی، با مشورت متخصص، نوار و پانسمان بیرونی زخم را با دوش گرفتن از زخم جدا کنید. اجازه دهید بقیه پانسمان که در زخم بسته شده با آب خیس خورده و سپس آن را بیرون بکشید. متاسفانه، این کار کمی درد دارد. همچنین می توانید برای تعویض پانسمان زخم خود روزانه به درمانگاه مراجعه کنید.
سوالات متداول درباره دوره نقاهت بعد از عمل کیست مویی
مدت زمان استراحت بعد از عمل کیست مویی چقدر است؟
این را در نظر داشته باشید که باید حداقل به مدت 2 هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. تا نوبت های دکتر خود را منظم بروید. طی این زمان، توجه کنید که فقط به پهلو و رو به شکم بخوابید (برای جلوگیری از وارد شدن فشار به زخم).
استحمام بعد از عمل کیست مویی چگونه است؟
به توصیه متخصصان، باید تا زمان بهبودی، اطراف زخم کاملا خشک باشد. میتوانید اطراف آن را با دستمال نم دار تمیز کرده و زمان استحمام بعد از عمل کیست مویی، از برچسب های پانسمان ضد آب استفاده کنید.



من عمل باز کیست مویی انجام دادم رفتم حموم توی زخمم گاز گذاشتن نتونستم در بیارم خیس مونده روی زخمم چیکار کنم حتما باید در بیاد؟
سلام دوست عزیز، کی رفتین حموم؟ با مشورت پزشک معالجتون بوده؟
سلام خسته نباشید الان ۴۰ روزه عمل کیست مویی باز کردم ولی هنوز جای عمل گود مونده و پر نمیشه چکار کنم
سلام دوست عزیز کاملا طبیعیه. گوشت بدن لایه لایه تشکیل میشه
سلام درست شد و چقدر طول کشید پانسمان نکنید ؟
سلام من ۳روز عمل کردم فقط ادرار داشتم هنوز مدفوع نداشتم احساس میکنم یبوست دارم تا چند روز مشکل نداره
سلام.من ۵ روزه عمل کیست مویی انجام دادم.بخیه شده و باز نیست.آیا باید شیو کردن رو شروع کنم؟به چه صورت؟؟
سلام دوست عزیز انجام هر کاری در ناحیه عمل شده که باعث تحریک پوست میشود، ممنوع است
سلام خسته نباشید من 47 روزه عمل کردم با یه دستگاهی که کیست مو رو جراحی کردن و نمی دونم اسمش چی بود و بخیه هم خورده بود بعد یک هفته برشم داشتم از مطبشون العان جای زخمم مونده و کمی خارش و یکم ریزه درد داره و از دوتا قرص استفاده می کنم پیناهیل و سفیکسیم العان خواستم بدونم عادیه یا نه باید چی کار کنم 19 سالمه و پسرم اسم دستگاه هم فک کنم (کوتر) یا همچین چیزی باشه ممنون میشم راهنماییم کنید نگرانم
منم دقیقا ابن مشکلو دارم
سلام من کیست مویی عمل کردم ۱۹ روزه که تا چند روزه دیگه درست میشه عفونت هم کرده
سلام من عمل کیست مویی باز انجام دادم زخمم بسته شده بود کامل ولی وقتی زخمم خوب شد بعد از یک ماه باز شد سه ماهم بود عمل کرده بودم که باز شدرفتم دکتر گفت زور زدی جایی فشار اومده بهش باز شده الان حدود دوهفته باز بسته شده و خوب شده
تا چند مدتی نباید کار سنگین انجام داد
ممنون میشم جواب بدید
سلام
حداقل تا 6 ماه بعد از عمل باید رعایت کنید و فشار زیاد ایجاد نکنید
از توالت فرنگی استفاده کنید و موهای ناحیه رو با احتیاط اصلاح کنید
سلام خسته نباشید
من عمل کیست مویی باز کردم دکتر الان دقیق پنج ماه هست ولی زخم هنوز بازه ولی تو این پنج ماه هم حدود یک ماه پیش عفونت کرد که دو روزه خوب شد ولی فشار به ناحیه خیلی زیاده چون روزی پنج ساعت مدرسه هم میرم
بعد دکتر وقتی گاز استریل رو از تو زخم بر میدارم یک چیز های زرد رنگی روش هست ولی بو بدی نمی ده شبیه عفونت نیست اون چیه با تشکر
سلام
نباید 5 ماه طول بکشه تا زخم ترمیم بشه احتمالا بیماری دوباره عود کرده یا عفونت کرده که ترشحات زرد رنگم داره
به پزشک معالجتون مراجعه کنید ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
تغذیه بعد عمل کیست مویی مهمه؟ دکترم به من رژیم غذایی نداده
نکته مهم اینه از غذاهای پرفیبر استفاده کنید که دچار یبوست نشید و همچنین تا خوب شدن زخم از خوردن غذاهایی که باعث التهاب میشن خودداری کنید
سلام خسته نباشید آقا دکتر من عمل کیست انجام دادم بعد بخیه هام هم کشیده ولی جای یکی از بخیه ها عفونت کرده باید چیکار کنم
سلام
باید آنتی بیوتیک مصرف کنید و حتما به پزشک معالجتون هم مراجعه کنید تا وضعیت عفونت محل جراحی کیست مویی رو بررسی کنن و از عود مجدد پیشگیری کنن
سلام بعد از گذشت چندروز از عمل باز کیست مویی میشود سیگار کشید
سلام
از دو سه روز بعد عمل مشکل خاصی ایجاد نمیکنه اما توصیه اینه که مدتی سیگار نکشید
سلام من عمل سینوس پیلونیدال باز کردم یک هفته زخمم باز بود بعد رفتم اتاق عمل وبخیه شدم زخمم هم خیلی بزرگ بود الان چهار روزه بخیه کردم روزی سه چهار بار ترشحات بامقدار کمی خون از زخمم در میاد این ترشحات طبیعیه؟لطغا راهنماییم کنید ممنون
سلام
اگر ترشحات بدون بو و رنگ هست طبیعیه تا یکی دو هفته بعد عمل اما باید تحت نظر پزشک معالجتون باشید حتما و وضعیت زخمو بررسی کنن
سلام
من عمل سینوس پیلونیدال انجام دادم وزخمم وسیع بود یک هفته زخمم باز بود بعد رفتم اتاق عمل وبخیه شدم الان چهار روزه که بخیه کردم ترشحات بامقدارکمی خون از زخمم بیرون میاد آیا این موضوع طبیعیه؟
ممنون اگه راهنماییم کنید
سلام
خروج ترشحات تا مدتی بعد عمل طبیعی هست اما باید دقت کنید که ترشحات بدون بو و زرد رنگ نباشن یا تورم و قرمزی ایجاد نشده باشه
حتما برای بررسی وضعیت زخم به پزشک معالجتون مراجعه کنید
سلام وقت بخیر من نزدیک ۴۰ روز میشه که عمل کیست مویی باز انجام دادم
و زخمم از کناره ها کوچیکتر شده اما داخلش کمی عمق داره
حدودا بعد از ۲۰ روز اول دیگه داخل زخم گاز استریل نزاشتم و فقط بعد از شست و شوی داخل زخم با گاز روی زخم رو بستم اما داخلش چیزی نزاشتم میخواستم ببینم این مشکل هست که زخم هنوز عمق داره و چیزی داخلش نمیزارم یا نه.
ممنونم از شما
سلام
باید از دکتر جراحتون سوال کنید
اما طول میکشه تا داخل زخم پر بشه و طبیعیه
درمورد روش پانسمان پزشکتون بهتر میتونه راهنماییتون کنه
سلام من ۴۵ روزه که عمل باز انجام دادم ولی بعد از چند ساعت رانندگی طولانی درد شدیدی پیدا کردم باید چه کار کنم ؟
مگر تا چند وقت نباید طولانی نشست
سلام
باید از بالش های دوناتی استفاده کنید و برای بررسی وضعیت محل جراحی هم به پزشکتون مراجعه کنید تا مطمئن بشید عفونت نکرده باشه
سلام من از عمل کیست مویی یک ماه گذشته زخم هنوز بسته نشده ولی کوچیک تر شده و روزی دو یا سبار شست شو میشه داخلش گاز استریل گذاشته میشه الان تازگیا دورش قرمز میشه این خطری نداره
سلام
اگر ترشحات ندارید خیر اما حتما برای بررسی محل جراحی تحت نظر دکتر جراح کیست مویی تون باشید تا مشکلی ایجاد نشه