مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

شباهت و تفاوت شقاق و بواسیر یا هموروئید برای تشخیص و درمان

شباهت و تفاوت شقاق و بواسیر یا هموروئید برای تشخیص و درمان

به منظور بررسی تفاوت شقاق و بواسیر لازم است به بررسی این بیماری ها بپردازیم تا با ماهیت این آنها آشنا شوید.

بیماری بواسیر با نام هموروئید نیز شناخته میشود. منظور از این بیماری اتساع و گشاد شدن عروق مقعدی است. این عارضه در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد می شود و همراه با نشانه هایی از جمله درد، سوزش، خارش، خونریزی است و در مراحل پیشرفته تر با زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد نمایان می شود.

درمان بواسیر خارجی (ترومبوزه) و پیشگیری از هموروئید خارجی

بیماری شقاق یا همان ترک مقعدی به ایجاد زخمی عمیق و طولی در دیواره مقعدی گفته می شود. این زخم به علت قرار گرفتن در ناحیه ای حساس معمولاً ملتهب و خارش دار است. شقاق نیز بر اثر وارد آمدن فشار زیاد به مقعد ایجاد می شود و علائمی مانند درد، سوزش، خارش، خونریزی و … را ایجاد می کند. حال که با ماهیت این بیماری ها آشنا شدید به بررسی تفاوت شقاق و بواسیر می پردازیم :

تفاوت شقاق و بواسیر

عکس بواسیر و شقاق

از مهمترین تفاوت های شقاق و بواسیر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • نحوه درد : درد ناشی از بواسیر مداوم بوده و فرد در تمام طول روز این درد را احساس می کند. در صورتی که درد ناشی از شقاق مقطعی ولی تیر کشنده است. این درد معمولاً هنگام اجابت مزاج و پس از آن احساس شده و همین امر موجب می شود، فرد از رفتن به دستشویی را به تاخیر اندازد.
  • تفاوت در نشانه های ظاهری : همان طور که در عکس بواسیر مشخص است موجب بیرون زدن بافت های گوشتی زائد از مقعد می شود در حالی که شقاق یا فیشر موجب بروز زخمی طولی در دیواره مقعدی می گردد.
  • درمان : اغلب موارد شقاق و بواسیر با استفاده از درمان های خانگی قابل رفع است اما درمان بواسیر با روش‌های خانگی قطعی نبوده. در مقابل شقاق به جز مواردی محدود با درمان های خانگی و رعایت برخی نکات قابل رفع است.

شباهت  شقاق و بواسیر

تا به حال در رابطه با تفاوت شقاق و بواسیر توضیح دادیم اما خوب است بدانید این دو بیماری بی شباهت به یکدیگر نبوده و علائم و علت هایی مشترکی دارند که موجب شده تشخیص هر دو آنها از یکدیگر برای بیماران به سختی انجام شود. برخی از مهمترین شباهت های این دو بیمار به این شرح است:

  • در درجه اول خوب است بدانید هر دوی این بیماری ها در دسته بیماری‌های مقعدی قرار دارند.
  • مهمترین علت هر دوی این عارضه وارد آمدن فشار به مقعد در اثر عوامل مختلف است و مهمترین آن یبوست می باشد.
  • این بیماری ها علائم مشترکی از جمله درد، خارش، خونریزی، التهاب و سوزش را ایجاد می کنند.

با وجود همه این نکات در صورت که به مبتلا شدن هریک از این بیماریها شک دارید، به نشانه ها و علائم و اکتفا نکنید و به منظور بررسی های بیشتر با پزشک متخصص بواسیر و شقاق مشورت کنید. حتی اگر قصد انجام درمان های خانگی برای برطرف کردن این بیماری ها را دارید قبل از انجام هر اقدام با پزشک مشورت کنید. در مواردی انجام درمان های خانگی و سر خود نه تنها به بهبود شرایط کمک نکرده بلکه در تشدید آن نقش دارد.

سیفلیس چیست؟ مراحل، علائم و عوارض

سیفلیس چیست؟ مراحل، علائم و عوارض

شهریور 11, 1398
زگیل دهانی + {درمان و روشهای انتقال زگیل زبان}

زگیل دهانی + {درمان و روشهای انتقال زگیل زبان}

اسفند 25, 1399

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
8 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
هلیا

دکتر اگه هم بواسیر بگیریم هم شقاق چی؟ من حس میکنم جفتشو دارم

Farzaneh

سلام‌خسته نباشید من الان چندروزه دیواره معقدم ی گوشت کوچیک زده بیرون مدفوع کردن برام خیلی سخته دیواره های معقدم جمع شده چیکارکنم توروخدا راهنمایی کنین

سودا

سلام. من موقع اجابت مزاج درد و خونریزی و سوزش دارم، قبلابخاطر یبوست زود خوب میشدوالان چند روزه که ادامه داره و موقع مدفوع کردن ضایعه گوشتی بیرون میاد و دوباره به داخل برمیگرده! شقاق هست یا بواسیر؟!

عباس زارعی

سلام خسته نباشی نزدیک سی ساله مشکل دارم ولی الان دوساله خیلی خیلی ازیت میشم موقع دستشویی رفتن وتا نیم ساعت بعدش هم دوستدارم فقط قدم بزنم چون احساس معضب بودن یعنی حالت کمی درد درناحیه مقعد دارم -تا الان دکتر نرفتم -گوشت اضافی هم ندارم که بیرون بزنه یا بیاد بیرون وبره داخل ،فقط از سمت راست بدنم داخل روده همون انتها برامدگی احساس میکنم که باعث تنگ شدن انتهای رودم شده -چیکار کنم جناب

بهاردوست

سلام‌وقت‌بخیر‌من مقعدم‌۴‌سال‌پیش‌ی‌گوشت‌اضافه‌اومد‌‌بیرون‌بواسیر‌ولی‌اذیت نمیکرد‌الان بعد‌۴‌سال‌داخل مقعدم‌ب‌شدت‌میسوزه‌پماد آنتی‌فیشر‌‌باریج‌میزنم‌و‌شیاف‌‌میزنم‌ولی‌اصلا‌از‌سوزشش‌کم‌نشده‌چیکارکنم‌توروخدا‌خیلی‌اذیت‌میشم