شباهت ها و تفاوت فیستول و کیست مویی

دو بیماری فیستول مقعدی و کیست مویی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند در حالی که تنها شباهت بین آنها ایجاد هر دو در ناحیه مقعدی است. منظور از فیستول ایجاد مجرایی غیر طبیعی میان بافت روده و پوست اطراف مقعد است که موجب عفونت می گردد و عامل آن نیز در اغلب موارد ایجاد آبسه مقعدی شناخته می شود.

در حالی که بیماری کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال حاصل برگشت مو به داخل پوست است که به صورت کیست حاوی مو و عفونت نمایان می شود.

حتما بخوانید: درمان کیست مویی با لیزر در تهران

تفاوت در علل ایجاد فیستول و کیست مویی

مهمترین علت ایجاد فیستول چیست؟ این مورد در مقعد آبسه عنوان می شود آبسه پری آنال که حاصل بسته شدن خروجی غدد روده و تجمع عفونت در آن است، که در صورت عدم درمان امکان گسترش عفونت و ایجاد فیستول وجود دارد. از سایر علل ایجاد این بیماری می‌توانیم به  عوارض ابتلا به کرون، دیورتیکولیت، جراحی نزدیک مقعد، سل، بیماری های آمیزشی مانند کلامیدیا، سیفلیس، گونوره، سرطان، HIV و .. اشاره کنیم.

علت ایجاد کیست پیلونیدال برگشت مو به داخل پوست است که می تواند حاصل سایش پوست در اثر نشستن های طولانی مدت و لباس های تنگ باشد. همچنین در برخی موارد عواملی مانند داشتن مو های زائد زیاد و ضخیم عاملی برای این بیماری شناخته می شود.

مطلب پیشنهادی: نحوه انجام لیزر فیستول سرپایی

فرق در علائم فیستول و کیست مویی

شباهت های فیستول و کیست مویی

دو بیماری فیستول و کیست پیلونیدال هر دو عفونی هستند در نتیجه ممکن است تشخیص این دو را برای بیمار کمی مشکل کند. سینوس پیلونیدال حفره ای یک طرفه حاوی چرک و عفونت است اما فیستول حفره ای دو طرفه و متصل کننده بین بافت رکتوم و از بیرون به بافت پوست اطراف مقعد است.

از علائم ایجاد فیستول می توانیم به تورم و درد اطراف مقعد، ترشحات بدبو و گاهاً خونی، آبسه مقعدی مکرر، بی اختیاری مدفوع و قابلیت مشاهده سوراخ یا مجرای غیر طبیعی اشاره کنیم. از نشانه های کیست پیلونیدال می توانیم به درد، قرمزی پوست و ترشحات بدبو و عفونی و حفره هایی حاوی مو اشاره کنیم.

مطلب پیشنهادی: عمل جراحی فیستول چگونه است؟

تفاوت در تشخیص دو بیماری

معاینه ی جسمی: پزشک اطراف و داخل ناحیه باسن را بررسی کرده و کیست با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. آزمایش‌های تصویربرداری (سی تی اسکن یا اسکن MRI)به ندرت مورد نیاز باشد.
تست های تصویربرداری مانند MRI تصاویر دقیقی از عضله اسفنکتر و سایر ساختارهای کف لگن ارائه می دهد.

سونوگرافی آندوسکوپی برای شناسایی فیستول، عضلات اسفنکتر و بافت های اطراف به کار گرفته می شود. فیستولوگرافی یک عکس اشعه ایکس از فیستول برای بررسی تونل فیستول مقعدی است. آزمایشات دیگر شامل پروب فیستول، آنوسکوپ، سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر یا کولونوسکوپی هستند.

مطلب پیشنهادی: عمل جراحی کیست مویی چگونه است؟

شباهت های کیست مویی و فیستول

فیستول و کیست مویی دو بیماری مختلف هستند که می توانند در بدن ایجاد شوند. در حالی که آنها تفاوت هایی دارند، اما شباهت هایی نیز بین این دو وجود دارد:

هر دو می توانند در نتیجه التهاب یا عفونت ایجاد شوند

فیستول و کیست مویی هر دو می توانند ناشی از التهاب یا عفونت در بدن باشند. در مورد فیستول، اغلب در نتیجه عفونت ایجاد می شود که یک تونل مانند بین دو اندام یا پوست ایجاد می کند. از سوی دیگر، کیست های مویی می توانند زمانی ایجاد شوند که فولیکول مو مسدود و عفونی شود.

هر دو ممکن است باعث درد و ناراحتی باشند

هم فیستول و هم کیست مویی می توانند باعث درد و ناراحتی در ناحیه آسیب دیده شوند. فیستول ها ممکن است باعث درد، تورم و ترشح شوند، در حالی که کیست های مویی می توانند منجر به درد، قرمزی و تورم در اطراف کیست شوند.

هر دو ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند

در برخی موارد، هم فیستول و هم کیست مویی ممکن است نیاز به مداخله پزشکی برای درمان داشته باشند. فیستول ها ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشند تا از عوارض بعدی جلوگیری شود، در حالی که کیست های مویی ممکن است نیاز به تخلیه یا برداشتن در صورت عفونی شدن یا ایجاد علائم داشته باشند.

هر دو می توانند عود کنند

هم فیستول و هم کیست مویی پتانسیل عود پس از درمان را دارند. بدون مدیریت مناسب و مراقبت های بعدی، هر دو شرایط ممکن است عود کنند یا مشکلات مداومی برای فرد ایجاد کنند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که برخی شباهت‌ها بین فیستول و کیست مویی وجود دارد، آنها شرایط پزشکی متمایز با علل، علائم و رویکردهای درمانی متفاوتی هستند. اگر مشکوک به داشتن هر یک از این عارضه ها هستید، ضروری است برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب با یک متخصص فیستول و دکتر کیست مویی مشورت کنید.

سیفلیس چیست؟ مراحل، علائم و عوارض

شهریور 11, 1398