بواسیر، خونریزی مقعد و یبوست از علائم گوارشی ویروس کرونا هستند؟

ویروس کرونا که با نام کووید-19 یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس سارس با اصطلاح پزشکی SARS-CoV-2 که در اواخر سال 2019 کشف شد، افراد را درگیر می کند. اکثر کسانی که به کووید-19 مبتلا می شوند علائم خفیف یا متوسط دارند، اما برخی از افراد، به ویژه آنهایی که بیماری های زمینه ای دارند، طبق آمار به شدت بیمار می شوند. علائم گوارشی ویروس کرونا یکی از مواردی است که به شدت بیماران را نگران کرده است.

یبوست معمولاً از علائم COVID-19 نیست، اما ممکن است در برخی موارد باشد. عواملی مانند داروها، تغییرات رژیم غذایی، تغییر باکتری های روده و تغییرات فعالیت بدنی همگی می توانند در ابتلا به آن نقش داشته باشند.

ویروس کرونا یا Covid-19 چیست؟

کرونا ویروس ها دسته ای از ویروس های همه گیری هستند که انواع مختلفی دارند. در حال حاضر، محققان می‌دانند که ویروس کرونا از طریق قطرات و ذرات ویروس منتشر شده در هوا هنگام تنفس، صحبت کردن، خنده، آواز خواندن، سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتشر می‌شود. قطرات بزرگتر ممکن است در عرض چند ثانیه به زمین بیفتند، اما ذرات عفونی ریز می توانند در هوا باقی بماند و در مکان های سرپوشیده، به ویژه جاهایی که افراد زیادی جمع شده اند و تهویه ضعیفی وجود دارد، جمع شوند. به همین دلیل است که استفاده از ماسک، بهداشت دست و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از COVID-19 ضروری است.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید سیاهرگ های مقعد هستند که در حقیقت باد کرده و به شکل یک توده، برجسته می شوند. بواسیر اکثرا در اثر یبوست ایجاد میشود که به دو شکل خارجی و داخلی در می آید. نوع داخلی معمولا درد یا سوزش ندارد ولی می تواند با خونریزی گوارشی از مقعد خود را نشان دهد.

بواسیر یا هموروئید خارجی به مرور زمان اگر درمان نشود، به شکل هموروئید ترومبوزه در می آید و حتی زمان نشستن هم می تواند آزاردهنده باشد.

عوارض هموروئید

از آنجا که بواسیر داخلی معمولا علائم بارزی نداشته و بیمار زمانی متوجه آن می شود که خونریزی دارد، با عوارضی مانند کم خونی شدید و فقر آهن مواجه می شود.

به طور کلی عوارض بیماری هموروئید نادر هستند اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

• لخته شدن خون در ورید متورم
  • خونریزی.
  • کم خونی فقر آهن ناشی از از دست دادن خون.
  • عفونت هموروئید خارجی
  • ایجاد اسکین تگ یا برچسب های گوشتی پس از درمان هموروئید خارجی
هموروئید داخلی و خارجی

علائم گوارشی ویروس کرونا

هنگامی که هر ویروسی بدن شما را آلوده می کند، می تواند سلول های سالم را از بین برده و در بدن تکثیر شود. کووید-19 عمدتاً به سلول های پوشاننده راه های تنفسی شما حمله می کند. این کار نفس کشیدن را برای شما سخت کرده و می تواند منجر به ذات الریه شود. اما محققان بر این باورند که این بیماری ممکن است به دستگاه گوارش و بافت کبد شما نیز آسیب برساند.

کمبود اشتها شایع ترین علامت این ویروس در بدن است و به دنبال آن از دست دادن یا چشایی و بویایی را به دنبال دارد. حدود 13 درصد اسهال را تجربه می کنند که به طور متوسط 5 روز طول می کشد.

اگر شقاق مقعدی دارید و نگران خطر ابتلا به کووید-19 هستید، رعایت نکات بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها، اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و رعایت موارد محلی مهم است. دستورالعمل های بهداشتی را میتوانید از پزشک عمومی بپرسید.

پیشنهاد میکنیم در صورتی که این زخم های دردناک را دارید، حتما برای لیزر شقاق یا عمل جراحی شقاق اقدام کنید.

آیا یبوست از عوارض کووید 19 است؟

یبوست از علائم شایع COVID-19 به حساب نمی آید اما این ویروس ممکن است برای برخی افراد به طور مستقیم یا غیر مستقیم منجر به یبوست شود.

طبق گزارشی از یک منبع مورد اعتماد در ماه تیر سال 1399 مردی مبتلا به کووید-19 با تب، سرفه، حالت تهوع، یبوست و درد شکم به بیمارستان مراجعه کرد. توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن نشان داد که او ایلئوس کولون دارد، یعنی ماهیچه‌های روده او منقبض می‌شوند. در نتیجه احتمال ابتلا این افراد به یبوست بالا می رود.

همچنین در مطالعه‌ ای در فوریه 2021، محققان اثرات پیوند میکروبیوتای مدفوع را بر روی یک گروه 11 نفره از افراد مبتلا به کووید-19 که با علائم گوارشی از بیمارستان مرخص شدند، بررسی کردند. سه نفر از افراد یبوست داشتند.

پیوند میکروبیوتای مدفوعی روشی است که شامل انتقال باکتری های سالم به روده می شود. هر سه فرد مبتلا به یبوست بعد از عملی که داشتند، بهبودی در علائم خود را مشاهده کردند.

تاثیر داروها بر بیماری یبوست ناشی از کرونا

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان ویروس کرونا یا COVID-19 نیز ممکن است منجر به یبوست شوند.

طبق آمار؛ پزشکان یبوست را یکی از عوارض جانبی داروهای فاموتیدین و بواسیزوماب ذکر کردند. در مطالعه‌ای در ماه تیر 1399، محققان دریافتند که 14 درصد از افرادی که با داروی ضد ویروسی رمدسیویر درمان می‌شوند دچار یبوست می‌شوند.

داروهای لوپیناویر، ریباویرین، و برخی داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی نیز ممکن است باعث یبوست در افراد مبتلا به کووید-19 شوند.

یبوست بر اثر استرس و اضطراب

افزایش استرس و اضطراب ممکن است احتمال ابتلا به یبوست را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) افزایش دهد.

در ماه اسفند طبق گزارشی معتبر؛ 44 درصد از گروهی از افراد مبتلا به IBS و اضطراب یا افسردگی افزایش یبوست را گزارش کردند. این افزایش صرفا به دلیل ناراحتی روانی و استرس ناشی از همه‌ گیری COVID-19 نسبت داده شد. نه خود عفونت ویروس کرونا.

ویروس کرونا COVID-19 چگونه روی سیستم گوارش تاثیر می گذارد؟

علائمی که بر سیستم گوارشی تاثیر می گذارد در 74 درصد از افراد مبتلا به کرونا ویروس گزارش شده است. شایع ترین علائم گوارشی کووید 19 عبارتند از:

• اسهال: که در 2 تا 50 درصد موارد بیماران مبتلا به ویروس کرونا گزارش شده است و به نظر می رسد در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای شایع تر است.
  • استفراغ: مروری بر مطالعات منبع معتبر منتشر شده در Alimentary Pharmacology & Therapeutics نشان داد که 3.6 تا 15.9 درصد از بزرگسالان و 6.5 تا 66.7 درصد از کودکان مبتلا به ویروس کرونا تجربه استفراغ را دارند.
  • از دست دادن اشتها: پس از بررسی 60 بیمار مبتلا به این ویروس، مطالعه نشان داد که 26.8 درصد از افراد مبتلا به کووید-19 دچار کاهش اشتها شده اند.
  • حالت تهوع: مطالعه منتشر شده در Alimentary Pharmacology & Therapeutics نشان داد که 1 تا 29.4 درصد از افراد مبتلا به کووید-19 تهوع را تجربه کرده اند.
  • درد شکم: یکی دیگر از یافته های همین مطالعه نشان داد که 2.2 تا 6 درصد از مردم تجربه درد شکم را دارند.
سلامت دستگاه گوارش

چرا ویروس کرونا باعث خونریزی از مقعد می شود؟

موج دوم همه‌ گیری، برخی از عوارض جدید کرونا را به فهرست اضافه کرده است که «خون‌ریزی مقعدی» یکی از آنهاست. گفته می شود علت اصلی خونریزی مقعدی به دلیل عفونت سیتومگالوویروس (CMV) است. دلایل زیادی برای خونریزی مقعدی در بیماران مبتلا به کووید-19 وجود دارد. از جمله:

Common causes for rectal bleeding like hemorrhoids are aggravated due to constipation.

اگرچه اسهال میتواند یکی از علائم مهم عفونت کووید-19 باشد، ولی بخش قابل توجهی از بیماران دچار یبوست می شوند. این می تواند به دلیل کم اشتهایی و مصرف غذا یا مایعات و کاهش تحرک باشد.

timesofindia.indiatimes.com

علل شایع خونریزی مقعدی مانند هموروئید به دلیل یبوست تشدید می شود. داروهای رقیق کننده خون که برای جلوگیری از لخته شدن در ریه ها استفاده می شوند نیز می توانند خونریزی را افزایش دهند.

سوالات متداول

در مواردی بله. زیرا بدن هر شخص مبتلا با دیگری فرق دارد و زمانی که کرونا روی سیستم گوارش او تاثیر می گذارد، می تواند باعث ایجاد یبوست شود.

معمولا بیماران به دلیل یبوست در این دوران به بیماری شقاق سطحی یا هموروئید مبتلا می شوند که می تواند از عوامل سوزش هنگام دفع باشد.

هزینه درمان شقاق با لیزر 1403{مقایسه با جراحی} + بیمه

شهریور 20, 1400