مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

قارچ شیتاکه چیست؟ خواص + قرص شیتاکه برای زگیل تناسلی HPV

قارچ شیتاکه چیست؟ خواص + قرص شیتاکه برای زگیل تناسلی HPV

قارچ شیتاکه یکی از محبوب ترین قارچ ها در سراسر جهان است. آنها به دلیل غنی بودن از ویتامین، طعم خوب و مزایای سلامتی متنوعشان مورد توجه هستند. امروزه یکی از کاربردهای قارچ شیتاکه به صورت دارو برای درمان زگیل تناسلی و ویروس اچ پی وی HPV در بدن است.

ترکیبات موجود در شیتاکه ممکن است به مبارزه با سرطان، تقویت ایمنی و حمایت از سلامت قلب کمک کند. یکی از مهم ترین خواص آن که مورد بحث بوده، تاثیر قارچ شیتاکه بر زگیل تناسلی می باشد.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد قارچ شیتاکه بدانید توضیح می دهد.

حتما بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟

قارچ شیتاکه چیست؟

شیتاکه قارچ خوراکی بومی مخصوص ناحیه آسیای شرقی است. البته این ماده مغذی را میتوان در قرص پاورفیت برای زگیل تناسلی نیز یافت.

رنگ آنها قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای تیره است و کلاهک هایی داشته که بین 2 تا 4 اینچ (5 تا 10 سانتی متر) رشد می کنند.

در حالی که به طور معمول مانند سبزیجات خورده می شود، شیتاکه قارچ هایی هستند که به طور طبیعی روی درختان چوب سخت در حال پوسیدگی رشد می کنند.

عمده کثیری از این قارچ که حدود 83 درصد بود، در ژاپن کشت میشود، اگرچه ایالات متحده، کانادا، سنگاپور و چین نیز آن را تولید می کنند.

قارچ شیتاکه قارچ هایی با کلاهک قهوه ای هستند که در سراسر جهان برای غذا و به عنوان مکمل استفاده می شوند.

عکس خرید و فروش قارچ شیتاکه

خواص و فواید

شیتاکه سرشار از پلی ساکارید هایی مانند لنتینان و سایر بتا گلوکان ها است. این ترکیبات از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن از آسیب های سلولی محافظت کنند، این نوع قارچ با کمک به سیستم ایمنی، تولید گلبول های سفید خون را برای مبارزه با میکروب ها افزایش می دهند. پلی ساکاریدها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند.

همچنین ببینید: عکس زگیل تناسلی در مردان و زنان

از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به سلامت قلب

قارچ شیتاکه می تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند. به عنوان مثال، آنها دارای سه ترکیب بوده که به کاهش کلسترول کمک می کنند:

  • اریتادنین: این ترکیب آنزیمی که در تولید کلسترول نقش دارد را مهار می کند.
  • استرول ها: این مولکول ها به جلوگیری از جذب کلسترول در روده شما کمک می کنند.
  • بتا گلوکان ها: این نوع فیبر می تواند کلسترول را کاهش دهد.

طی مطالعه ای بر روی موش های مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که پودر شیتاکه از افزایش فشار خون جلوگیری می کند.

در این آزمایش موش‌های آزمایشگاهی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند نشان داد که موش‌هایی که شیتاکه مصرف می‌کردند چربی کمتری در کبدشان، پلاک‌های کمتری روی دیواره‌های سرخرگ‌ها و سطح کلسترول پایین‌تری نسبت به موش‌هایی که هیچ قارچ نمی‌خوردند، تولید کردند.

با این حال، این اثرات باید در مطالعات انسانی قبل از هر گونه نتیجه گیری به طور قطعی تایید شود.

مطلب پیشنهادی: لیزر زگیل تناسلی چگونه انجام میشود؟

قارچ شیتاکه برای درمان زگیل تناسلی

نشان داده شده است که مکمل خوراکی لنتینان از شیتاکه به طور قابل توجهی میزان عود زگیل تناسلی (condyloma acuminata) را کاهش می دهد. به طور کلی می توان گفت که مصرف 3 گرم از این قارچ به صورت روزانه می تواند ویروس اچ پی وی HPV را در بدن از بین ببرد.

ممکن است این سوال را از خود بپرسید که آیا قارچ شیتاکه به طور کامل ویروس اچ پی وی را از بین برده و زگیل تناسلی را درمان می کند؟ در جواب باید گفت که طبق آزمایشات انجام شده نزدیک به دو سوم بیماران، عفونت‌های HPV خود را تا پایان دوره از بین برده بودند.

طی چندین سال اخیر درمان زگیل تناسلی با لیزر قطعی ترین روش برای برداشتن زگیل ها بدون هیچ گونه عوارض یا لک پوستی بوده است. روش های خوراکی مانند قارچ شیتاکه صرفا از داخل به مقابله با ویروس زگیل تناسلی می پردازند.

طریقه مصرف و روش استفاده

قارچ شیتاکه دو کاربرد اصلی دارد: به عنوان غذا و به عنوان مکمل. خوردن این ماده غذایی به مقدار سه تا هشت عدد در روز ایمن بوده و بیشتر از آن ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. {این تعداد برای از بین بردن اثرات زگیل تناسلی مردان و زگیل تناسلی زنان کافی است}.

شیتاکه به عنوان غذای کامل

شما می توانید با شیتاکه تازه و خشک آشپزی کنید، اگرچه نوع خشک شده کمی محبوب تر از نوع تازه آن است.

شیتاکه خشک شده طعم گوشتی دارد که حتی شدیدتر از طعم تازه است. اغلب مردم آن را دارای طعم شیرین، ترش، تلخ و شور در نظر می گیرند.

قارچ شیتاکه خشک و تازه در سیب زمینی سرخ کرده، سوپ، خورش و سایر غذاها استفاده می شود.

شیتاکه به عنوان مکمل

قارچ شیتاکه از دیرباز در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گرفته است. آنها همچنین بخشی از سنت های پزشکی ژاپن، کره و روسیه شرقی هستند.

در طب چینی تصور می شود که شیتاکه باعث افزایش سلامت و طول عمر و همچنین بهبود گردش خون می شود.

مطالعات نشان می دهد که برخی از ترکیبات زیست فعال موجود در شیتاکه ممکن است از سرطان و التهاب محافظت کند.

با این حال، بسیاری از مطالعات بر روی حیوانات یا لوله های آزمایش به جای افراد انجام شده است. مطالعات روی حیوانات اغلب از دوزهایی استفاده می‌کنند که بسیار بیشتر از دوز هایی هستند که مردم معمولاً از غذا یا مکمل‌ها دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، بسیاری از مکمل های مبتنی بر قارچ موجود در بازار از نظر قدرت آزمایش نشده اند.

اگرچه مزایای پیشنهادی امیدوارکننده است، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

مشخصات تغذیه ای قارچ شیتاکه

اگرچه شیتاکه کالری کمی دارد، اما آنها مقادیر خوب و غنی از فیبر و همچنین ویتامین های B و برخی مواد معدنی را در خود دارند.

مواد مغذی موجود در 4 شیتاکه خشک (15 گرم) عبارتند از (2 منبع معتبر):

  • کالری: 44
  • کربوهیدرات: 11 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • ریبوفلاوین: 11 درصد از ارزش روزانه (DV)
  • نیاسین: 11 درصد از DV
  • مس: 39 درصد DV
  • ویتامین B5: 33 درصد از DV
  • سلنیوم: 10٪ از DV
  • منگنز: 9 درصد از DV
  • روی: 8 درصد از DV
  • ویتامین B6: 7٪ از DV
  • فولات: 6 درصد از DV
  • ویتامین D: 6٪ از DV

علاوه بر این، قارچ شیتاکه حاوی بسیاری از اسیدهای آمینه مشابه گوشت است.

آنها همچنین دارای پلی ساکاریدها، ترپنوئیدها، استرول ها و لیپیدها هستند که برخی از آنها دارای اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی، کاهش کلسترول و ضد سرطان هستند.

مقدار ترکیبات زیست فعال در شیتاکه به نحوه و مکان رشد، نگهداری و تهیه قارچ بستگی دارد.

عوارض خوردن قارچ شیتاکه

عوارض خوردن قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه یک ماده محبوب و مغذی در بسیاری از غذاها است، اما مانند هر غذا، مصرف آن می تواند عوارض بالقوه ای داشته باشد. برخی از عوارض احتمالی قارچ شیتاکه عبارتند از:

  1. واکنش های آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به این ماده خوراکی حساسیت داشته باشند که منجر به علائمی مانند خارش، کهیر، تورم یا حتی آنافیلاکسی در موارد شدید می شود. افراد مبتلا به آلرژی شناخته شده به قارچ باید از مصرف قارچ شیتاکه خودداری کنند.
  2. مشکلات گوارشی: قارچ شیتاکه حاوی قند پیچیده ای به نام لنتینان است که هضم آن برای برخی افراد دشوار است. مصرف مقادیر زیاد قارچ شیتاکه ممکن است منجر به نفخ، گاز یا ناراحتی گوارشی در برخی افراد شود.
  3. سمی بودن: در حالی که قارچ شیتاکه به طور کلی برای خوردن بی خطر است، مصرف آن خام یا نیم پز می تواند به طور بالقوه باعث واکنش سمی به نام درماتیت شیتاکه شود. این بیماری با بثورات پوستی، قرمزی و خارش مشخص می شود و به دلیل وجود ترکیبی به نام لنتینان در این فرآورده خوراکی خام ایجاد می شود. پختن کامل آن می تواند به جلوگیری از این واکنش کمک کند.
  4. تداخل با داروها: قارچ شیتاکه حاوی ترکیباتی است که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، آنها حاوی ترکیبی به نام اریتادنین هستند که ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد. افرادی که داروهای کاهش دهنده کلسترول مصرف می کنند باید قبل از مصرف مقادیر زیاد قارچ شیتاکه با پزشک خود مشورت کنند تا از تداخلات احتمالی جلوگیری کنند.
  5. تولید باکتری: مانند سایر قارچ ها، قارچ شیتاکه نیز در صورت عدم نگهداری یا نگهداری صحیح می تواند با باکتری ها، قارچ ها یا سایر عوامل بیماری زا آلوده شود. مصرف قارچ شیتاکه آلوده می تواند منجر به بیماری های ناشی از غذا مانند مسمومیت غذایی شود.

برای به حداقل رساندن خطر عوارض ناشی، مصرف آنها در حد اعتدال، اطمینان از پختن کامل آنها و انجام اقدامات ایمنی مناسب در هنگام نگهداری و نگهداری آنها ضروری است. اگر پس از مصرف قارچ شیتاکه هر گونه واکنش نامطلوب را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

منابع برای مطالعه بیشتر:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/shiitake-mushrooms#heart-health
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/284534 
درمان زگیل دست و پا (لیزر یا کرایو؟) + علت، علائم و هزینه

درمان زگیل دست و پا (لیزر یا کرایو؟) + علت، علائم و هزینه

بهمن 29, 1401
بهترین پماد زگیل تناسلی + درمان دارویی و روش استفاده

بهترین پماد زگیل تناسلی + درمان دارویی و روش استفاده

فروردین 2, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
1 دیدگاه
تمام نظرات را نمایش بده
نجفی

تشکر از مطالب عالی سایتتون