مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

بواسیر در چه سنی رخ میدهد؟ شیوع هموروئید در دختر مجرد و پسران

بواسیر در چه سنی رخ میدهد؟ شیوع هموروئید در دختر مجرد و پسران

بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های مقعد در انتهای دستگاه گوارش است که شیوع بواسیر به جز مواردی محدود در اثر سبک زندگی غلط و عادات اشتباه ایجاد می شود. این بیماری تورم و یا التهاب بالشتک های هموروئیدی است که در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به این ناحیه رخ میدهد. مهمترین نشانه های این بیماری احساس درد، ناراحتی، سوزش و خارش و یا حتی خونریزی است. برخی از عوامل مثل سن، جنسیت، رژیم غذایی و … وجود دارند که ریسک ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر در دختر مجرد

علت بواسیر در دختران مجرد عمدتا به دلیل یبوست می باشد. متاسفانه برخی از دختران به دلیل داشتن رابطه مقعدی به آن دچار میشوند. اما به طور کلی هموروئید در مردان و زنان بسیار شایع است. حدود نیمی از افراد تا سن 50 سالگی به هموروئید مبتلا می شوند. بسیاری از زنان در دوران بارداری و زایمان به هموروئید مبتلا می شوند (بواسیر در بارداری). فشار حمل نوزاد در شکم فشار بیشتری بر رگ های خونی ناحیه لگن شما وارد می کند.

شیوع بواسیر یا هموروئید در بین چه افرادی بیشتر است؟

به طور دقیق نمی توان میزان شیوع بواسیر بین افراد مختلف را حدس زد اما احتمال بروز آن در افرادی که عوامل پیشگیری کننده را رعایت نمی کنند، بیشتر است. در حال حاضر هیچ آمار دقیقی درباره میزان گسترش این بیماری در بین مردم ایران وجود ندارد، با این حال در دسته بیماری های شایع قرار دارد.  میزان گسترش این عارضه بر اساس عوامل مختلف به این شرح است :

  • بر حسب سن : درصد بروز این بیماری در بین سنین 45 تا 65 سال بیشتر است اما احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد.
  • بر حسب جنسیت : آمار ها نشان داده احتمال بروز این بیماری در بین زنان و مردان به یک اندازه است اما در کشور ما زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض بواسیر قرار دارند.
  • بر حسب فعالیت : یکی از علل عمده بواسیر عدم فعالیت کافی است در نتیجه شیوع بیماری در بین افرادی که به سبب شغل و یا بیماری مجبور به نشستن و یا ایستادن به مدت طولانی هستند، بیشتر است.
  • بر حسب وزن : وزن از عوامل که به شدت احتمال هموروئید را تحت تاثیر قرار می دهد. به این ترتیب افراد سنگین وزن به سبب آنکه در ناحیه مقعد متحمل فشار بیشتری می شوند، بیشتر در معرض بیماری قرار دارند.

مطلب پیشنهادی: درمان بواسیر با لیزر سرپایی

  • بر حسب رژیم غذایی : تحقیقات نشان داده افرادی که مبتلا به بواسیر شده اند، اغلب از یبوست مزمن رنج می برده اند که این امر بیانگر رژیم غذایی غلط در بین این افراد است به بیانی دیگر می توان گفت، میزان شیوع این بیماری در بین افرادی که از رژیم غذایی فاقد فیبر استفاده می کنند، بیشتر است.
  • بر حسب محل زندگی : در برخی خانواده ها و یا حتی کشور ها بیان چنین بیماری و پیدا کردن راه حل برای آن تابو محسوب می شود، در نتیجه افراد به سبب درمان نکردن علائم اولیه دچار هموروئید پیشرفته می شوند.

همچنین میزان شیوع هموروئید بین مادران باردار، مبتلایان به یبوست و اسهال مزمن و افراد مبتلا به بیماری هایی که فشار داخل شکمی را افزایش می دهند، بیشتر است.

شیوع بیماری در کدام سنین است ؟

به طور دقیق نمی توان گفت بیماری هموروئید  در چه سنی بروز می کند، زیرا که احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد و هر حتی کودکان نیز درگیر این بیماری می شوند زیرا که بیشتر از سن عواملی مانند سبک زندگی غلط در بروز این بیماری تاثیر گذارند. اما به طور کلی سن پیک این بیماری بین سنین 45 سال تا 65 سال است، زیرا که با افزایش سن عضلات اطراف مقعد، تضعیف شده و کارایی خود را از دست میدهند، در نتیجه احتمال بروز بیماری هموروئید با افزایش سن رابطه ای مستقیم دارد.

مطلب پیشنهادی: درمان بواسیر در خانه

مقعد چیست؛ ساختار و عملکرد + بیماریهای مقعدی یا نشیمنگاهی

مقعد چیست؛ ساختار و عملکرد + بیماریهای مقعدی یا نشیمنگاهی

آذر 12, 1402
پماد هیدروکورتیزون 1% چیست؟ چه کاربردی دارد؟ + روش مصرف

پماد هیدروکورتیزون 1% چیست؟ چه کاربردی دارد؟ + روش مصرف

آذر 17, 1402

مطالب مرتبط