هموروئیدکتومی بواسیر چیست؟

عکس روش هموروئیدکتومی یا جراحی هموروئید

در اثر وارد آمدن فشار به عروق ناحیه دستگاه گوارش، بیماری هموروئید یا بواسیر ایجاد می‌شود که تورم این عروق را در پی دارد. بواسیر در مراحل اولیه بیماری تنها با ورزش، استفاده از پماد آنتی هموروئید و تغییر سبک زندگی قابل بهبودی است اما در صورت ادامه یافتن بیماری و پیشرفت آن استفاده از روش های غیر تهاجمی پاسخ گوی درمان نخواهد بود، بلکه در این حالت استفاده از روش های تهاجمی مانند جراحی بواسیر یا هموروئیدکتومی که به عمل برداشتن هموروئید گفته می شود، درمانی موثر خواهد بود. هموروئیدکتومی از روش های موثر درمان بواسیر است اما عوارض بسیاری را به همراه دارد. از این روش می توان برای درمان هموروئید داخلی و خارجی استفاده نمود.

این روش دارای دو نوع هموروئیدکتومی باز و بسته می باشد که نسبت به شرایط توده پزشک آن را انتخاب می کند.

جراحی هموروئید یا هموروئیدکتومی را می توان به روش های گوناگونی انجام داد به طور مثال این روش شامل روش های باز، بسته، استفاده از استاپلر ( بستن بافت های هموروئیدی به منظور قطع جریان خون )، رابرند (بستن باند پلاستیکی) و اسفنگتروتومی داخلی-جانبی می شود.

روش جراحی هموروئیدکتومی برای کدام از انواع بواسیر قابل استفاده است؟

عمل جراحی هموروئیدکتومی تنها در برخی از موارد انجام می شود، که این موارد عبارتند از :

• ترکیب هموروئید داخلی و خارجی
  • هموروئید داخلی درجه 3 (هموروئید داخلی ترومبوزه یا هموروئیدی که دچار پرولاپس شده اما با دست به داخل برمی گردد.)
  • هموروئید داخلی درجه 4 ( این نوع بواسیر در خارج از مقعد دچار افتادگی یا پرولاپس شده و با دست به داخل باز نمی گردد.)
  • هموروئید خارجی غیر ترومبوز
  • در مواردی که بیمار درد و علائم آزاردهنده بیماری را نمی توانند تحمل کند
  • اگر بیمار با استفاده از روش های غیرتهاجمی درمان نشده باشد.

کنترل درد و مراقبت های پس از عمل جراحی هموروئیدکتومی

مراقبت های پس از عمل جراحی هموروئیدکتومی

رعایت توصیه های پزشکی و نکات مراقبتهای پس از درمان بواسیر با روش جراحی هموروئیدکتومی می تواند در تسریع بهبودی و پیشگیری از عود مجدد بیماری نقش داشته باشد زیرا که اگر شما بهترین درمان های پزشکی هموروئید را انجام دهید، اما روش های پیشگیری را رعایت نکنید، امکان عود مجدد بیماری وجود دارد. برخی از نکات مراقبتی پس از عمل جراحی به این شرح است:

• مصرف خوراکی های حاوی فیبر به منظور جلوگیری از بروز یبوست باید در رژیم غذایی گنجانده شود.
  • مصرف کافی آب (حداقل 8 لیوان در طول روز ) در پیشگیری از یبوست موثر است.
  • انجام ورزش هایی مانند پیاده روی که فشار زیادی را به عروق مقعد وارد نمی کنند.
  • انجام ورزش کگل می تواند در درمان درد بعد از جراحی بواسیر به کار رود.
  • استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک باید بر طبق نظر پزشک هموروئید باشد.
  • رعایت بهداشت مقعد اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • استفاده از حمام سیتز ( یا لگن آب گرم) میتواند فرآیند بهبود را تسریع کند، برای این منظور باید حداقل 3 مرتبه و به مدت 15 دقیقه از این حمام استفاده کنید.
  • استفاده از پماد یا شیاف آنتی هموروئید پس از اجابت مزاج توصیه می شود.
  • تا بهبودی کامل از بلند کردن یا جا به جایی اشیاء سنگین خودداری کنید.
  • بعد از گذشت یک هفته تا 10 روز از این عمل می توانید به فعالیت های روزانه خود بازگردید اما بهبودی کامل در حدود 1 ماه زمان نیاز دارد.
  • مراقبت از زخم اهمیت بسیار زیادی دارد. درد و خونریزی پس از عمل طبیعی است ولی اگر میزان خونریزی ها شدید و بیش از یک هفته با طول انجامید و یا بیمار دچار تب شود،لازم است با پزشک مشورت نمایید.
  • قرار دادن یخ بر روی نواحی مقعد می تواند در کاهش درد بیمار موثر باشد.
  • بهتر است از بالش های نرم مخصوص بواسیر (به شکل دونات) برای نشستن استفاده نمایید.

خطرات درمان بواسیر یا هموروئید با روش هموروئیدکتومی

دو عارضه درد و خونریزی در اغلب عمل های جراحی از جمله جراحی هموروئیدکتومی وجود دارد، که می توان با استفاده از برخی روش ها آن ها را بهبود بخشید. خطرات و عوارض این جراحی شامل عوارضی اولیه (در طی مدتی کوتاه از بین می روند.) و عوارضی ثانویه (این عوارض مدت زمان زیادی وجود دارند و اغلب جدی تر هستند.) است.

عوارض اولیه

• خونریزی از کانال مقعد
  • به وجود آمدن لخته در ناحیه جراحی شده
  • انسداد مقعد یا عدم توانایی دفع
  • انسداد مثانه یا عدم توانایی دفع ادرار
  • ایجاد عفونت

عوارض ثانویه

• تنگی شدید کانال مقعد ( باریک شدن مدفوع)
  • واریسی شدن مجدد عروق یا عود مجدد بیماری بواسیر
  • ایجاد فیستول (مسیر غیر طبیعی بین کانال آنال و رکتوم یا دیگر نواحی بدن )
  • پرولاپس (بیرون زدگی) رکتوم

همانطور که ذکر شد هموروئیدکتومی را می توان به عنوان روشی موثر معرفی نمود. انجام عمل جراحی هموروئید به عنوان بهترین راهکار پیشنهاد نمی شود بلکه بهترین راهکار درمان بواسیر با لیزر است زیرا هیچ یک از خطرات و عوارض درمان با جراحی را ندارد. درمان با لیزر از طریق ترمیم عروق خونی و عصبی مانع از احساس درد و خونریزی در بیمار شده و امکان انتقال عفونت را به حداقل کاهش میدهد. لیزر درمانی درد سر های عمل جراحی مانند بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوران نقاهت را نیز نخواهد داشت. به علاوه انجام لیزر امکان عود مجدد بیماری به شدت کاهش خواهد داد.