مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

شیاف گلیسیرین برای بواسیر یا هموروئید + موارد منع مصرف

شیاف گلیسیرین برای بواسیر یا هموروئید + موارد منع مصرف

یکی از داروهای پرکاربرد در درمان بواسیر، شیاف گلیسیرین است که در ادامه به تشریح بیشتر آن می پردازیم :

بیماری بواسیر یا همان هموروئید شایع ترین عارضه مقعدی است، بواسیر در اثر گشاد شدن و کشیدگی عروق در ناحیه مقعد پدید می آید. این بیماری موجب تورم و لمس زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد می گردد. از دیگر نشانه های هموروئید می توانیم به خارش، سوزش، درد مقعد، خونریزی و حس ناکامل بودن دفع اشاره کنیم. از دلایل پدید آمدن این بیماری اعمال فشار به مقعد در اثر عوامل متعددی مانند یبوست مداوم، زایمان، بارداری، رابطه جنسی مقعدی و بلند کردن اجسام سنگین و … است.

اولین خط از درمان بواسیر رعایت درمان های خانگی و نیز درمان های دارویی است. اگر این مرحله بدون تاخیر شروع شود، می تواند تاثیرات مثبتی در درمان بیماری داشته باشد.

شیاف گلیسیرین برای یبوست

شیاف گلیسیرین با نام تجاری Fleet Baby lax شناخته می شود. این دارو که از آن با نام شیاف لاکساتور نیز یاد می شود، نوعی داروی مسهل است. این شیاف با اتساع مقعد سبب القای و تحرک حس دفع می گردد. یکی دیگر از تاثیرات این دارو جذب آب درون کولون است. همچنین یکی از مهمترین کاربرد های این شیاف درمان یبوست است.

حتما بخوانید: عمل جراحی بواسیر چگونه است؟

شیاف های گلیسیرین معمولاً در رکتوم قرار می گیرند و در آنجا ذوب می شوند و گلیسیرین آزاد می کنند که به نرم شدن مدفوع و تسهیل حرکات روده کمک می کند. آنها اغلب برای افرادی که در دفع مدفوع مشکل دارند یا برای کسانی که نیاز به تخلیه روده خود قبل از یک عمل پزشکی دارند توصیه می شود.

شیاف گلیسیرین برای بواسیر

عکس هموروئید ترومبوزه

شیاف گلیسیرین را می توان برای درمان هموروئید نیز استفاده کرد. هموروئید وریدهای متورم و ملتهب در راست روده یا مقعد است که می تواند باعث ناراحتی، درد و خونریزی مقعدی شود. شیاف های گلیسیرین می توانند به کاهش برخی از علائم مرتبط با هموروئید با روان کنندگی و تسهیل حرکات روده کمک کنند.

حتما با یک دکتر هموروئید مشورت کرده تا اطمینان حاصل کنید که این دارو در راست روده می تواند به نرم شدن مدفوع و کاهش فشار در حین حرکات روده کمک کرده، که می تواند علائم هموروئید را بهبود بخشد.

علاوه بر استفاده از شیاف‌های گلیسیرین، توصیه می‌شود اقدامات دیگری برای مدیریت هموروئید از جمله رعایت بهداشت، پرهیز از نشستن یا زور زدن طولانی‌مدت در حین اجابت مزاج، افزایش مصرف فیبر، هیدراته ماندن، و استفاده از کرم‌ های بدون نسخه یا با نسخه به دستور پزشک انجام شود.

مطلب پیشنهادی: درمان بواسیر با لیزر چگونه است؟

طرز استفاده از شیاف گلیسیرین

برای استفاده از این شیاف باید به یک سمت بدن خود دراز بکشید و بعد از شستن و ضدعفونی کردن دست ها، شیاف را عمیقاً وارد مقعد نمایید. بعد از قرار دادن شیاف لازم است حداقل برای 15 دقیقه دراز بکشید.

جذب این دارو بسیار اندک است و بعد از 15 ساعت تاثیرات خود را نشان می دهد. جذب این دارو موضعی بوده و از طریق مقعد دفع می شود. مصرف این شیاف باید هر 24 ساعت یکبار باشد.

مصرف این شیاف در مبتلایان به هموروئید می تواند به کاهش درد بیمار و تخفیف علائم او کمک نماید. و با برطرف نمودن یبوست در جلوگیری از تشدید بیماری موثر است.

شیاف های گلیسیرین بدون نسخه در دسترس هستند و عموماً برای استفاده کوتاه مدت بی خطر هستند. با این حال، رعایت دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک یا توضیحات بسته بندی محصول هنگام استفاده از شیاف گلیسیرین برای جلوگیری از هر گونه عوارض جانبی بالقوه یا عوارض بسیار مهم است.

مصرف شیاف گلیسیرین در بارداری

از آنجایی که این دارو جذب بسیار اندکی داشته تاثیری بر جنین ندارد و مصرف آن در دوران بارداری شایع است. از آنجایی که تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر تاثیرات منفی این شیاف دریافت نشده است استفاده از آن در دوران بارداری منع ندارد. با این حال بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید. مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا ممکن است از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شود.

مصرف شیاف گلیسیرین در کودکان

استفاده از شیاف گلیسیرین در کودکان راه حل مناسبی برای جایگزینی آن با چرب کردن شکم کودک و یا عضو تناسلی آن است. زیرا چرب کردن شکم سبب درد معده و چرب کردن عضو تناسلی موجب عفونت می شود.

این دارو را می توان بدون نسخه برای کودک تهیه کرده و استفاده نمود اما باید نوع مناسب برای سن کودک را تهیه نمایید. مصرف این شیاف در کودکان زیر 2 سال ممنوع است.

عوارض شیاف گلیسیرین

مصرف شیاف گلیسیرین در برخی افراد ممکن است با عوارضی همراه شود که اغلب موقتی هستند، این عوارض عبارتند از :

  • سردرد و سرگیجه
  • درد و تحریک پذیری
  • احساس تشنگی مداوم
  • تهوع
  • استفراغ و اسهال
  • گرفتگی عضلات
  • افزایش قند خون
  • گلیکوزوری خفیف ( پیدایش گلوکز در ادرار )

در صورت بروز هر یک از این علائم مصرف دارو را قطع و با پزشک در این باره مشورت نمایید.

موارد منع مصرف

افرادی با شرایط زیر باید از مصرف شیاف گلیسیرین بپرهیزند :

  • حساسیت به داروی گلیسیرین
  • اختلالات کبد و کلیه
  • جراحی شکم
  • سالمندان
  • بیمارانی که در دوره نقاهت پس از جراحی رکتوم قرار دارند.
  • بیماری دیابت
  • انسداد روده
  • درد شکم
کاربرد آنتی بیوتیک چیست؟ نحوه‌ی مصرف و اثرات جانبی

کاربرد آنتی بیوتیک چیست؟ نحوه‌ی مصرف و اثرات جانبی

بهمن 27, 1402
8 علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

8 علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

بهمن 27, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
31 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
محمد

واقعا سایت فوق العاده خوبیه..کلی گوگل رو زیرورو کردم تاکه این سایت خییییلی خوب رو پیدا کردن…
محششششششره

م:رح

سلام وقت بخیر من نوزاد دختری ۶ماه دارم که هرچند وقت دچاربی‌قراری می‌شود وهمه خانواده را آه سی میکند وهر هنگام باید اورا در آغوش وسرپاه بمانی واگرشخص در آغوش کننده بخواد بشیند گریه وصدایش در می‌آید و گاه بی‌گاه دچار یبوست می‌شود چنانکه تا یک هفته یاچند روز هم طول می‌کشد شاید بیشتر از چندروز حالا از شمابزرگوارهاواساتیدگرانقدر تقاضای راهنمای دارم باتشکر وسپاس

نادر
پاسخ به  م:رح

سلام اگه بواسیر داره برگ حلول بجوشان و صافیش کن بعد بهش بده تا بواسیر خوب بشه

سمیه نیک
پاسخ به  م:رح

مشکل تنبلی روده داره،پسر منم همینجور بود،ببر دکتر گوارش کودکان عزیزم

حمرادمردضعیف
پاسخ به  م:رح

سلام. لطفابه من بگوییدچطور یبوست وخشکی مدفوع وبواسیرودرمان کنم برای بزرگسال

علی

سلام خسته نباشید پسرم دوسال و نیمه اس موقعی ک میخاد مدفوع کنه خیلی گریه می‌کنه دکتر بردم آزمایش و سونو انجام دادن گفتن سالمه یه مدت خوب میشه اما باز مث اول میشه بعضی اوقات از شیاف گلیسرین هم استفاده میکنم میشه راهنمایی کنید

منصور تقسیمی

با سلام‌مم بواسیر خیلی شدید داشتم درد و خونریزی شدید خودم کارشناس پرستاری هستم به یک سری کارها اول یبوست را درمان کردم و بعد با درمان‌ خانگی کلا بواسیرم خوب خوب شد هر پزشکی می رفتم می گفت باید عمل کنی عمل کردن بواسیر را صلاح نمی دانم چون اسفگترهای مقعد حین عمل جراحی از بین میره و شخص دچار بی اختیاری گاز و مدفوع میشه دوما اثر بد روی کبد می ذاره حاضرم اطلاعاتم را در اختیار دیگربیماران قرار دهم تا انشالله بهبودی حاصل شود

مژگان

سلام منم باردارم بواسیردارم و بیرون زدگی راست روده ویبوست خیلی شدید اگه میشه راهنمایی کنید لطفا

زهرا
پاسخ به  مژگان

سلام عزیز برو داروخانه بهت پماد بده تا بدتر از این نشدی

شهلا

عزیزم میشه اطلاعاتتون و دراختیار من هم بگذارید شقاق دارم،،تشکر

لیلا
پاسخ به  شهلا

سلام منم شقاق شدید داشتم درمان شدم با خوردن روغن زیتون ناشتا و آخر شب و استفاده از پمادهای تتراسایکلین و زینک و لیدوکایین هر ۴ ساعت یک بار خوب خوب شدم پیاده روی هر روز ۱ ساعت

فهیمه

سلام ممنون میشم اطلاعاتتون در اختیار من قرار بدین

سارا

لطفا راهکارهاتون رو شیر کنید، من هر کاری کردم فایده نداشت و هی داره بدتر می شه

مریم
پاسخ به  سارا

عزیزم شیاف گلسیرین و پماد ادیب درم از داروخانه بگیر من شقاق داشتم خوب شدم خیلی پماد خوبی روزی دوبار مصرف کن هر ۲۴ ساعت هم شیاف رو خوب شدی دعام کن

فاطمه

میشه بگید چکارکردین لطفا من باردارم شقاق و بواسیر دارم امونمو بریده واقعا.

ستاره

سلام. منم مدته یکسال هست که یبوست شدید دارم و هر ۷ تا ۱۰ روز یکبار دفع دارم و دفع به سختی انجام میشه و به مقدار کم. اگر ممکنه اطلاعاتتون در اختیار من هم قرار بدید تا بلکه یبوستم درمان بشه. خیلی اذیتم. ممنونم

۰۰۰

لطفا تجربیاتتون و راهکارهای درمانی که استفاده کردید را برای ما هم بگید. ممنون

تژاو

میشه اطلاعاتتون رو دراختیارمابزارین

۰۰۰

لطفا راهکارتون
واسه منم بگید

معصومه

سلام لطفا بگید چطور درمان شدید

Mori

سلام منم مثل شمام خیلی خیلی اذیتم کمکم کنید

فریده

س بخشیدمیشه به منم راهنمایی بکنید چکارکردی خیلی اذیت هستم

مرضیه

من عمل جراحی شکم داشتم برای توده 1ماهه پیش الان چند روز احساس میکن داخل مقعد سمت چپ یه چیزی اندازه بند انگشت هست البته تو این چند. وقت هم شکم سختی کار میکنه احساس میکنم یه چیزی هست

مرضیه

سلام من ‌1ماهه که عمل توده داخل شکم داشتم شکم سخت کار میکنه ولی دفع دارم الان چند روز احساس میکنم یه چیز داخل سمت چب مقعدم هست همش حس میکنم مدفع مونده

امیدی

من شقاق دارم ووقتی دسشویی میرم خیلی اذیت ودرد میکشم باید چکار کنم

فتانه غلامی
پاسخ به  امیدی

سلام آیا شیاف چقدر میشود در یخچال نگهداری کرد

زارع

پماد انتی هموریید رکتور پیشنهاد میکنم خوبه