مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

8 علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

8 علت و درمان ترشحات مقعدی چیست؟ + عکس

عفونت مقعد چیست و چه درمانی دارد؟ علل احتمالی زیادی برای ترشحات مقعدی وجود دارد، از جمله بیماری های گوارشی، عفونت های مقاربتی و بیماری های مرتبط با روده بزرگ. همچنین یک سوال عمده وجود دارد که آیا این عارضه نشانه از عفونت روده است؟

در این مقاله تصمیم داریم با جزئیات بیشتری به تعریف ترشحات و عفونت اجزای مختلف روده از جمله رکتوم و علل آن، سایر علائم به همراه معرفی بهترین روشهای درمان بپردازیم.

یکی از روشهای راحت برای درمان ترشحات مقعدی استفاده از پماد کلوتریمازول است. که برای درمان عفونت های قارچی استفاده میشود.

ترشحات یا عفونت مقعدی چیست؟

ترشح مقعدی به هر ماده ای گفته شده به غیر از مدفوع، که از رکتوم شما خارج می شود. راست روده آخرین قسمت از سیستم گوارشی قبل از مقعد است، که دهانه انتهای سیستم است.

معمولاً به صورت مخاط یا چرک ظاهر می شود که ممکن است در لباس زیر یا روی مدفوع خود مشاهده کنید. همچنین ممکن است تمایل به اجابت مزاج را حس کنید، اما فقط مخاط یا مقدار بسیار کمی دفع داشته باشید.

این عارضه علامتی رایج از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است، اما برخی دیگر از انواع عفونت ها، از جمله عفونت های مقاربتی (STIs) و سایر بیماری ها نیز می توانند باعث آن شوند.

تشخیص دقیق علت ترشحات در کلینیک زارعی

برای کشف علت دقیق هرگونه ترشحات از رکتم خود و تشخیص دقیق علت این عارضه با ما تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.

ترشحات سفید، زرد و بی رنگ مقعدی نشانه چیست؟

ترشح مخاط مقعد در هر رنگ زرد، سفید یا حتی بی رنگ طبیعی نیست. با این حال، ممکن است خود به خود برطرف شود. اگر این ترشحات با تب، تهوع، استفراغ، اسهال، خون در مدفوع یا درد شکم همراه باشند، عارضه ای جدی و نگران کننده است که فورا به کمک های یک پزشک متخصص نیاز دارد.

علت عفونت مقعدی در زنان و مردان

بیماری ها و شرایط پزشکی زیر می توانند منجر به عفونت یا ترشحات مقعدی در کودکان و بزرگسالان شوند:

فیستول و آبسه آنال

آبسه مقعدی (آنال) یک کیسه عفونی پر از چرک در نزدیکی مقعد یا روی باسن است. این عارضه معمولاً در اثر عفونت حاد در غدد مقعد ایجاد می شود.

در اکر موارد، آبسه مقعدی به فیستول تبدیل می شود. فیستول مقعدی کانال کوچکی است که غده مقعدی عفونی را به روزنه ای روی پوست متصل می کند. فیستول همچنین می تواند ناشی از سایر بیماری های نشیمنگاهی دیگر باشد.

عکس عوارض فیستول

علائم آبسه آنال عبارتند از:

  • ترشح یا خونریزی مقعدی
  • درد و تورم در اطراف ناحیه
  • یبوست

درمان آبسه همراه با تخلیه چرک که معمولاً می تواند به سرعت توسط پزشک در مطب درمان شود.

علائم فیستول عبارتند از:

  • درد در رکتوم که اغلب شدید است
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • خونریزی
  • ترشحات بدبو از دهانه ای در پوست نزدیک مقعد
  • تب

همچنین بخوانید: لیزر فیستول سریع ترین درمان

در صورت مشاهده علائم فیستول به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم نیاز به درمان با روش های پزشکی مانند لیزر و جراحی دارند.

بواسیر یا هموروئید

توده بواسیر یا هموروئید وریدهای متورم مقعد یا پایین رکتوم هستند. این عارضه در بین بیماری های نشیمنگاهی بسیار شایع بوده و در برخی موارد در بین هر 4 بزرگسال، 3 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

آنها معمولاً به دلیل افزایش فشار ناشی از زور زدن در حین حرکات روده و یبوست مزمن یا اسهال ایجاد می شوند. بارداری و چاقی از عوامل خطر بیماری بواسیر خارجی یا نوع داخلی آن هستند.

همچنین بخوانید: درمان هموروئید داخلی با لیزر

عکس بواسیر هموروئید

علائم رایج هموروئید عبارتند از:

  • درد اطراف مقعد
  • تورم یا توده ای در این ناحیه
  • خارش شدید مقعد
  • ترشحات رکتوم
  • خونریزی در هنگام اجابت مزاج

بواسیر را معمولاً می توان با درمان های خانگی کنترل کرد، اما اگر خونریزی مقعدی را تجربه کردید، مخصوصاً برای اولین بار، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. خونریزی مقعدی گاهی اوقات نشانه یک بیماری زمینه ای جدی است.

کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوعی رایج از بیماری های پوستی بوده که در دسته اختلالات نشیمنگاهی قرار دارد. این توده پر از مو در بین دو کفل و پایین تر از کمر ایجاد می شود. از آنجا که کیست مویی با بازگشت مو به داخل بدن همراه است، به شکل دو سوراخ در سطح پوست ظاهر می شود.

در مرحله اولیه بیماری عفونت به شکل یک آبسه جمع شده و ممکن است سوراخ شده یا ترکیده شود در نتیجه ترشح این مایع لزج می تواند به لباس زیر شما نفوذ کند. لازم به ذکر است که از ترکاندن آبسه جدا خودداری کنید!

همچنین بخوانید: لیزر کیست مویی در تهران سرپایی

کیست مویی

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده (IBD) اصطلاحی است برای گروهی از شرایط که منجر به التهاب مزمن دستگاه گوارش شده اند استفاده می شود. دو نوع رایج از بیماری های التهابی روده کولیت اولسراتیو و بیماری کرون هستند.

بیماری کرون می‌تواند هر بخشی از دستگاه گوارش شما، از دهان گرفته تا مقعد را درگیر کند، اما اغلب روده کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که کولیت اولسراتیو روده بزرگ و راست روده را درگیر می کند.

علائم IBD بسته به شدت التهاب و محل آن می تواند متفاوت باشد.

علائم رایج بیماری های التهابی روده عبارتند از:

  • درد و گرفتگی شکم
  • اسهال، اغلب همراه با چرک یا مخاط
  • خون در مدفوع شما
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • تب
  • خستگی

IBD در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند منجر به عوارض شود. علائم بیماری التهابی روده را می توان با ترکیبی از رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد. درمان پزشکی این عارضه شامل دارو و گاهی جراحی برای برداشتن قسمت های آسیب دیده دستگاه گوارش است.

زگیل تناسلی و عفونت های مقاربتی

عفونت های مقاربتی (STIs) می توانند از ناحیه تناسلی یا از طریق رابطه مقعدی به راست روده سرایت کنند.

برخی از بیماری های نشیمنگاهی که می توانند ناحیه مقعد را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از:

عکس واضح زگیل در داخل مقعد در مراحل مختلف

برخی از علائم رایج عفونت هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند، STI در ناحیه مقعد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک یا خارش که بر ناحیه مقعد تأثیر می گذارد
  • تورم، درد یا حساسیت در این ناحیه
  • ترشحات رکتوم
  • درد، خونریزی یا هر دو در حین اجابت مزاج
  • رشد پوست، تاول، یا زخم های باز روی مقعد یا نزدیک آن

حتما سر بزنید! لیزر زگیل تناسلی

پرولاپس یا افتادگی رکتوم

افتادگی رکتوم به بیرون زدن قسمت انتهایی روده بزرگ بر اثر وارد کردن فشار گفته می شود. گاهی اوقات این عارضه با علائمی شدید همراه است و در زمان های دیگر خفیف. ولی به طور کلی نشانه هایی مانند خروج ترشحات لزج از رکتوم، خونریزی، خون در مدفوع و درد در این ناحیه می باشد.

سرطان مقعد

سرطان مقعد می تواند باعث ترشحات  از قسمت انتهایی روده شود، اما به طور کلی کمترین علت ترشحات همین سرطان است. با توجه به آمار سازمان پزشکی خطر ابتلا به سرطان مقعد در طول زندگی تنها 1 در 500 است.

سرطان مقعد علائمی مشابه علائم ناشی از بیماری های شایع تر مانند هموروئید و IBS ایجاد می کند.

این نشانه ها عبارتند از:

  • تغییر در عادات روده ای
  • نازک شدن مدفوع
  • درد یا فشار در مقعد
  • یک توده در نزدیکی رکتوم یا داخل آن
  • خونریزی یا ترشح مقعدی
  • داشتن خارش و سوزش

خطر ابتلا به سرطان مقعد بسیار کم است، اگرچه برخی موارد می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. این موارد شامل کهولت سن، سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS

IBS یک اختلال مزمن روده بزرگ است که دلیل مشخصی ندارد. اما متخصصان بر این باورند که استرس، وعده‌های غذایی زیاد و برخی خوراکی ها می‌توانند آن را تحریک کنند.
علائم شایع سندرم روده تحریک پذیر IBS عبارتند از:

  • درد و گرفتگی شکم
  • نفخ شکم
  • اسهال
  • یبوست
  • مخاط در مدفوع

اگر هر یک از این علائم را به طور مرتب تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید. علائم IBS اغلب با ترکیبی از درمان های خانگی و تغییرات سبک زندگی، پروبیوتیک ها، داروها و درمان های سلامت روان قابل کنترل است.

عکس عفونت مقعدی و روده بزرگ

یکی از بهترین گزینه ها برای آشنایی کامل با بیماری و تشخیص دقیق مشاهده عکس ها و تصاویر بوده که به شکل زیر است:

تشخیص

اگر متوجه هر نوع ترشح مقعدی یا وجود احتمالی عفونت شدید، به خصوص اگر قبلاً آن را تجربه نکرده اید، بهتر است سریعا به یک پزشک متخصص آنورکتال یا گوارش مراجعه کنید.

بر اساس علائم و سابقه پزشکی شما، آنها ممکن است طیف وسیعی از آزمایش‌ها را برای تشخیص سریع علت ترشحات مقعدی انجام دهند.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان عفونت و ترشحات خارج شده از روده

روش درمانی مناسب برای ترشحات مقعد کاملا بستگی به علت آن دارد که با مراجعه به پزشک، تشخیص درست و انتخاب بهترین روش درمان علل؛ به زودی تمامی علائم آزاردهنده از بین رفته و درمان می شوند. در ارتباط با بیمارانی که به انواع عارضه های نشیمنگاهی مانند بواسیر، فیستول، آبسه و… دچار هستند، درمان با لیزر سریع و قطعی ترین روش است.

برخی از علل شایع ترشح مقعدی و درمان آنها عبارتند از:

  1. بواسیر: اگر بواسیر علت ترشح مقعدی باشد، درمان بواسیر ممکن است شامل تغییراتی در سبک زندگی مانند افزایش مصرف فیبر، استفاده از کرم ها یا شیاف های بدون نسخه و در موارد شدید، روش های جراحی باشد.
  2. شقاق مقعد: شقاق مقعدی می تواند باعث ترشح مقعدی همراه با درد و خونریزی شود. درمان ممکن است شامل داروهای موضعی، تغییرات رژیم غذایی و در برخی موارد جراحی باشد.
  3. عفونت ها: عفونت هایی مانند عفونت های مقاربتی (STIs) یا عفونت های باکتریایی ممکن است نیاز به داروهای آنتی بیوتیک یا ضد ویروسی داشته باشند که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تجویز شده است.
  4. بیماری التهابی روده (IBD): شرایطی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو می تواند باعث ترشح مقعدی شود. درمان ممکن است شامل داروهایی برای مدیریت التهاب و علائم باشد.
  5. فیستول مقعد: فیستول مقعدی یک تونل غیر طبیعی است که بین مقعد و پوست نزدیک مقعد ایجاد می شود. درمان ممکن است شامل روش‌های جراحی فیستول برای تخلیه آبسه مقعدی و ترمیم فیستول باشد.

برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب متناسب با شرایط خاص خود، به دنبال مشاوره پزشکی باشید. از خود تشخیصی و خوددرمانی خودداری کنید، زیرا ممکن است شرایط زمینه ای را بدتر کند.

قسمتی از خبر برگرفته از: medicalnewstoday.com

سوالات متداول

از نظر شرعی مایع لزجی که از مخرج خارج می شود در صورتی نجس نیست که همراه با خون یا مدفوع نباشد. در این صورت وضو را هم باطل نمی کند.

اکثرا این تفکر را دارند که آب از روده آنها خارج می شود در صورتی که ممکن است با اسهال آبکی اشتباه گرفته شود. در صورتی که یک مایع لزج از روده خارج شود ممکن است ترشحات عادی بوده یا نشانه ای از بیماری خاص باشد.

از عوارض برخی از آنتی بیوتیک ها می باشد که ممکن است به دلیل حساسیت دارویی به وجود آمده و از روده دفع شود. همچنین اگر سابقه استفاده طولانی مدت از قرص های ضدبارداری را داشتید این عارضه ممکن است پیش بیاید که در این موارد حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

شیاف گلیسیرین برای بواسیر یا هموروئید + موارد منع مصرف

شیاف گلیسیرین برای بواسیر یا هموروئید + موارد منع مصرف

بهمن 27, 1402
تاثیر قرص پاورفیت برای زگیل تناسلی + فواید و عوارض

تاثیر قرص پاورفیت برای زگیل تناسلی + فواید و عوارض

اسفند 5, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
29 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
پیام سید احمد کرمانی

من الان یکسال در بیماری هموروئید هستم بعد معالجه 80 درصدی الان زمانی که دستشویی بزرگ دارم و انجام میدم بعد از آن مقداری درد همراه با ترشح و بزرگ ‌شدن ناحیه کنار معقد دارم اما زمانی که به هر دلیل آنتی بیوتیک مصرف میکنم اندازه ضایعه یه ارزن هست و بعد از دفع ضایعه اندازه یه عدس میشه لطفا راهنمایی نماید

عیسی کبیری

سلام منم دوسال مایع سفید همراه لا گاز روده نفع ودل درد دل ‌پیجه دارم چکار کتم کمک کیند تشکر

رضا
پاسخ به  عیسی کبیری

من هر چند دقیقه احساس رطوبت میکنم لای باسن و مجبورم دستمال کاغذی استفاده کنم

سپیده
پاسخ به  عیسی کبیری

سلام شما درمان شدین؟

نوری
پاسخ به  سپیده

منم همینطورمیشم مداوم دستمال کاغذی میزارم من از کودکی اینجور بودم وهیچ علاجی نداره بعضی بیماری ها تا زمان مرگ با آدم میمونه من باهاش کنار میام

لیلا

سلام خسته نباشید من دو سه ماه که قبل از دفع مایع مثل خلط چرکی دفع میشه وبعد مقداری هم همراه مدفوع است .
الان چند روزه که احساس داشتن مدفوع دارم همراه فشار وکمی گاز شکم ولی مایع خلطی دفع میشه امروزه شاهد کمی خون بودم که نگرانم کرده

عاطی
پاسخ به  لیلا

سلام وای منم همینطوریم سما درمان شدید؟؟ خجالت میکشم برم پیش دکتر شما چیکار کردید؟؟؟

رحمان
پاسخ به  عاطی

ترکیب یک قاشق مرباخوری وحدود سی دانه سیاه دانه آرد شده تازه که کمتر از نیم ساعت از آرد شدن آن گذشته باشه ومالیدن با انگشت به درون واطراف دهانه مقعد …‌‌به علاوه فشار آب با شلنگ به درون مقعد جهت تمیز کردن چرک ومخاط اذیت کننده بعد از نیم ساعت از مالیدن آن ترکیب عسل و اردذسیاه دانه …‌‌گاها در صورت ورم داشتن مقعد هم با واجبی بهبیرون مقعد ورودی وروم تا مدت یک ربع چیپس شستن ومالیدن این ترکیب عسل وارد سیاه دانه باعث خروج تمام عفونتها میشه

از مکه اومد
پاسخ به  رحمان

حاجی فکر نکردی اگر فشار آب با شیلنگ آب داخل روده ممکنه عفونت ایجاد کنه ؟ مگه لوله پلیکاست که با فشار آب باز بشه و تمیز بشه

رحمان
پاسخ به  لیلا

عسل را با سیاه دانه که همان لحظه آن را آرد کرده باشی مخلوط کن وبا انگشت به درون مقعد به اندازه خمیری که برای مسواک زدن استفاده میکنی ….پس از نیم ساعت تا یک ساعت به دستشویی برو وبا فشار آب شدبچید به درون مقعد تا قبل احساس درد گرفتن شدید …‌وسپس زور زدن برای اخراج واجابت مزاج …‌این کار به مدت دو هفته تمام مقعد شما را در صورت داشتن وباسیر فیستول ویا ….سالم میکند گگگگ

عبد القادر ، برخیار
پاسخ به  رحمان

این نظریه تان در این مورد شاید درست باشد اما برای شست و شوی داخل مقعد وزخم آبسه بهتر است توسط سرنج ۲ ملی مملو از آب مایع شست شوی زخم استفاده کرد به دلیل اینکه آب ساده یا همان به قول خودت استفاده از شلنگ عفونت بیشتر به بار میاره

سلما
پاسخ به  لیلا

بله منم همینطورم ؟

طاهر اسدی

سلام من هر چند دقیقه احساس رطوبت میکنم از ناحیه لای باسن

سپیده
پاسخ به  طاهر اسدی

سلام شما درمان شدین؟

داريوش کاظمی

سلام خسته نباشید چندروزی است ازمقعدی پایین کمرم عفونت آبکی میادخیلی هم بوی بدی دارد دلیل چی است پیش چه دکتری بایدرفت

رحمان

ترکیب عسل با سیاه دانه آرد شده ..تازه که نباید از زمان آرد شدن آن نیم ساعت بیشتر بگذرد ومالیدن به اطراف ودرون مقعد باعث بیرون کشیدن عفونتها میشه هر بار بعد از اجابت مزاج …و زمان دستشویی رفتن واجابت مزاج با گرفتن سرشلنگ وباز کردن آب با فشار وسپس مدفوع کردن پرور زدن برای اخراج آن آب ….‌ب اعث میشه عفونتها راحت بیرون کشیده بشن …..خصوصا در صورت داشتن نقاطی تاول مانند یا باد کرده اطراف مقعد روی آن قسمت با گذاشتن سر شلنگ دستشویی ….وباز کردن آب ولرم با فشار مخاط وچرم درون آن خارج میشه به راحتی… Read more »

زهرا
پاسخ به  رحمان

سلام وقتتون بخیر ببخشین من سوالی داشتم ؟من ن ترشه دارم ون بوی بدی ون خون فقط با مدفوع ک می کنیم .کمی بهش چربی چسبیده و زمانی ک معقدم رو می‌میشودم وانگشت میکنم تمیز کنم مایع سفید رنگی بهش میچسب یا ب حالت کف هست میشه لطفن علتشو بگین ممنون میشم البته من وقتی یبوست دارم بد یبوست دور معقدم حالت تاول میبنده ممنون میشم علتشو یقین وراهنمایی کنی

حتما از شیافت آنتی همورویید استفاده کنید و اجازه ن
پاسخ به  زهرا

شما همورویید دارید اون تاول نیست متورم شدن رکتوم هست

امیرحمزه

عالی

امیرحمزه

سلام من مدتی هست عرق زرد رنگ دارم همراه باخارش زیاد.دلیلش چیه؟

سینا کاضمی

سلام منم دوهفته هست که مایع سفید رنگ دارم چکار کنم

سیامک

سلام ببخشید من ب زور مدفوع میکنم وقتی هم ک مدفوع میکنم یک بار تف میکنم نام خونی است کسی می دونه علتش چیه

Samad

سلام من قبلا بیرون زدگی مقعد داشتم دکتر رفتم خوب شدم الان زیاد میشینم ترشح دارم باید حتما دستشویی برم کارم خیاطی زیاد میشینم به خاطر این اینطوری میشم ممنون راهنمایی کنید

مریم

سلام وقت بخیر.یک هفته س روزی چند بار حس مدفوع دارم اما فقط ترشحات زرد و غلیظ و خیلی بد بو خارج میشه گاهی هم با کمی مدفوع.خیلی مواقع هم تا برسم سرویس لباسم کثیف میشه.خیلی ترسیدم لطفاً راهنمایی کنید

احمد

سلام جسارت نمیکنم این چرندیاتو میگم ببخشید مجبورم من دوسال است لباس زیرم رنگی وخراب میشه مجبورم دستمال کاغذی درمقعدم بگزارم که نخوام هرروز لباس زیر راعوض کنم بعضی مواقع درمدفوعم خون است مجبورم باانگشت تخلیه کنم مدفوعم دادنه دانه است دل پیچه هم دارم اخیرا سوزش وخارش در پشتم است چکارکنم؟

نرگس

ضمن عرض سلام و خسته نباشید من گاهی اوقات مثلا در طول سال حدود 20/30 بار این ترشحات لزج زرد رنگ رو ازمقعدم مشاهده میکنم نه درد داره نه تب میکنم نه درد شکم دارم هیچی کاهش اوقات مقدار خیلی کمی خون هم همراهش دفع میشه خیلی خیلی کم اما امروز مقدار خون درون این مخاط زیاد بود و منو نگران کرد لازم به ذکره تو چند روز گذشته انتی بیوتیک مصرف کردم بدلیل سرما خوردگی میشه لطفا راهنماییم کنید (و این رو هم بگم که چندین سال هست که با فشار شلنگ آب مدفوع رو خارج میکنم می‌دونم خیلی… Read more »