سیگموئیدوسکوپی چیست؟ تفاوت با کولونوسکوپی + خطرها

سیگموئیدوسکوپی به آزمایشی گفته می شود که به منظور بررسی کولون سیگموئید انجام میگیرد.

در برخی از موارد لازم است علاوه بر کولونوسکوپی که می تواند تمامی قسمت های روده را بررسی نماید از سیگموئید نیز استفاده نمود این وسیله می تواند سومین کولون نزولی که رکتوم را به مقعد متصل می کند، بررسی نماید. در این روش پزشک از طریق وارد نمودن لوله ای انعطاف پذیر و دارای دوربین سطح سیگموئید کولون (یک سوم انتهایی روده) را مشاهده نموده و سطح سیگموئید کولون را به منظور دارای بودن سرطان، پولیپ، سلول های غیرطبیعی و زخم بررسی می نماید.

این روش به پزشک شما کمک می کند تا موارد زیر را بررسی کند:

• زخم ها
  • سلول های غیر طبیعی
  • پولیپ
  • سرطان

به طور معمول، تکه‌ هایی از بافت به عنوان نمونه برای بررسی تغییرات غیرطبیعی سلولی گرفته می‌شود.

A sigmoidoscopy may also be used to take a tissue sample or biopsy. And it can be used to remove polyps or hemorrhoids (swollen veins in your rectum and anus). It is also a screening test for colon cancer and rectal cancer.

همچنین ممکن است از سیگموئیدوسکوپی برای گرفتن نمونه بافت یا بیوپسی استفاده شود. و می توان از آن برای از بین بردن پولیپ یا هموروئید (وریدهای متورم در مقعد و مقعد) استفاده کرد. به علاوه یک آزمایش غربالگری برای سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم است.

hopkinsmedicine.org

کاربرد های سیگموئیدوسکوپی

این آزمایش به منظور تشخیص بیماری های مختلفی انجام میگیرد که از مهمترین آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• بررسی وجود سرطان روده بزرگ (بررسی تغییرات سلول های روده و یا سلول های غیر طبیعی)
  • بررسی علت تغییر عادات روده مانند اسهال، یبوست، درد،خونریزی و …
  • اگر بواسیر دچار خونریزی شود نیاز به معاینه دقیق‌تر با سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی دارد.
  • تشخیص علت زمینه‌ای ایجاد پولیپ های روده و پرولاپس
  • تشخیص و معاینه فیستول مقعدی در صورتی که بیمار مشکوک به کرون نیز باشد.

سیگموئیدوسکوپی با استفاده از یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام سیگموئیدوسکوپ انجام می شود. لوله دارای یک نور کوچک و یک دوربین است. لوله داخل مقعد قرار می گیرد و به آرامی از طریق راست روده به سمت پایین روده بزرگ حرکت می کند. این لوله برای دمیدن هوا به روده بزرگ استفاده می شود که باعث می شود روده بزرگ کمی متورم شود تا دید بهتر شود.

آماده سازی قبل از انجام سیگموئیدوسکوپی

قبل از انجام این آزمایش لازم است روده پاکسازی شود برای این منظور لازم است، از روش تنقیه روز انجام آزمایش یا شب قبل استفاده شود. همچنین ممکن است پزشک دستور مصرف غذاهای مایع مانند آبگوشت و سوپ رقیق را به بیمار بدهد. و یا اینکه بیمار نیاز به استفاده از ملین ها را داشته باشد.

قبل از انجام این تست لازم است بیمار پزشک خود را در جریان داروهایی که مصرف می کند، قرار دهد. همچنین مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین به علت افزایش احتمال خونریزی قبل از انجام سیگموئیدوسکوپی ممنوع است.

بسته به سابقه پزشکی شخصی و اینکه آیا خانواده شما سابقه سرطان کولورکتال دارند یا خیر، ممکن است لازم باشد هر پنج سال یکبار سیگموئیدوسکوپی پس از 50 سالگی انجام دهید.

نحوه‌ی انجام سیگموئیدوسکوپی

این روش آزمایشی معمولاً بدون بی حسی یا بیهوشی انجام می شود تنها در برخی موارد لازم است از داروهای مسکن به منظور آرامش بیشتر بیمار استفاده می شود. برای انجام سیگموئیدوسکوپی بیمار به پهلو بر روی تخت معاینه دراز می کشد و پزشک لوله آندوسکوپ (لوله ای انعطاف پذیر را به داخل رکتوم می فرستد.) را آغشته به مواد لغزنده نموده و وارد رکتوم می کند. سپس در لوله آندوسکوپ می دمد تا داخل سطح روده به راحتی قابل مشاهده باشد. در طول انجام سیگموئیدوسکوپی ممکن است بیمار احساس نفخ نماید و یا اینکه نیاز به دفع داشته باشد. این آزمایش در حدود 10 الی 20 دقیقه به طول می انجامد.

در صورتی که در طول انجام آزمایش پزشک پولیپی را مشاهده نماید، با استفاده از ابزاری مخصوص اقدام به برداشت آن می کند. سپس پولیپ برداشته شده به منظور بررسی های بیشتر به آسیب شناس ارسال می شود. در صورت مشاهده پولیپ احتمالا لازم به انجام کولونوسکوپی نیز می باشد، زیرا احتمالاً پولیپ ها دیگر نواحی روده را نیز درگیر نموده است.

پس از انجام آزمایش سیگموئیدوسکوپی

پس از انجام این آزمایش بیمار می تواند به خانه و یا محل کار خود بازگردد. تنها در برخی موارد ممکن است بیمار احساس نفخ یا گرفتگی عضلانی داشته باشد در صورت برداشت پولیپ امکان خونریزی وجود دارد اما تمام این ناراحتی ها پس از چند روز برطرف می شوند و جای نگرانی ندارد.

در صورتی که علائم دیگری مانند درد شکم، خونریزی شدید، سرگیجه، ضعف، یا تب شود لازم است به پزشک مراجعه نماید.

چه زمانی باید این آزمایش را انجام دهید؟

اگر متوجه موارد زیر شدید باید به پزشک خود اطلاع دهید:

• تغییرات در عادات روده
  • خونریزی از رکتوم
  • درد شکم
  • کاهش وزن بی دلیل

این موارد می توانند نشانه های بیماری های مختلف روده بزرگ بوده و انجام این آزمایش ممکن است روشی برای کمک به تعیین علت علائم شما باشد. سیگموئیدوسکوپی نیز یک ابزار غربالگری عمومی برای سرطان روده بزرگ است.

8 عوارض نشستن طولانی مدت روی صندلی و در توالت

آذر 6, 1402