تفاوت زگیل مقعدی با بواسیر (هموروئید) چیست؟

تا حالا شده این سوال برایتان پیش بیاید که تفاوت زگیل مقعدی با بواسیر چیست؟ یا اصلا چرا باید با هم اشتباه گرفته شوند؟! بگذارید یک توضیح کلی داشته باشیم. بسیاری از بیماران این سوال را دارند که: “من تا حالا رابطه جنسی نداشتم ولی حس میکنم چیزی داخل مقعدم گیر کرده یا وقتی به قسمت مقعدم دست میزنم برآمدگی زیر دستم حس میکنم. دلیلش چی میتونه باشه؟”

در نتیجه به این سوال می رسند که آیا این توده باد کرده بواسیر است یا زگیل تناسلی از نوع مقعدی؟ یکی از راحت ترین علائمی که می توانید تشخیص دهید به کدام بیماری دچار شدید، این است که زگیل مقعدی هنگام لمس زبر است ولی بواسیر یک توده تناسلی نرم و از جنس خود پوست بدن است. در حالی که زگیل ها گوشتی تر بوده و رنگ متفاوت دارند.

در ادامه به طور دقیق بررسی خواهیم کرد که چطور می توان فرق بواسیر یا هموروئید با زگیل مقعدی را تشخیص داد.

علت زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی که به عنوان کندیلوم مقعدی نیز شناخته می شود، ضایعات خوش خیمی هستند که توسط ویروس اچ پی وی HPV ایجاد می شوند.

این ضایعات ممکن است هم در ناحیه اطراف مقعد و هم در ناحیه تناسلی ظاهر شوند. در بعضی از افراد زگیل های مقعدی مانند لکه های قهوه ای کوچکی به نظر می رسند که در صورت لمس می توان آنها را احساس کرد.

با این حال، زگیل ها به تدریج افزایش می‌یابند و تغییر می‌کنند تا زمانی که به زائده های پراکنده و زیادتر تبدیل می شوند، که اگر درمان نشود، تعداد آنها افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید: زگیل مقعد چیست؟

عکس واضح زگیل در داخل مقعد در مراحل مختلف

علت بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر زمانی ایجاد می شود که بافت های راست روده و مقعد متورم و ملتهب شوند. در نتیجه، زمان ایجاد بیماری، معمولاً در داخل مقعد (بواسیر داخلی) یا در ناحیه اطراف مقعد (خارجی) قرار دارند. بنابراین، علل شایع هموروئید عبارتند از:

• اسهال مزمن
  • یبوست مزمن
  • بالا رفتن سن و کم شدن تحرک
  • زور زدن هنگام استفاده از سرویس بهداشتی
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • رژیم غذایی کم فیبر

حتما بخوانید: روش های درمان بواسیر داخلی

فرق علائم بواسیر و زگیل مقعدی

قطعا یکی از بهترین راه ها برای تشخیص هر بیماری دانستن علائم دقیق آن است. برای بواسیر و زگیل مقعدی هم همینطور است. علامت هر کدام از این بیماری ها عبارتند از:

نشانه های زگیل مقعدی

زگیل های تناسلی مقعدی  به صورت ضایعاتی با رنگ ها، شکل ها و اندازه های مختلف ظاهر می شوند که عمدتاً در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد ظاهر می شوند. اما، به ویژه در افراد دارای نقص ایمنی بدن هستند، کندیلوم ها ممکن است در داخل رکتوم و کناره های سوراخ مقعد ایجاد شود.

ضایعات در ابتدا لکه های کوچک، برجسته و قهوه ای رنگ هستند که اغلب بدون درد هستند. این لکه‌ها ممکن است تغییر رنگ و شکل داده و به زائده ای تبدیل شوند که می تواند شبیه ساقه یا سر گل کلم باشد. سپس زائده های تناسلی تمایل به گسترش و تکثیر دارند. در این مرحله ممکن است در اطراف نواحی آسیب دیده خارش ایجاد شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، کندیلوم ها توسط ویروس HPV ایجاد می شوند. در اکثر افراد، HPV بدون علامت است و خود به خود از بین می رود، اما در برخی موارد، ممکن است نقش مهمی در ایجاد سرطان مقعد داشته باشد. ویروس پاپیلومای انسانی عامل حدود 5 درصد تومورها در سراسر جهان است و به طور متوسط هر 8 ثانیه یک تومور ناشی از HPV تشخیص داده می شود.

نشانه های بواسیر یا هموروئید

بواسیر رگ های باد کرده در مقعد هستند در نتیجه بافت توده هموروئید از جنس خود پوست بوده و زمانی که به آن مبتلا می شوید، انگار برآمدگی از زیر پوست شما به وجود آمده. این در صورتی است که زگیل ها کاملا از سطح پوست جدا بوده و به شکل یک اسکین تگ روی پوست آویزان می شوند.

ولی برخی از علائم آن ممکن است با زگیل تناسلی مقعدی یکی باشند و برای همین اشتباه گرفته می شوند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

• احساس خارش در مقعد
  • احساس تنگی در کانال رکتوم (انگار که چیزی گیر کرده است)
  • خروج شدن مدفوع با ترشحات از مقعد
  • داشتن حسی مشابه اینکه بعد از دفع چیزی در رکتوم گیر کرده
  • خونریزی در صورت خاریدن شدید

هموروئید یا بواسیر خونی که خونریزی می کند یکی از نشانه های دردناک شدن هموروئید است و بیمار در این مرحله حتما باید برای درمان سریع به یک متخصص خوب مراجعه کند.

عکس بواسیر هموروئید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پیشنهاد می کنیم در صورتی که هر کدام از علائم ذکر شده درباره  زگیل مقعدی یا بواسیر (هموروئید) را تجربه کردید، سریعا برای تشخیص دقیق و معاینه به یک متخصص آنورکتال یا جراح عمومی مراجعه کنید.

همچنین ببینید: بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران

به این نکته توجه کنید تنها در صورتی به زگیل های دستگاه تناسلی دچار می شوید که با فرد آلوده به ویروس اچ پی وی تماس جنسی یا رابطه داشته باشید.

در صورتی که هموروئید اکثرا به دلیل یبوست مزمن و وارد شدن فشار به دریچه مقعد به وجود می آید. پزشک متخصص می تواند این موارد را به خوبی تشخیص دهد.

عکس جوش مقعدی + علت و درمان خانگی جوش در مقعد

خرداد 14, 1401
عمل جراحی اسفنکتروتومی چیست و چگونه انجام می شود؟

مهر 4, 1401