بواسیر خونی چیست + علائم و روش های درمان

بواسیر خونی

بواسیر خونی نوع شدید تری از بواسیر است که در اثر کشش و التهاب شدید عروق خارج از دهانه مقعد یا داخل آن ایجاد می شود. یکی از مهمترین علل ایجاد این بیماری یبوست مداوم و مزمن است. می توان گفت این نوع از هموروئید خطرناک تر است زیرا در اثر آن بیمار مقدار زیادی خون از دست میدهد.

بیماری بواسیر خونی به طور معمول به دلیل زور زدن زیاد هنگام اجابت مزاج و همچنین فشار آوردن زمان دفع گاز معده ایجاد می شود. این عارضه هم همانند هموروئید با خارش، خونریزی و درد باشد.

علائم بواسیر خونی

• دفع خون روشن (همراه با مدفوع با بعد از آن )
  • احساس دردی که با دفع مدفوع شدت می یابد.
  • احساس سوزش و خارش
  • التهاب و تورم
  • زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد
  • ترشحات مخاطی
  • احساس دفع ناکامل مدفوع

انواع بواسیر یا هموروئید خونی

این نوع هموروئید در دو دسته قرار میگیرد که عبارتند از:

بواسیر خونی داخلی

این نوع داخلی عروق رکتوم را درگیر کرده و علائم کمتری در مقایسه با هموروئید خارجی ایجاد می کند. خونریزی این نوع از بواسیر داخلی بوده و بیماران متوجه آن نمی شوند.

بواسیر خونی خارجی

این نوع خارجی عروق خونی در قسمت عضلات بیرونی مقعد را درگیر می کند و نشانه های مانند بیرون زدگی خونریزی قابل مشاهده می باشد. هموروئید خارجی در مقایسه با داخلی درد بیشتری را به همراه دارد.

چرا بواسیر خونریزی می کند؟

همانطور که اشاره شد، این عارضه زمانی به وجود می آید که رگ ها در ناحیه مقعد یا داخل رکتوم دچار کشش و پارگی شوند. که این اتفاق هم برای بواسیر خارجی و هم برای هموروئید داخلی پیش می آید.

همچنین در صورتی که هموروئید ترومبوزه خارجی به قدری از خون پر شود که بیش از توان تحمل توده باشد، ترکیده و به خونریزی می افتد.

عوامل زیادی ممکن است این عارضه را تحریک کرده و باعث خونریزی بیشتر شوند. که عبارتند از: یبوست، فشار هنگام دفع، نشستن های طولانی مدت و…

درمان بواسیر یا هموروئید خونی با روش های پزشکی

درمان بواسیر خونی

در واقع هموروئیدی که دچار خونریزی شده نیاز به درمان های جدی تری دارد به علاوه چون این هموروئید موجب دفع مقدار زیادی خون می شود، درمان باید به سرعت صورت گیرد تا از ابتلا به کم خونی جلوگیری شود. از راهکار های این بیماری می توانیم به مصرف دارو و پماد، عمل جراحی و لیزر اشاره کنیم. که در بین تمامی روش ها درمان بواسیر با لیزر به سبب درمان بدون درد و خونریزی و با سرعت بیشتر مناسب تر از سایر روش ها می باشد.

مراجعه به یک دکتر بواسیر خوب در روند درمان این عارضه بسیار تاثیر گذار است. همچنین روش تایید شده از جانب برترین پزشکان درمان هموروئید با لیزر است که دوره نقاهت بسیار کوتاه همراه با جوابدهی بالا درد.

درمان با لیزر

درست است که بواسیر خونی بسیار دردناک بوده و مهلک است. اما حتی این نوع هموروئید هم با اشعه لیزر قابل درمان است. ضمنا کوتاه ترین و قطعی ترین روش درمان هم برای این بیماری، همین روش بوده که به صورت سرپایی انجام می شود.

درمان دارویی

استفاده از دارو می تواند در بعضی از موارد در درمان این بیماری موثر باشد. از داروهایی که برای درمان بواسیر یا هموروئید خونی استفاده می شود، می توانیم به پماد آنتی همورئید، آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، ملین ها، ضد التهاب ها و… اشاره کنیم. استفاده از درمان دارویی به جز در مواردی محدود روشی موثری نخواهد بود.

درمان هموروئید خونی در طب سنتی

طب سنتی برای درمان بواسیر خونی راهکار های مختلفی را پیشنهاد می کند. اما این درمان ها اغلب روشی موثر و قطعی نبوده و تنها در افزایش روند درمان تاثیرگذار است. برخی از روش های درمان بواسیر در طب سنتی به این شرح است :

• خاکشیر : این خوراکی مفید می تواند از طریق درمان یبوست، هموروئید خونی را درمان کند. برای استفاد خاکشیر کافی است، صبح و شب دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با آب ولرم مخلوط نموده و میل کنید.
  • آب کله پاچه : یکی از درمان های هموروئید در حالت مزمن است زیرا می تواند رطوبت بدن را افزایش دهد. برای این منظور لازم است به مدت 2 هفته هر روز آب کله پاچه بخورید.
  • انجیر : شاید کمتر کسی باشد که از خواص ملینی انجیر خبر نداشته باشد. آب این میوه برای پیشگیری از پوکی استخوان نیز مفید است. برای درمان این بیماری لازم است هر روز چند عدد انجیر را خیس نموده  و نیم ساعت بعد همراه آب میل کنید.
  • روغن زیتون و کرچک : این روغن ها همانند سایر موارد از طریق درمان یبوست به بهبود هموروئید کمک می کنند.
  • چای کیسه ای: برای درمان هموروئید خونی با چای کیسه ای؛ تی بگ را به مدت چند دقیقه در آب خیس کرده و سپس روی توده باد کرده بگذارید. این کار باید دو یا سه مرتبه در روز انجام شود.

سوالات متداول

اگر با لمس اطراف مقعد خود یک برآمدگی حس کردید، معمولا دچار بواسیر شده اید. اگر این توده تحریک شود، لکه های خونی به رنگ قرمز روشن روی لباس زیر و دستمال کاغذی جا می گذارد.

لزوما خیر. خونریزی از مقعد ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی یا شقاق و فیستول هم اتفاق بیفتد.

بله. ولی این کار به معنی از بین رفتن خود بواسیر نیست و برای از بین بردن توده باید درمان های جدی تر مانند لیزر استفاده شود.

بله. لیزر درمانی مشکلی ندارد ولی جراحی پیشنهاد نمی شود.

علیرضا

سلام دکتر من یک سال هست که بواسیر دارم و راستش برای رفتن به دکتر تا الان تنبلی میکردم تا اینکه از اول همین هفته روی لباس زیرم خون دیدم فک کردم مقعدمه ولی متوجه شدم این بواسیرس که باد کرده و خونریزی میکنه. البته خیلی ازش خون نمیاد و هر چند ساعت یه قطره اونم وقتی میرم دستشویی میاد. الان با این شرایط میشه با لیزر درمانش کرد؟

مرتضی

سلام خدمت دکتر زارعی عزیز. میشه بفرمایید آیا بواسیر خونی خطرناک است یا خیر؟ چون من مدتیه به این بیماری به شکل ترومبوزه دچار شدم که داخلش هم خون جمع شده