مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

بهترین ورزش برای رفع بواسیر یا هموروئید در خانه و بعد عمل

بهترین ورزش برای رفع بواسیر یا هموروئید در خانه و بعد عمل

بهترین ورزش برای درمان بواسیر چیست؟ بیماری بواسیر و یا همان هموروئید ناشی از آسیب بالشتک های هموروئیدی ایجاد می شود. به زبانی ساده تر می توان گفت به التهاب و تورم عروق مقعدی، بواسیر گفته می شود. از نشانه های آزار دهنده این بیماری می توانیم به درد، خارش، سوزش و خونریزی از مقعد اشاره کنیم.

این بیماری می تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود که موجب افزایش فشار وارده در مقعد می گردد. این عوامل می تواند از یبوست تا زایمان، بارداری و رابطه مقعدی متغیر باشد. اما شایع ترین علت بروز این بیماری همان یبوست مداوم است که فشار وارده بر مقعد را افزایش میدهد.

مطلب پیشنهادی: درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر {سریع و قطعی}

با توجه به اینکه در عصر حاضر این بیماری شیوع بسیار گسترده ای یافته، میتوان نتیجه گرفت سبک زندگی نیز یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده این بیماری است. امروز اغلب مردم شغل هایی دارند، که به سبب آن مدت طولانی را می نشینند و تحرک نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

از آنجایی که بی تحرکی، حرکات روده و گردش خون را کاهش می دهد، می تواند موجب یبوست شده و زمینه را برای بواسیر فراهم کند. از طرفی نشستن به مدت طولانی فشار بسیار زیادی را به مقعد فرد وارد می کند و موجب این بیماری می شود.

ورزش مناسب درمان بواسیر یا هموروئید

تمرینات ورزشی مناسب برای بواسیر یا هموروئید

همان طور که در قسمت قبل توضیح دادیم بی تحرکی می تواند از عوامل اصلی برای بروز این بیماری باشد. به همین ترتیب با انجام و انتخاب ورزش های مناسب مانند تمرینات کگل، برای درمان این بیماری می توان از بروز آن جلوگیری نمود و یا هموروئید را درمان کرد. البته در این مورد انتخاب ورزش مناسب نیز اهمیت ویژه ای دارد. زیرا که ورزشهای نامناسب با افزایش فشار وارده در عضله، خود می تواند عامل بروز بیماری و یا تشدید آن گردد.

مطلب پیشنهادی: هموروئید بعد از زایمان طبیعی و سزارین

ورزش از طریق افزایش گردش خون، حفظ سلامت قلب و عروق و نیز کاهش وزن می تواند به درمان این بیماری کمک نماید. همچنین از تاثیرات ورزش بر این بیماری می توانیم به کاهش درد بواسیر و نیز برطرف کردن التهاب و جذب مواد مغذی اشاره کنیم. از طرفی ورزش شکمی ترشح صفرا را افزایش داده و به درمان یبوست که مهمترین علت ایجاد بیماری هموروئید است، کمک می نماید. برخی از مهمترین ورزش مناسب درمان بواسیر یا هموروئید عبارتند از :

  • پیاده روی
  • دراز و نشست
  • طناب زنی
  • یوگا
  • رقص
  • شنا و …

ورزش هایی با تاثیر منفی در ابتلا به بواسیر یا هموروئید

در صورت ابتلا به هموروئید باید از انجام ورزش هایی که می توانند فشار زیادی را به ناحیه مقعد وارد کنند، بپرهیزید. زیرا این ورزشها می تواند موجب تشدید بیماری گردد و وضعیت را وخیم تر نماید. این ورزشها عبارتند از :

  • وزنه برداری
  • سوارکاری
  • دوچرخه سواری

زمان مناسب برای انجام ورزش برای درمان بواسیر یا هموروئید

اگر قصد انجام ورزش مناسب درمان بواسیر را دارید، باید حداقل یک ساعت پس از صرف غذا برای ورزش اقدام نمایید. زیرا بعد خوردن غذا حجم زیادی از خون بدن به معده و روده می رود تا غذاها را هضم نمایند. اگر فردی در این مدت اقدام به ورزش نماید، این روند با اختلال مواجه شده و غذا هضم و جذب نمیشود. زیرا ورزش در این مدت زمان قدرت انقباض عضلات روده را کاهش می دهد و میزان ترشح آنزیم های جذب نیز کاهش قابل توجهی می یابد. در این حالت ورزش نه تنها موجب درمان نمی شود، بلکه بی شک بیماری را تشدید خواهد نمود.

تاثیرات ورزش بر زنان باردار مبتلا به بواسیر یا هموروئید

ورزش های مناسب در بارداری

بارداری یکی از علت های اصلی بروز بواسیر یا هموروئید است. زیرا هنگام بارداری فشار بسیار زیادی به مقعد وارد می شود. از طرفی هورمون های بارداری زمینه را برای بروز بواسیر فراهم می کنند. به علاوه یکی دیگر از علل بروز بواسیر در بارداری، بی تحرکی زنان است.

زنان باردار نیز می توانند با انجام ورزش های مناسب وضعیت خود، بیماری بواسیر را درمان نمایند. دو ورزش مناسب برای درمان بواسیر در بارداری به این شرح است:

  • ورزش پروانه ای : برای انجام ورزش چهار زانو بنشینید و کف هر دو پای خود را مقابل یکدیگر قرار دهید. بدن را صاف نموده و دستتان را بر روی پنجه پا قرار دهید. برای انجام این ورزش پاها را ثابت نگه داشته سعی کنید به خود نزدیک کنید. زانو ها باید حرکت پروانه داشته باشند و به بالا و پایین حرکت کنند. این حرکت را می توان 5 الی 10 مرتبه تکرار نمود.
  • ورزش الاکلنگ : برای انجام این ورزش مشابه حرکت پروانه ای بنشینید سپس سعی کنید هر دو زانو و پا را به یک سمت منحرف کنید. زانوی راست را به زمین نزدیک کنید. سپس زانوی چپ را به زمین نزدیک کنید و درواقع حرکتی شبیه به الاکلنگ را انجام دهید. تعداد این حرکت نیز 5 الی 10 مرتبه است.
کاربرد حمام سیتز یا حمام نشیمن و تاثیرات آن بر بواسیر یا هموروئید

کاربرد حمام سیتز یا حمام نشیمن و تاثیرات آن بر بواسیر یا هموروئید

مهر 30, 1402
هموروئید بعد از زایمان طبیعی و سزارین + پیشگیری و درمان

هموروئید بعد از زایمان طبیعی و سزارین + پیشگیری و درمان

آبان 2, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
0 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده