زخم مقعدی چیست؛ علت، علائم، تشخیص و درمان زخم شدن مقعد

زخم مقعدی یکی از عارضه های رایج نشیمنگاهی است که بسیاری از افراد در دوره از زندگی خود به آن دچار می شوند. زخم مقعدی در حقیقت یک شکاف، ملتهب شدن، پارگی یا خراش در اطراف مقعد یا داخل کانال رکتوم است. این عارضه نسبت به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و علائم آن بسته به محل شکاف متفاوت هستند.

ابتلا به بیماری هایی از جمله یبوست و اسهال به دلیل حساس کردن پوست نازک ناحیه مقعد خطر ابتلا را کاهش می دهد. اما در کل نگرانی عمده ای برای این عارضه وجود ندارد زیرا با استفاده از روش های درمانی که قصد داریم بهتان معرفی کنیم، قابل درمان شدن هستند.

راههای درمان زخم مقعدی

مقعد هم مانند هر عضو دیگری از بدن می تواند دچار آسیب و زخم شود. انتخاب راه درمان مناسب، کاملا به این نکته بستگی دارد که به چه علتی این عارضه بوجود آمده است. زمانی که دچار این عارضه شدید پیش از اقدام به خود درمانی بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. وی نسبت به شرایط شما یکی از روش های زیر را پیشنهاد می کند:

لیزر درمانی

می توان گفت درمان زخم مقعدی با لیزر جدیدترین روش درمانی است که بهترین بازدهی را دارد. از این رو روش مورد استقبال اکثر بیماران برای درمان می باشد. لیزر درمانی زخم مقعد با لیزر از مزیت های بسیاری برخوردار است که میتوان از آنها به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا درمان با لیزر

• تنها روش درمان سرپایی و در کمتر از نیم ساعت
  • درمان با روش بی حسی موضعی و بدون بیهوشی یا عوارض آن
  • مرخص شدن مراجعه کننده بلافاصله پس از عمل
  • ترمیم محل زخم در کمترین زمان ممکن
  • پس از بهبود جای زخم باقی نمی ماند و گوشت اضافه نمی آورد
  • احتمال عود بیماری در درمان با لیزر نسبت به سایر روش ها وجود ندارد

لیزر زخم مقعدی در کلینیک زارعی کمتر از یک ساعت

جهت تعیین نوبت برای مشاوره و درمان میتوانید از طریق شماره زیر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

جراحی

عمل جراحی زخم مقعدی یکی دیگر از روش های درمان و نسبتا قطعی می باشد که پیش از لیزر برای درمان این بیماری به کار گرفته می شده است. عمل جراحی معمولا با استفاده از بیهوشی و تیغ جراحی انجام می شود و بیمار تا چند روز برای تحت نظر گرفتن علائمش باید در بیمارستان بستری باشد.

مزایا و معایب جراحی

جراحی در مقایسه با لیزر مزایا کمتری دارد اما در کل به صورت زیر است:

• در اکثر موارد با درد و خونریزی همراه است
  • احتمال بروز عوارض در برخی از بیماران وجود دارد
  • در عمل جراحی بیمار نیاز به پانسمان و تعویض روزانه آن خواهد داشت
  • دوران نقاهت با این روش درمان معمولا تا دو هفته طول می کشد

درمان زخم مقعدی در خانه

به طور طبیعی زمانی که افراد به این عارضه مبتلا می شوند، به دنبال روش های خانگی می گردند تا در صورت درمان دیگر نیازی نباشد که به پزشک مراجعه کنند. اما لازم است بدانید که روشهای خانگی درمان زخم مقعدی فقط می توانند در پیشرفت بیماری موثر باشند و حتی در مواردی ممکن است بریدگی را تحریک کرده و باعث خونریزی شوند. لازم است بدانید که اگر به این عارضه دچار هستید، فقط روش های زیر می توانند در پیشرفت زخم نقش داشته باشند:

• داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از فیبر
  • نوشیدن مایعات و آب 8 لیوان در روز
  • داشتن تحرک و ورزش کردن حداقل به مدت 30 دقیقه در روز
  • استفاده از داروهای موضعی طبق تجویز پزشک
  • به تاخیر نینداختن زمان دفع و جلوگیری از یبوست

دارو برای زخم مقعدی

قبل از شروع استفاده از هر گونه دارو برای درمان زخم مقعدی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید زیرا استفاده خودسر از برخی داروها به طور طبیعی با عوارض جانبی همراه خواهد بود. چند نمونه پماد برای زخم مقعدی وجود دارند که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد ولی عوارض مصرف ناشی از پماد ها بدون تجویز پزشک به عهده خود شخص خواهد بود:

• پماد نیتروگلیسیرین
  • پماد لیدوکائین
  • پماد تتراسایکلین
  • پماد زینک اکساید
  • پماد آنتی فیشر

برای درمان به کدام پزشک باید مراجعه کرد؟

یکی از سوالات رایجی که برای افراد زمانی که به این عارضه مبتلا می شوند، به وجود می آید این است که برای درمان زخم مقعدی باید به کدام پزشک مراجعه کنیم؟ لازم است بدانید هنگام ابتلا به هر یک از بیماری های نشیمنگاهی می توانید به متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کرد.

علت زخم مقعد چیست؟

ایجاد زخم یا پارگی در قسمت های مختلف مقعد علت های گوناگونی دارد. که در ادامه شایع ترین آن ها را به طور کامل بررسی خواهیم کرد:

یبوست

کانال رکتوم و در انتها آن دریچه مقعد دو عضو حساس بدن هستند که اگر با عوامل مختلف تحریک شوند، دچار آسیب می شوند. یبوست و سفتی مدفوع یکی از این عوامل بوده که باعث ایجاد خراش در راست روده یا خارج از سوراخ مقعد می شود. این عارضه به مرور زمان با عدم درمان منجر به زخم مقعدی می شود. بنابراین باید از پیش آمدن یبوست جلوگیری کرده یا به موقع آن را با استفاده از روش های خانگی درمان کنید تا دچار این عارضه نشوید.

شقاق یا فیشر

شقاق یا فیشر یک نمونه زخم مقعدی است که به دلیل اسپاسم عضلات اسفنکتر ایجاد می شود. شقاق مقعدی به دو نوع حاد و مزمن دسته بندی می شود. زمانی که فرد برای اولین بار به این عارضه مبتلا می شود از نوع حاد بوده که زخمی سطحی است و در صورت عدم درمان شقاق به زخمی عمیق تر تبدیل شده که به آن شقاق مزمن می گویند.

عکس شقاق

بواسیر یا هموروئید

یکی از شایع ترین بیماریهای نشیمنگاهی بواسیر یا هموروئید است که به دلیل ملتهب شدن سیاهرگ های اطراف مقعد به وجود می آید. در صورتی که فرد برای درمان اقدام نکرده یا با بی ملاحظگی با آن رفتار کند، امکان دارد این رگ ها پاره شوند. در چنین شرایطی تنها راه، درمان بواسیر با لیزر است. بعضی از افراد ممکن است در این مواقع بواسیر را با زخم مقعدی به اشتباه بگیرند.

بواسیر یا هموروئید

رابطه مقعدی

طی رابطه از پشت، از مقعد به عنوان عضو جنسی استفاده می شود که چه برای خانم ها و چه برای آقایان خطرات بسیاری دارد. این نوع رابطه یکی از دلایل شایع ابتلا افراد به زخم مقعدی است. در این موارد فشار متحمل بر مقعد به قدری زیاد بوده که منجر به ایجاد پارگی در اطراف دریچه مقعد می شود.

با این وجود که داشتن رابطه جنسی مقعدی به هیچ عنوان صحیح نبوده و از نظر پزشکی هم توصیه نمی شود، برای انجام این کار حتما باید از ژل روان کننده یا کاندوم استفاده شود.

تشخیص و علائم زخم مقعدی

زمانی که افراد دچار این عارضه می شوند، خود فرد یا پزشک با یک معاینه فیزیکی ساده می تواند آن را تشخیص دهد و علائم آن نیز به گونه ای هستند که کاملا فرد را متوجه زخم مقعدی می کنند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

• سوزش، التهاب و قرمزی اطراف آنوس
  • خارش در صورت پوشیدن لباس های تنگ
  • خونریزی در اثر خاراندن
آنوسکوپی یا معاینه مقعدی چیست و چگونه انجام می شود؟

اسفند 5, 1399