تسکین درد بواسیر (هموروئید) در طب سنتی با داروهای گیاهی

درمان گیاهی بواسیر

خواص درمانی و شفابخشی گیاهان دارویی سال هاست که توسط بشر کشف شده است در کتب طب سنتی بارها مورد تایید قرار گرفته اند. استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درمان هموروئید و طب سنتی تا به امروز همچنان متداول است. همچنین درمان گیاهی بواسیر یکی از روش هایی است که بیماران معمولا به دنبال آن هستند.

این امر از دو علت زیر ناشی می شود:

• روش های درمان گیاهی بواسیر کم هزینه ، بدون عارضه و ایمن هستند.
  • انجام روش های گیاهی به آسانی در منزل امکان پذیر است .

روش های متعدد برای درمان گیاهی هموروئید در کتب طب سنتی ذکر شده است. قبل از ورود به این بحث ابتدا باید بگوییم که اگر به دنبال درمان قطعی این بیماری هستید و می خواهید که بیماری خود را ریشه کن کنید از گیاهان دارویی چنین انتظاری نداشته باشید. تا کنون هیچ مدرک و سند علمی معتبری وجود نداشته است که بتواند ثابت کند درمان گیاهی هموروئید می تواند این عارضه را برای همیشه برطرف کند و از بین ببرد. گیاهان دارویی اگر هم جنبه ی اثربخشی برای بیماری هموروئید داشته باشند از جهت کاهش علائم و نشانه های آن می باشد و نقش درمان تکمیلی را بر عهده دارند .

همچنین لازم است بدانید که این روش ها برای بواسیر خونی ، ترومبوزه و گریدهای 3 یا 4 موثر نمی باشند و ممکن است در مواردی حتی آنها را تحریک کنند.

موثرترین گیاهان دارویی برای درمان بواسیر

برخی از گیاهان و روغنی که از آنها به دست می آید می تواند تاثیر بسیاری در درمان بواسیر در طب سنتی داشته باشد که به بررسی کامل آنها می پردازیم:

طب سنتی هموروئید با آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از طبیعی ترین و موثرترین روش های درمان گیاهی بواسیر است. برای این امر کافیست ژل داخل گیاه آلوئه ورا را خارج کنید و با کمک دست بر روی بواسیر خود به آرامی مالش دهید تا سوزش و التهابات آن را برطرف کند.

روغن زیتون

اگر به بواسیر مبتلا هستید روغن زیتون بیشتری را در برنامه ی رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید. روغن زیتون تا حد زیادی می تواند سیستم گوارش شما را تنظیم کند و برای تنظیم حرکات روده ها بسیار مفید و موثر است. اگر روده های شما حرکات منظمی داشته باشند به یبوست مبتلا نخواهید شد و علائم هموروئید شما به مرور زمان خفیف تر می شود .

درمان بیرون زدگی بواسیر با روغن زیتون چگونه اجام میشود

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از قوی ترین ضدعفونی کننده های طبیعی است که می تواند بسیاری از عفونت ها و التهاب ها را برطرف کند . برای کاهش درد و التهابات می توانید یک پنبه ی کوچک را با کمی سرکه آغشته کنید و آن را به آرامی به بواسیر خود بمالید. سرکه می تواند رگ های خونی متورم اطراف ناحیه ی مقعد را منقبض کند و و بدین ترتیب از تورم و سوزش آن کاسته می شود.

اما بعضی از پزشکان معتقدند که استفاده از این سرکه آسیب زا بوده و پوست حساس مقعد را نازک تر می کند.

روغن نارگیل برای بواسیر

با استفاده از یک گلوله پنبه ای یا دستمال، آن را مستقیماً روی هموروئید خارجی بمالید. حدود 1/4 تا 1/2 فنجان روغن نارگیل را هنگام حمام سیتز به آن اضافه کنید. آب گرم و روغن نارگیل هر دو تسکین دهنده هستند و می توانند به کوچک شدن بواسیر و تسکین علائم کمک کنند.
هنگام استفاده از روغن نارگیل به منظور اهداف دارویی، از بهترین روغن نارگیل با کیفیتی که می توانید تهیه کنید استفاده کنید. روغن نارگیل ارگانیک و بکر کمترین نوع فرآوری شده ای است که می توانید پیدا کنید و بنابراین بیشترین فواید بسیاری برای سلامتی شما خواهد داشت.

زغال اخته

زغال اخته یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش های درمان گیاهی بواسیر برای این بیماری است. زغال اخته می تواند دیواره ی مویرگ ها و رگ های بدن شما را تقویت کند و جریان خون را در آنها تسهیل بخشد. رگ هایی که در اثر به وجود آمدن هموروئید آسیب دیده اند با مصرف زغال اخته ترمیم می شود .

عصاره ی فندق جادوگر

درمان گیاهی بواسیر با عصاره ی فندق جادوگر

عصاره ی درخت فندق جادوگر یکی از موثرترین روش های درمان گیاهی بواسیر برای تسکین درد و خارش ناشی از این بیماری است. این ماده ی قابض و خنک کننده می تواند با کاهش التهابات و تورم های ناشی از بواسیر به طور موقتی درد ناشی از آن را تسکین دهد.

درمان هموروئید در طب سنتی با اسفرزه

عملکرد اصلی اسفرزه درمان یبوست است. اسفرزه گیاهی علفی است که اگر دانه های آن همراه آب و سایر مایعات مصرف شوند در کاهش یبوست و کنترل بواسیر بسیار موثرند.

بابونه

بابونه یکی از قدیمی ترین داروهای گیاهی برای درمان هموروئید است. برای درمان بواسیر بابونه را به 3 شکل زیر می توانید استفاده کنید:

• دم نوش گیاهی بابونه
  • استفاده از روغن موضعی گیاه بابونه
  • نشستن در حمام آب گرم و بابونه

لیمو

لیمو می تواند بسیاری از علائم و نشانه های بواسیر را کاهش دهد و برای تقویت دیواره ی رگ ها و مویرگ های بدن بسیار مفید و موثر است. یک پنبه ی کوچک را به کمی آبلیموی طبیعی و تازه آغشته کنید و آن را به آرامی بر روی بواسیر خود بمالید . همچنین می توانید از یک برش لیمو برای این کار استفاده کنید.

عسل

عسل یکی از معروف ترین روش ها برای درمان دردها و التهابات بواسیر است. برای تسکین درد و التهابات بواسیر خود روزانه کمی عسل را بر روی بواسیر خود به آرامی بمالید. همچنین می توانید هر روز صبح کمی عسل را با آب گرم ترکیب کرده و میل کنید.

صابون سنتی مراغه

گفته می شود استفاده از صابون سنتی مراغه که به راحتی در عطاری ها قابل تهیه است، به میزان 50% در درمان طب سنتی هموروئید نقش دارد. زیرا این صابون از چربی طبیعی حیوانی تهیه شده و پر از خاصیت است.

به این صورت که به مدت 15 الی 20 دقیقه صابون را به آرامی روی توده ماساژ داده و سپس آبکشی نمایید. اگر مبتلا به بواسیر داخلی هستید، یک برش نازک از این صابون را به صورت شیاف وارد مقعد خود کنید.

توجه کنید که هیچ قسمتی از صابون نباید تیز باشد زیرا ممکن است به توده حساس هموروئید آسیب بزند.

صابون مراغه و طب سنتی هموروئید
امیرشاملو

با سپاس بسیار عالی دقیق وکاربردی مسئولانه تحریر شده وقتبل استفاده عموم میباشد متشکرم