مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

بهترین روش درمان خانگی شقاق؛ عسل، کپسول ویتامین e و…

بهترین روش درمان خانگی شقاق؛ عسل، کپسول ویتامین e و…

آیا می دانستید در حالی که بسیاری از زخم ها یا شقاق مقعدی خود به خود و با کمک کارهایی مانند تغییر در رژیم غذایی و درمان‌ های خانگی بهبود می‌ یابند؟ ولی در مقابل زخم های عمیق تر نیاز به مداخله دکتر و درمان با روش های پزشکی دارد. درمان خانگی شقاق مقعد روش های مختلفی دارد که در این مقاله تصمیم به بررسی آنها داریم.

حتما مطالعه کنید: لیزر شقاق بدون درد و عمل جراحی

اگر شقاق مقعدی مزمن باشد، دیگر با روشهای خانگی قابل درمان نیست. متاسفانه برخی از بیماران فکر می کنند امتحان تمام روشهای خانگی می تواند زمان مراجعه به پزشک در تعیین هزینه درمان شقاق با لیزر نقش داشته باشد. در صورتی که انجام کارهای نامناسب بدون نظر پزشک فقط درد ناشی از بیماری و هزینه های درمان را بالا می برد. در نتیجه باید از همان ابتدا به دکتر شقاق مراجعه کنند.

شقاق چیست و چرا فیشر میگیریم؟

شقاق مقعدی پارگی یا شکافی نازک در پوشش مجرای مقعد است. این زخم ها دردناک هستند و ممکن است خونریزی داشته باشند که این خونریزی ناراحتی زیادی برای بیمار به همراه داشته و می تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. 

افرادی که با این زخم مواجه می شوند؛ اکثرا کسانی هستند که سابقه طولانی مدت ابتلا به یبوست داشته و برای رفع آن تلاشی نکردند. همچنین در برخی از بیماران با گذشت زمان و رسیدن شقاق به مرحله مزمن ممکن است زخم منجر به توده بواسیر یا هموروئید شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین پماد شقاق مقعدی برای درمان فیشر

اگر از زخم شقاق اذیت می شوید با ما تماس بگیرید

مشاوران کلینیک زارعی می توانند با در نظر گرفتن شرایط هر بیمار بهترین روش درمان را به آنها پیشنهاد دهند. برای ارتباط با مشاوران با شماره زیر تماس بگیرید.

روشهای درمان خانگی شقاق و زخم مقعدی

شقاق مقعدی تا حدی جزو بیماریهای دردناک است، زیرا افرادی که این زخم را دارند باید برای تقویت حرکت روده های خود هر روز رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.

مهم است که مدفوع خود را نرم نگه داشته که بتوانید دفع راحت تری داشته باشید. بنابراین شقاق در اثر حجیم شدن یا زور زدن بیشتر تحریک می شود.

روش های ساده ای وجود دارند که می توانید در خانه با رعایت آنها وضعیت خود را ثابت نگه داشته یا بهبود بخشید.

درمان خانگی شقاق مقعدی که اکثرا از آنها مطلع هستند، می تواند شامل خوردن فیبر بیشتر، استفاده از نرم کننده های مدفوع و نوشیدن آب بیشتر باشد. این گزینه ها همچنین ممکن است شامل استفاده از حمام سیتز و یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد باشد.

درمان شقاق مقعدی با عسل

از آنجا که عسل به عنوان یک داروی بسیار مفید خوراکی و ضد التهابی به شمار می آید، می تواند برای درمان شقاق هم موثر باشد. عسل می تواند با ضد عفونی کردن زخم به ترمیم آن کمک کند. بهترین روش اعمال برای مالیدن عسل به این صورت است که آن را با روغن زیتون به مقدار مساوی مخلوط کرده و دو یا سه مرتبه در روز روی زخم بمالید.

یکی دیگر از روش های استفاده مخلوط آن با دمنوش های ضد التهابی دیگر بوده که به صورت نوشیدنی مصرف می شود. اگر زخم شقاق کوچک باشد، معمولا مالیدن عسل روی آن بازدهی بهتری دارد.

همچنین ببینید: عکس شقاق

عکس عسل برای درمان خانگی شقاق

درمان شقاق با کپسول ویتامین ای e

طبق آزمایشات پزشکی نتیجه گیری شده که اعمال کپسول ویتامین ای e بین 3 تا 6 هفته می تواند زخم شقاق را بهبود بخشد. علاوه بر روغن ویتامین ای ، مواد مغذی دارای ویتامین سی C نیز برای التیام شقاق موثر هستند. کپسول های ویتامین E که به دلیل خواص مرطوب کنندگی خود شناخته شده هستند، می توانند به عنوان ژل های ضد التهابی عمل کنند.

این ویتامین به شکل قرص و پماد قابل تهیه از داروخانه ها می باشد. اگر برای درمان شقاق خود کپسول ویتامین ای را انتخاب کردید، یک عدد کپسول را با قیچی بریده و روی زخم دو بار در روز بمالید.

درمان شقاق با روغن حیوانی در خانه

از آنجایی که روغن حیوانی به تمیز شدن روده ها کمک کرده و حاوی بوتیرات می باشد، این روغن منجر به مهار کرده التهاب در قسمت های مختلف روده می شود. در نتیجه روغن حیوانی برای درمان شقاق، بیماری های التهابی روده، سندروم روده تحریک پذیر و… است.

کدام روش درمان شقاق بهترین است؟

اگر هنوز برای انتخاب بهترین روش شک دارید، مشاوره با مشاوران کلینیک دکتر علیرضا زارعی بهترین تصمیم است.

درمان خانگی شقاق با روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان یک روان کننده عمل می کند زیرا حاوی تری گلیسیرید است که به بهبود شقاق مقعدی کمک می کند. می توانید روغن زیتون را به ناحیه آسیب دیده بمالید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز برای جلوگیری از گسترش زخم شقاق مقعد انجام دهید.

یکی دیگر از کمک های روغن زیتون به زخم شقاق، مصرف آن به صورت خوراکی می باشد. به این شکل که روده ها را نرم کرده و وضعیت گوارش را بهبود می بخشد. همانطور که گفته شد، بهترین روش آن ترکیب مقدار مساوی از روغن زیتون با عسل می باشد که کارایی هر دو ماده مغذی را افزایش می دهد.

سرکه سیب برای درمان شقاق در خانه

سرکه سیب یکی از خوراکی هایی است که با درمان یبوست به التیام یافتن زخم شقاق هم کمک می کند. این محلول فیبری دارای پکتین است که می تواند باعث افزایش حرکت های روده شود. برای این روش درمانی باید 1 تا 2 قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. برای داشتن طعم بهتر توصیه می کنیم یک قاشق چایخوری عسل هم با آن ترکیب کنید.

عکس سرکه سیب برای شقاق

روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای زخم شقاق مقعدی استفاده شود. درمان موثر این دارو به این دلیل است که حاوی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط بوده که می تواند به راحتی از پوست عبور کرده و ناحیه آسیب دیده را نرم نگه دارد. روغن نارگیل را چند بار در روز روی اسفنکتر مقعد بمالید تا روند درمان و بهبود شقاق مقعدی به خوبی انجام شود.

از آنجا که روغن نارگیل حاوی مواد مضری نبوده که ممکن است به مقعد آسیب برساند، بنابراین استفاده آن نگرانی هم ندارد.
برای درمان شقاق مقعدی روغن نارگیل، مقدار زیادی روغن نارگیل را چند بار در روز بمالید تا ناحیه مورد نظر مرطوب بماند.
همچنین در صورت داشتن یک مورد مزمن می توانید تا جایی که می توانید از آن استفاده کنید. روغن نارگیل درد و ناراحتی را تسکین می دهد.

یکی دیگر از راه های موثر برای درمان شقاق مقعدی با استفاده از روغن نارگیل، تهیه شیاف روغن نارگیل است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این روغن را در یخچال نگهداری کنید. این کار باعث شده تا روغن سفت تر شده و به راحتی وارد مقعد شود.

روغن کوهان شتر برای شقاق

روغن کوهان شتر از این جهت که دارای ویتامین ای E می باشد، تاثیر فوق العاده ای بر بیماری های نشیمنگاهی آزاردهنده از جمله شقاق دارد. این روغن از دو کوهان شتر به طور طبیعی دریافت می شود. مصرف آن حتی برای درمان بواسیر یا آسیب دیدگی و شکستگی مفاصل هم فایده های خودش را دارد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا می تواند علائم بیماری شقاق را کاهش داده و زخم را التیام بخشد زیرا خاصیت تسکین درد دارد. مطالعات بالینی ثابت کرده است که استفاده از کرم موضعی حاوی آب آلوئه ورا می تواند شقاق مزمن مقعد را درمان کند. آلوئه ورا را از گیاهش جدا کرده، برش بزنید و با قاشق ژل آن را بردارید. برای نتیجه بهتر، این ژل را چند بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

درمان شقاق در خانه با آلوئه ورا

خوردن فیبر

می توان گفت فیبر روده را به داشتن حرکات منظم تشویق می کند، بنابراین، باعث سهولت در رفع علائم شقاق مقعدی می شود. مصرف منظم فیبر باعث نرمی مدفوع شده به طوری که در طول اجابت مزاج نیازی به زور زدن نیست. این امر احتمال آسیب به پوشش مقعد را کاهش می دهد.

تخم کتان برای درمان شقاق

دانه های کتان دارای خاصیت ملین هستند که به کاهش فشار در حین حرکت روده کمک می کند. این دانه ها همچنین سرشار از فیبر و اسیدهای چرب حاوی امگا 3 هستند که به کاهش یبوست کمک می کند و در نتیجه منجر به ترمیم زخم مقعدی می شود. یک قاشق غذاخوری پودر دانه کتان را در یک لیوان آب مخلوط کنید. این محلول را قبل از خواب بنوشید تا حرکات روده خود را تنظیم کنید.

تخم کتان برای درمان شقاق

حمام سیتز

وسایل مربوط به حمام سیتز که در اکثر داروخانه ها موجود است، اساسا وان های پلاستیکی کوچکی هستند که روی توالت فرنگی قرار می گیرند. به این صورت که وان را با چند سانتی متر آب گرم پر می‌کنید، آن را روی توالت فرنگی قرار می‌دهید، سپس روی آن می‌نشینید و می گذارید ناحیه مقعد شما در آب خیس بخورد.
انجام این کار برای حدود 10 تا 15 دقیقه هر بار می تواند به کاهش درد و سایر علائم در ناحیه مقعد کمک کند، اگرچه ممکن است برای سرعت بخشیدن به بهبود شقاق کمک زیادی نکند.
در برخی موارد، نمک اپسوم یا سایر محصولاتی که پزشک توصیه می کند، می تواند به آب در ظرف حمام سیتز اضافه شود. با این حال، این روش فقط باید با تایید پزشک انجام شوند.

استفاده از پماد برای درمان شقاق

پماد برای درمان شقاق یکی از گزینه های نسبتا موثر است که می تواند در مرحله حاد بیماری (یعنی در ابتدا) مورد استفاده قرار گیرد. این روش معمولا بسیار ساده بوده و بیماران می توانند از تمامی داروخانه ها پماد آنتی فیشر یا آنتی شقاق تهیه کنند. پماد رکتول نیز یکی از بهترین پماد های موثر بوده که در داخل و خارج از مقعد استفاده می شود.

سوالات متداول درباره درمان شقاق مقعدی در خانه

بله. شیر به دلیل داشتن کلسیم حرکات روده را افزایش داده و موجب ترمیم زخم می شود.

از آنجا که دلیل عمده ایجاد زخم شقاق یبوست بوده، نوشیدن زیاد مایعات از جمله آبمیوه ها به رفع یبوست و شقاق کمک می کند.

کارهایی که میتوانید در خانه انجام دهید عبارتند از:

  • افزایش مصرف روزانه فیبر با گنجاندن مقدار زیادی از غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی خود مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل.
  • جلوگیری از کم آبی با نوشیدن آب فراوان
  • تلاش برای ورزش بیشتر برای مثال، با پیاده روی یا دویدن روزانه

پیاده روی سلامت کلی بدن را ارتقا می دهد. احتمال تشکیل مدفوع سفت را کاهش داده و جریان خون را تحریک و تقویت می کند که در صورت داشتن شقاق مفید است.

وازلین یا ژل نفتی برای شقاق مقعدی مفید است زیرا به روان شدن ناحیه مقعدی کمک می کند. علاوه بر این، حمام آب گرم به مدت 10 تا 20 دقیقه چندین بار در روز، پرهیز از فشار به توالت یا نشستن طولانی مدت روی توالت، و تمیز کردن آرام ناحیه مقعدی به شل شدن عضلات مقعد کمک می کند.

چمباتمه زدن. وقتی روی توالت می نشینید، پاهای خود را با یک چهارپایه کوچک حمایت کنید. این به خم شدن باسن کمک کرده و لگن شما را در حالت چمباتمه قرار می دهد.

مدفوع خونی نشانه چیست + درمان سریع خون در مدفوع + علت

مدفوع خونی نشانه چیست + درمان سریع خون در مدفوع + علت

دی 22, 1402
کرایو زگیل تناسلی “فریز کردن یا سرما درمانی” + هزینه و عوارض

کرایو زگیل تناسلی “فریز کردن یا سرما درمانی” + هزینه و عوارض

بهمن 10, 1402

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
2 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
معصومه

سلام من مشکل شقاق دارم یعنی به دکتری که
مراجه کردم اینطوری گفته بهم پماد دارو نوشته
اما خوب نشدم