مرکز درمان بواسیر(هموروئید)، شقاق، کیست مویی، فیستول و زگیل تناسلی

  • آدرس
    تهران، ابتدای خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، پلاک 14، طبقه 5
  • تلفن
    ۰۹۹۱۸۹۵۴۰۹۱   -   ۰۲۱۸۸۶۵۸۴۲۶
  • شنبه-چهارشنبه 8:00 تا 22:00
    مشاوره تلفنی: 7:00 تا 23:00

ورم مقعد چیست؛ درمان خانگی ورم مقعد + علت و عکس

ورم مقعد چیست؛ درمان خانگی ورم مقعد + علت و عکس

ورم مقعدی می تواند بنا به دلایل مختلفی رخ دهد. بیشتر علت ورم کردن مقعد موقتی و بی ضرر بوده، اما برخی از این تورم ها نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

مقعد در انتهای کانال رکتوم قرار دارد و توسط عضله های اسفنکتر داخلی و خارجی احاطه شده است. بسته به علت تورم، افراد ممکن است علائم دیگری مانند درد، خارش، سوزش مقعدی یا خونریزی در اطراف مقعد داشته باشند.

در این مقاله به علل احتمالی ورم و باد کردن مقعد پرداخته و توضیح می دهیم که پزشکان چگونه این شرایط را تشخیص داده و درمان می کنند.

علت ورم مقعد و التهاب کنار یا دهانه مقعد

ورم مقعد ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد، اما همانطور که گفته شد در بیشتر موارد، این ورم و دلایل آن بی خطر است.

درمان‌های خانگی ورم مقعدی شامل حمام آب گرم، رژیم غذایی با فیبر بالا، هیدراتاسیون و داروهای موضعی است.اگر فرد علائم مداوم مانند درد، خونریزی یا تغییر در عادات روده را تجربه کرد، باید با پزشک خود تماس بگیرد.

عکس ورم کردن مقعد

شقاق و زخم شدن مقعد

شقاق مقعدی یک شکاف یا پارگی کوچک است که در پوشش اطراف رکتوم ایجاد می شود.

آسیب به پوشش مقعد یا کشیدگی بیش از حد آن، احتمالاً در حین اجابت مزاج، می تواند باعث ایجاد شقاق یا فیشر شود. شقاق مقعدی زمانی شایع است که فرد دارای مدفوع خشک، سفت یا مدفوع شل و مکرر یعنی همان اسهال باشد.

لازم است بدانید که به ندرت، عفونت یا تومور می تواند باعث ایجاد شقاق شود.

سایر علائم شقاق مقعدی عبارتند از:

  • درد همراه با حرکات روده
  • خون قرمز روشن همراه با اجابت مزاج
  • یک توده کوچک در نزدیکی زخم شقاق

حتما بخوانید: درمان شقاق با لیزر “سریع بدون عمل جراحی فیشر”

شقاق یا فیشر مقعد از علل خون در مدفوع

آبسه آنال

آبسه آنال مجموعه ای از توده ای ورم کرده با بافتی مایع است که در غدد نزدیک مقعد جمع می شود. در بیشتر موارد، آبسه در نتیجه عفونت یا وارد شدن ضربه شدید و ناگهانی به ناحیه باسن ایجاد می شود.

فرد بیمار ممکن است متوجه مایع یا تخلیه آبسه پری آنال خود شود. علائم دیگر این عارضه عبارتند از تب، درد و مشکلات ادرار. در 90% موارد آبسه نوعی ورم مقعدی در نظر گرفته می شود.

فیستول

فیستول مقعدی یک پارگی یا تونل بزرگ است که در زیر پوست ایجاد می شود و انتهای روده را به مقعد یا یک آبسه ی از قبل ایجاد شده متصل می کند.

طبق گفته انجمن جراحان کولون و رکتوم برتر دنیا؛ فیستول مقعدی در حدود 50 درصد افراد مبتلا به آبسه رخ می دهد.

افرادی که فیستول دارند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

حتما بخوانید: درمان فیستول با لیزر 100% قطعی و بدون جراحی

ورم بواسیر خارجی یا هموروئید بادکرده

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از علل شایع ورم مقعد است.

هموروئید وریدهای باد کرده ای هستند که در مقعد و پایین رکتوم ایجاد می شوند. آنها می توانند خارجی باشند، یعنی در اطراف پوست مقعد ظاهر شوند، یا داخلی، به این معنی که در داخل رکتوم ایجاد می شوند.

بواسیر خارجی یا داخلی در افراد مسن و کسانی که رژیم های غذایی کم فیبر مصرف می کنند، در حین حرکات روده فشار می آورند و یبوست مزمن دارند، شایع تر است. همچنین احتمال بروز آنها در دوران بارداری بیشتر است.

علائم دیگر عبارتند از:

  • خارش مقعد
  • خونریزی از رکتوم
  • درد
  • یک توده قابل لمس در نزدیکی مقعد

حتما بخوانید: درمان بواسیر با لیزر “سرپایی” + عمل جراحی هموروئید – 100% تضمینی

کرون و بیماری التهابی روده

بیماری کرون نوعی بیماری التهابی روده است که باعث التهاب در هر نقطه از دستگاه گوارش از جمله مقعد می شود.

طبق گفته ی منبعی مورد اعتماد بیماری کرون پری آنال نشان دهنده بیماری شدیدتر است و مدیریت آن می تواند چالش برانگیز باشد.

علائم عبارتند از:

  • تورم اسفنکتر های داخلی یا خارجی مقعد
  • داشتن تب
  • بی اختیاری مدفوع
  • تخلیه از مقعد، واژن یا کیسه بیضه

زگیل تناسلی

زگیل های ناحیه تناسلی زائده های ریزی هستند که بر اثر ابتلا فرد به ویروس اچ پی وی می تواند در قسمت های تناسلی و مقعد رشد کند. همچنین این زگیل ها عامل اصلی ابتلا به سرطان مقعد شناخته شده اند. زگیل تناسلی ظاهری برجسته و گوشتی داشته و در تماس اول با دست فرد ممکن است فکر کند که دهانه مقعد او ورم کرده است. پزشک طی یک معاینه ساده می تواند دقیقا تشخیص دهد که زگیل تناسلی است یا خیر.

شکل زائده های تناسلی حین لیزر درمانی

رابطه جنسی از پشت

اصطکاک ناشی از فعالیت جنسی مانند رابطه مقعدی از پشت میتواند بافت های حساس اطراف آن را تحریک کند و باعث تورم، پارگی های کوچک یا خونریزی شود.

رابطه از پشت عمدتاً بی خطر است، اما از آنجا که خطر عفونت های باکتریایی وجود دارد، افراد باید خطرات آن را در نظر بگیرند. اگر حین این آمیزش آسیبی به دریچه وارد شود، می تواند باعث ورم مقعد شود.

درمان ورم مقعدی

اگرچه این یک بیماری نگران کننده است، اما چندین درمان خانگی موثر وجود دارد که ممکن است به رفع علائم شما کمک کند. با این حال، اگر تورم بدتر شد یا ادامه پیدا کرد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی ورم مقعدی در طب سنتی

ورم مقعد گاهی اوقات نتیجه داشتن عادات غلطی در سبک زندگی است که به راحتی می توان آن را اصلاح کرد تا از علائم جلوگیری شود.

  • اصلاح رژیم غذایی: خوردن غذاهای پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می تواند مدفوع را نرم کرده و به جلوگیری از زور زدن که اغلب باعث بواسیر می شود، کمک کند. همچنین می توانید دوز روزانه فیبر خود را از مکمل های بدون نسخه مانند متاموسیل دریافت کنید. نوشیدن مقدار کافی آب نیز می تواند به نرم و منظم نگه داشتن مدفوع کمک کند، به خصوص اگر تصمیم به مصرف مکمل های فیبر دارید.
  • ورزش: داشتن فعالیت های می تواند به جلوگیری از یبوست و کاهش فشار روی رگ هایی که منجر به هموروئید می شود کمک کند. از دست دادن وزن اضافی همچنین می تواند فشار اضافی روی ناحیه مقعدی را کاهش دهد.
  • زور نزنید یا زیاد روی توالت ننشینید: هم نشستن و هم زور زدن می تواند فشار را در وریدهای راست روده و مقعد افزایش دهد و منجر به توده بواسیر باد کرده شود.
  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید: انجام آزمایشات منظم و استفاده از کاندوم می تواند از عفونت های مقاربتی که می تواند باعث عفونت یا آبسه در ناحیه مقعدی شود، جلوگیری کند.

روش های پزشکی با دارو و جراحی

اگر این تغییرات سبک زندگی به رفع علائم شما کمک نکند، ورم کردن رکتوم شما ممکن است به دلیل یک علت جدی تر مانند بیماری التهابی روده یا سرطان باشد. در صورت تداوم علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است درمان هایی مانند:

  • داروهای ضد التهابی: این نوع داروها اغلب اولین قدم در درمان بیماری التهابی روده هستند. دکتر ممکن است از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای کاهش موادی که ممکن است باعث التهاب شوند استفاده کند.
  • آنتی بیوتیک ها: بسته به نوع عفونت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای بهبود انواع فیستول ها و آبسه های بعدی تجویز کند.
  • شیمی درمانی و پرتو درمانی ترکیبی: برای سرطان مقعد، پزشک شما درمان را با ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی آغاز می کند.

جراحی ورم مقعد: جراحی درمان اولیه پرولاپس رکتوم و همچنین سرطان مقعد در مراحل اولیه است.

عمل جراحی اسفنکتروتومی چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی اسفنکتروتومی چیست و چگونه انجام می شود؟

مهر 4, 1401
عکس واژن زنان (مهبل) + محل دخول + بیماریهای واژن

عکس واژن زنان (مهبل) + محل دخول + بیماریهای واژن

آذر 18, 1401

مطالب مرتبط

شماره موبایل خود را جهت تماس کارشناسان میتوانید وارد کنید و به دیگران در سایت نمایش داده نمیشود
22 دیدگاه ها
تمام نظرات را نمایش بده
علیرضا

دور مقعدم ورم کرده درد و سوزش دارد

صادقی
پاسخ به  علیرضا

سلام ۳ساله که دورمقعدمن بادکرده و بادش کم نمیشه چجوری باید درمانش کنم ممنون میشم

سعید

دور مقعد من ورم کرده حدود یکسال از فرمش اولیش در اومده و مقعدم همیشه باد کرده هست چکار میتونم بکنم

ایرج
پاسخ به  سعید

سلام دوست عزیز ۱۲سال پیش منم ورم داشتم دکترگفت ومیتونم عمل کنم کنم راحت اجابت مزاج کنی من ترسیدم عمل کنم چون ام اس دارم ترسیدم

صادقی

س ۳سال هست که دورمقعدمن بادکرده وهرچی پمادام جی و…میگیرم استفاده میکنم فایده نداره چجوری میتونم درمانش کنم ولی با ۲باراب گرم لگن بهترشدم ایا بالگن اب گرم فقط خوب میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

رزی

سلام من چند روز مریض بودم قرص عفونت مصرف کردم و بی تحرک بودم بعدش یبوست شدید و مدفوعم سفت و اندازه بزرگ داشت الان بعد از هر بار دستشویی رفتن سوزش شدید و درد دارم همچنان یبوستمم ادامه داره

مرادی

دهانه مقعدم ورم کرده و احساس سوزش و خشکی داره مشکل یبوست نداشتم چه چیزی استفاده کنم

بارانی
پاسخ به  مرادی

سلام منم همین دردو دارم تو چیکار کردی

خالقی

سلام داکترصاحب منهم بمدد۳روزقبض بودم بعدش رفع شد ۲روزسوزشداشت وحال هم ورم کرده پندیدگی بطرف چپ مقعد پیداشده خیلی ازیتم میکند امید است که رهنمایم کنین

نازی

سلام.. حامله ام. ازوسط ماه 6.یبار سخت مدفوع کردم بعد یکم مثل عدس برآمدگی شد. در دوناراحتی نداشتم. اما الان ماه 8هستم وبازسخت مدفوع کردم دورمقعدم ورم کرده وهمون ورم اندازه عدس. یکم بیشتر تر شده. میدونم ک مال یبوست وفشار زور زدن هست چون تا بحال اینطوری نبودم. توحاملگی این اتفاق افتاده… چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

محمد علی

سلام دور مقعدم باد می‌کنه و درد

علی

دور مقعد ورم کرده و موقع دست شویی کردن
خون ریزی و سوزش زیاد دارد

زهرا

سلام من تصادف کردم. و بعد تصادف طحالمو در اوردن و عمل کمرم کردم معقدم کلا باد کرده بود ورمش الان ی ماهه خابیده ولی بی اخطیاری مدفوع و… دارم میشه راهنمایی کنید از چیه

معصومه

باردار هستم بغل معقدم بیرون ورم کرده درد آرم چکارکنم مرسی

علی

من چند هفته هست که دور مقعدم ورم کرده و موقع نشستن هم درد میگیره حتی وقتی عطسه و سرفه هم میکنم درد میگیره با سرچ کردن فهمیدم بخاطر فشار زیاد موقع دفع میتونه باشه و چون سنم کمه و مستقل نیستم نمیتونم خودم برم دکتر و نمیتونم به خانواده هم بگم لطفا کمک کنید

محسن

سلام من چندروزه خیلی خیلی کم مدفوع می‌کنم.گلاب به روتون هرچی زور میزنم هم خبری نیست‌.وسوزش معده زیاد دارم.چیکارکنم؟؟

.....

سلام دکتر
دو سه روزیه که پوست دوره لبه ی مقعدم ملتهب شده و در حین شستشو سوزش دارم
معمولا بعد از اسهال در حین شستشو اینجوری سوزش داشتم