درمان بیرون زدگی مقعد یا روده (پرولاپس رکتوم)؛ مقایسه با بواسیر

پرولاپس افتادگی قسمتی از دستگاه گوارش می باشد و پرولاپس رکتوم یا همان بیرون زدگی مقعد زمانی اتفاق می افتد که راست روده (آخرین قسمت از روده بزرگ) به سمت پایین مایل شده یا از مقعد خارج می شود. اگرچه ممکن است کمی نگران کننده به نظر برسد ، اما معمولاً یک فوریت پزشکی محسوب نمی شود. با این حال ، اگر در مدت زمان طولانی به این بیماری دچار شده باشید ولی اقدام به درمان نکنید، ممکن است بدتر شود. زیرا این عارضه می تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر هنگام اجابت مزاج درد یا سوزش احساس دارید و به سختی این کار را انجام می دهید، باید سریعا به متخصص مراجعه کنید زیرا پزشک می تواند افتادگی رکتوم را تشخیص دهد و برای برطرف کردن این مشکل، درمان مناسب پیشنهاد کند.

فرق بیرون زدگی مقعد با بواسیر چیست؟

طبق آمار به طور معمول حدود 75% مردم در طول زندگی خود به بواسیر دچار می شوند. البته باید این را هم بدانید که هر برآمدگی که در مقعد خود حس می کنید، بواسیر یا هموروئید نمی باشد. تشخیص درست و دقیق فقط با مراجعه به پزشک امکان پذیر است. زیرا ممکن است فرد به یکی از عارضه های بواسیر، گوشت اضافه مقعدی یا بیرون زدگی مقعد (قسمت انتهایی روده) دچار شده باشد. معمولا افراد در ابتدا این 3ه عارضه را با یکدیگر اشتباه می گیرند. پرولاپس رکتوم نسبت به دو عارضه دیگر کمتر شایع است ولی علائمی نسبتا مشابه دارند. از جمله:

• خارش و سوزش مقعد
  • تیر کشیدگی در داخل رکتوم
  • احساس درد در اطراف مقعد
  • مشاهده خون در مدفوع
بواسیر یا هموروئید

مهم است که این علائم را به خوبی بشناسید تا هنگام ابتلا به هر یک از بیماریهای نام برده شده، بتوانید آن را تشخیص دهید. از دیگر تفاوت های این دو بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت به وجود آمدن بواسیر و بیرون زدگی مقعد

این بیماری ها هر دو از بافت داخل مقعد به سمت بیرون شروع به رشد می کنند. هموروئید داخلی به دلیل گشاد شدن سیاهرگ های اطراف مقعد به وجود آمده و از آن بیرون می زند. در این موارد اگر توده بواسیر تحریک شود، معمولا شروع به خونریزی می کند و فرد می تواند لکه های خون را روی دستمال کاغذی یا لباس زیر خود مشاهده کند.

اما پرولاپس مقعد زمانی اتفاق می افتد که قسمتی از دیواره داخلی کانال رکتوم از قسمت مقعد بیرون می زند. این عارضه در افرادی که در ناحیه لگن ضعف دارند یا به طور مزمن چاق و لاغر میشوند، معمولا اتفاق می افتد. زیرا بافت داخلی بدن آنها نسبت به افراد معمولی کمی شل تر می شود.

تفاوت در مراحل پیشرفته افتادگی رکتوم در مقابل بواسیر

در حالی که بواسیر در مراحل پیشرفته سخت تر و دردناک تر می شود ، بیرون زدگی مقعد در پیشرفته ترین مرحله افتادگی کامل پیدا می کند. مرحله پیشرفته پرولاپس رکتوم بسیار نادر است اما هنوز هم با جراحی به راحتی قابل درمان است.

علائم

اگر بعد از دفع مدفوع احساس ناراحتی دارید ، یا حس می کنید که از دهانه مقعد شما چیزی مانند یک گوی کوچک بیرون زده، ممکن است دچار افتادگی رکتوم شده باشید.

به طور معمول افراد پس از چند مرتبه دفع مدفوع سخت، بیرون زدگی روده را تجربه خواهند کرد. اگر یک یا دو مرتبه این بیرون زدگی برایتان اتفاق بیفتد، به داخل برمی گردد ولی بعداً ، ممکن است به حالت مزمن رسیده و تا زمان درمان به طور زائده ای از مقعد بیرون بماند.

در این موارد ، افراد سعی می کنند این زائده را با فشار انگشتان دست به داخل برانند. علائم شایع بیرون زدگی رکتوم شامل موارد زیر است:

• احساس برآمدگی در خارج از مقعد
  • دیدن توده قرمز در خارج از دهانه رکتوم
  • درد در مقعد یا راست روده
  • خونریزی از راست روده
  • نشت خون از روده به مدفوع یا مخاط از مقعد

علت پرولاپس رکتوم

بیرون زدگی مقعد می تواند دلایل متعددی داشته باشد. از جمله:

• اسهال یا یبوست مزمن
  • سابقه طولانی مدت فشار هنگام دفع مدفوع
  • بالا رفتن سن که منجر به ضعیف شدن عضلات و رباط های منطقه رکتال می شود
  • سابقه آسیب دیدگی در ناحیه مقعد یا مفصل های ران
  • آسیب عصبی که توانایی عضلات شما را برای سفت شدن و شل شدن تحت تأثیر قرار می دهد ، که می تواند ناشی از بارداری ، عوارض زایمان طبیعی، فلج شدن اسفنکتر مقعدی ، یا آسیب به ستون فقرات یا کمر باشد.
  • مشکلات عصبی ، مانند بیماری نخاع یا قطع نخاع

عکس بیرون زدگی مقعد

یکی از راه هایی که به بیماران برای تشخیص عارضه کمک می کند، مشاهده عکس و شکل پرولاپس می باشد.

شکل بیرون زدگی مقعد
بیرون زدگی مقعد در حیوانات

تشخیص

پزشک می تواند معاینه مقعدی انجام دهد. همچنین ممکن است از شما بخواهد پس از نشستن روی توالت، مدفوع کنید و پس از چند دقیقه به کلینیک بازگردید. این کار به متخصص کمک می کند تا به خوبی بتواند عارضه را تشخیص داده و بهترین راه درمان را به شما پیشنهاد کند. هر چند اگر بیرون زدگی روده با یک معاینه ساده قابل تشخیص نباشد، دکتر از روشهای پیشرفته زیر برای تشخیص دقیق کمک می گیرد:

تشخیص بیرون زدگی مقعد
  • الکترومیوگرافی مقعدی (EMG)

این آزمایش بررسی می کند که آیا آسیب عصبی باعث ایجاد مشکلات اسفنکتر مقعدی شما شده است یا خیر.

• مانومتری رکتال

برای آزمایش قدرت عضلات ، یک لوله نازک به راست روده شما وارد شده و میزان تحمل و قدرت آنها را می سنجد.

• سونوگرافی مقعدی

پروبی که به مقعد و راست روده شما وارد می شود برای بررسی عضلات و بافت ها استفاده می شود.

• آزمایش تاخیر حرکتی ترمینال عصب پودندال

این آزمایش عصب های پودندال شما را که برای کنترل حرکات روده استفاده می شوند ، بررسی می کند.

فیلم های اشعه ایکس از راست روده در حین مدفوع نشان می دهد که مدفوع چگونه در روده نگه داشته شده و چگونه آزاد می شود.

یک لوله طولانی که در انتها با یک دوربین کوچک در رکتوم شما قرار داده می شود. این لوله می تواند قسمت داخلی روده و اختلالاتی را نشان دهد که می توانند باعث افتادگی روده شوند.

در این آزمایش نیز همانند کولونوسکوپی از یک لوله طولانی که در انتهای آن دوربین قرار دارد استفاده می شود. این ماده به عمق روده شما وارد می شود تا هرگونه التهاب ، اسکار یا تومور را پیدا کند.

• ام آر آی MRI

با اسکن تصویربرداری تمام اندام های ناحیه لگن شما بررسی می شود. در نتیجه هرگونه ناهنجاری داخل این اندام ها مشخص می شود.

درمان بیرون زدگی مقعد یا روده

متداول ترین روش درمان بیرون زدگی رکتوم ، جراحی می باشد که برای قرار دادن راست روده در جای خود انجام می شود. این روش درمانی چند نوع دارد که نوع جراحی که پزشک شما توصیه می کند به عواملی مانند سلامت کلی ، سن و میزان جدی بودن وضعیت شما بستگی دارد.

اگر این سوال را دارید که برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد ، به مطلب زیر مراجعه کنید:

مطلب پیشنهادی: بهترین روش درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

دو نوع متداول جراحی بیرون زدگی مقعد عبارتند از:

جراحی بیرون زدگی مقعد از طریق شکم

این نوع جراحی را می توان با یک برش بزرگ یا با استفاده از لاپاراسکوپی انجام داد ، که از برش های کوچک و دوربین متصل به دستگاه استفاده می کند تا جراح ببیند چه کاری باید انجام دهد و بهترین تصمیم را بگیرد.

جراحی از طریق پرینه

این روش که ترمیم راست روده نیز نامیده می شود ، برای افرادی که سن بالا دارند یا دچار مشکلات پزشکی هستند، ممکن است انجام شود. جراحی پرینه قسمت داخلی راست روده یا بخشی از آن را که بیرون زده است ، پوشش می دهد.

اگر افتادگی رکتوم شما بسیار جزئی باشد، ممکن است پزشک با استفاده از نرم کننده های مدفوع مانند ملین ها راحت تر رفتن به دستشویی و فشار دادن بافت راست روده به داخل رکتوم با دست ،را هم پیشنهاد دهد. اما در نهایت نیاز به جراحی برای رفع بیرون زدگی رکتوم خواهید داشت.

پیشگیری

راحت ترین روش پیشگیری از بیرون زدگی راست روده این است که هنگام دفع مدفوع خیلی فشار نیاورید. همچنین با انجام نکات زیر می توانید از پیش آمدن بیرون زدگی مقعد جلوگیری کنید:

• ورزش منظم داشته باشید.
  • روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • در رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید. حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.
  • وزن خود را در سطح سالم نگه دارید یا در صورت نیاز وزن کم کنید.
  • اگر اغلب یبوست دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است شما را به سمت استفاده از نرم کننده یا ملین مدفوع هدایت کنند.
  • از ورزش های سنگین مانند وزنه برداری خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند عضلات روده شما را تحت فشار قرار دهد.
گوشت اضافه مقعدی ؛ درمان با لیزر و علت زائده گوشتی

بهمن 13, 1399
آنوسکوپی یا معاینه مقعدی چیست و چگونه انجام می شود؟

اسفند 5, 1399