علت مدفوع تکه تکه و درمان باریک شدن مدفوع چیست؟

شما می توانید از ظاهر مدفوع نکات زیادی در مورد سلامت خود یاد بگیرید. مدفوع رشته ای که به صورت تکه تکه خارج می شود، ممکن است ناشی از اتفاقات ساده ای مانند رژیم غذایی کم فیبر باشد. ولی در برخی موارد، علت باریک شدن مدفوع جدی تر است.

مدفوع رشته ای ممکن است به عنوان مدفوع نازک، نواری مانند یا باریک هم شناخته شود. قطر مدفوع معمولی (نرمال) حدود 2 تا چهار سانتی متر می باشد. مدفوع رشته ای باریک و در برخی موارد تقریباً صاف است که به آن ظاهری رشته ای می دهد. این نوع ممکن است جامد یا شل باشد.

همچنین بخوایند: نقش بهداشت مقعد در ابتلا به این عارضه

باریک شدن مدفوع ممکن است با سایر علائم گوارشی همراه باشد یا نباشد، مانند:

• دل درد
  • گرفتگی
  • خون در مدفوع

توجه کنید که روش درمان مدفوع رشته ای به عنوان یک پاراگراف مجزا در زیر هر علت درج شده است. زیرا انتخاب روش درمان توسط پزشک نسبت به علت تکه تکه شدن مدفوع انتخاب می شود.

علت باریک شدن مدفوع چیست؟

دلایل زیادی برای تکه تکه شدن مدفوع و باریک شدن آن وجود دارد که عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یا هموروئید نوعی توده مقعدی به شمار می رود که ممکن است در هر قسمتی از رکتوم ایجاد شود. این توده اگر در داخل رکتوم یا لبه دریچه مقعد به وجود بیاید، مسیر مدفوع را سد کرده و باعث میشود که مدفوع جای کمتری برای حرکت داشته باشد. در نتیجه به صورت رشته ای و باریک خارج می شود.

علائم بواسیر داخلی و خارجی

از علائم هموروئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• توده ای برجسته در داخل (بواسیر داخلی) و بیرون از مقعد (بواسیر خارجی)
  • احساس دفع ناقص بعد از هر اجابت مزاج
  • درد، خونریزی و احساس سوزش و خارج در صورت تحریک

حتما بخوانید: لیزر بواسیر + روش درمان قطعی

عکس بواسیر هموروئید

زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی به خصوص از نوع مقعدی در ابتدا با یک دانه ریز شروع شده و به مرور زمان به خاطر درمان نشدن یا عدم توجه می توانند کانال رکتوم را پر کرده یا در لبه مخرج با تعداد بالایی رشد کنند. در نتیجه باعث عبور سخت مدفوع شده و اجابت مزاج به شکل رشته ای یا باریک انجام می شود.

نشانه های زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی شامل موارد زیر است:

• دانه های ریز و درشت با جنس سفت در اطراف مقعد
  • خونریزی یا خارش و سوزش در صورت زخم شدن زائده ها
  • خروج ترشحات لزج همراه با مدفوع یا روی لباس زیر

حتما بخوانید: درمان قطعی و سریع زگیل تناسلی

————————————————-

زگیل تناسلی زنان  زگیل تناسلی مردان

عکس واضح زگیل در داخل مقعد در مراحل مختلف

یبوست

یبوست ممکن است به دلیل رژیم غذایی کم فیبر و کمبود مایعات ایجاد شود. فیبر در مواد غذایی به مدفوع حجم می دهد و اندازه آن را افزایش می دهد. اگر به اندازه کافی فیبر نمی خورید یا مایعات کافی نمی نوشید، مدفوع حجم خود را از دست می دهد و ممکن است نازک و رشته ای شود.

علائم خشکی مزاج و سفتی مدفوع

تعدادی از علائم وجود دارد که نشان دهنده یبوست هستند. از جمله:

• کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته
  • مدفوع سفت، خشک یا توده ای
  • مدفوع هایی که دفع آنها سخت یا دردناک است
  • احساس می کنید که انگار تمام مدفوع دفع نشده است

درمان یبوست

اگر مدفوع رشته ای ناشی از یبوست باشد، نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهای غنی از فیبر بیشتر کمک کننده است. برخی از غذاهای غنی از فیبر عبارتند از:

• سبوس
  • حبوبات
  • دانه
  • میوه ها و سبزیجات تازه

افزایش مصرف فیبر ممکن است به سادگی ایجاد چند تغییر در رژیم غذایی شما باشد.

غلات کامل مانند سبوس، گندم کامل یا جو دوسر راهی آسان برای افزایش فیبر هستند. هنگام خرید مواد غذایی، به دنبال نان، پاستا یا غلات سبوس دار باشید.

دریافت وعده های روزانه توصیه شده از میوه ها و سبزیجات نیز می تواند به شما در افزایش مصرف فیبر کمک کند. به دنبال میوه ها و سبزیجات با 5 گرم یا بیشتر فیبر باشید.

لوبیا یکی دیگر از منابع عالی فیبر است. لوبیاها را در سالاد بریزید یا برای یک وعده غذایی غنی از فیبر به برنج سبوس دار اضافه کنید.

در صورت لزوم، می توانید مکمل فیبر نیز مصرف کنید.

تنگی مقعد (دریچه رکتوم)

افرادی که تحت انواع عمل های جراحی ناحیه نشیمنگاه برای درمان فیستول، شقاق، درمان بواسیر و… قرار میگیرند، با احتمالی متوسط ممکن است دچار تنگی دریچه مقعد شوند. که متاسفانه از عوارض عمل های جراحی در این ناحیه است.

عکس سوراخ مقعد تنگ قبل و بعد از جراحی

سندروم روده تحریک پذیر IBS

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است باعث تغییراتی در عادات روده شده و در نتیجه منجر به مدفوع نازک شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد مخاط در مدفوع شما شود که می تواند ظاهری رشته ای به مدفوع بدهد.

IBS به عنوان کولون اسپاستیک نیز شناخته می شود. این بیماری با بیماری التهابی روده (IBD) یا سایر شرایط روده مرتبط نیست. در عوض، IBS به عنوان علائم گوارشی تعریف می شود که همراه با یکدیگر ظاهر می شوند. شدت و مدت HDK علائم در هر فرد متفاوت است. با این حال، مدت زمانی که لازم بوده تا این علائم ادامه دار مربوط به سندرم روده تحریک پذیر باشند، حداقل 3 ماه است. علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر هنوز ناشناخته است.

علائم سندرم روده تحریک پذیر

علائم IBS همیشه ثابت نیستند و ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند. علائم رایج عبارتند از:

• گرفتگی
  • درد شکم
  • نفخ و گاز

درمان IBS

روش های درمان سندرم روده تحریک پذیر که بر اساس شدت علائم انتخاب می شوند عبارتند از:

• تغییر در رژیم غذایی
  • داروهای ضد افسردگی
  • پروبیوتیک ها
  • رژیم غذایی متعادل
  • داروی ضد یبوست
  • داروهای ضد گرفتگی عضلات

سرطان مقعد

برخی از افراد ممکن است با دیدن مدفوع رشته ای نگران شوند زیرا خوانده اند یا به آنها گفته شده که این عارضه علامتی از سرطان روده بزرگ است. با این حال، مدفوع رشته ای، و همچنین سایر علائم سرطان روده بزرگ، می تواند ناشی از مشکلات غیرسرطانی مانند عفونت، هموروئید، و سندرم روده تحریک پذیر باشد.

علائم سرطان مقعد

برخی از علائم سرطان کولورکتال شامل موارد زیر هستند:

• خونریزی از رکتوم
  • تغییر در عادات روده
  • میل مداوم به اجابت مزاج
  • گرفتگی در شکم یا شکم
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن بدون تلاش

در حالی که بسیاری از علائم بالا ممکن است به دلیل سرطان روده بزرگ نباشد، مهم است که اگر آنها را تجربه می کنید توسط یک متخصص پزشکی بررسی شوید.

درمان سرطان کولورکتال

درمان سرطان مقعد بستگی به مرحله و پیشرفت آن دارد. سرطان در مراحل اولیه ممکن است با جراحی کم تهاجمی برطرف شود. سرطان مهاجم کولورکتال ممکن است با برداشتن بخشی از کولون و غدد لنفاوی اطراف آن درمان شود. ممکن است پزشک از شیمی درمانی، پرتودرمانی و دارودرمانی نیز استفاده کند.

چه زمانی باید برای مدفوع رشته ای به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه تغییراتی در ظاهر مدفوع خود شدید؛ مانند مدفوع باریک تر از حالت عادی که بیش از 1 تا 2 هفته طول می کشد، با پزشک خود مشورت کنید. اگر تغییرات روده شما با خونریزی مقعدی یا درد شدید شکمی همراه است، فوراً به یک دکتر گوارش یا جراح عمومی مراجعه کنید.

روش تشخیص چیست؟

اگر گهگاهی مدفوع رشته ای دارید، دلیلی جدی برای مراجعه به پزشک وجود ندارد. اگر بیش از یک هفته ادامه داشت یا همراه با استفراغ، تب، درد شکم یا خونریزی مقعدی بود، باید با پزشک خود تماس بگیرید. آنها علائم شما را مورد بررسی قرار داده و تعیین می کنند که آیا آزمایش یا درمان لازم است یا خیر.

آزمایشات برای تعیین علت مدفوع رشته ای ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• آزمایش مدفوع برای بررسی وجود خون در مدفوع
  • آزمایش نمونه مدفوع برای بررسی وجود انگل یا باکتری